تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز یکی از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان در سال جاری است
کد خبر: 4185554
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز یکی از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان در سال جاری است

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز یکی از طرح‌های این بنیاد در سال جاری است. در این هیئت‌ها متخصصین یک حوزه خاص دور هم جمع می‌شوند و در مورد موضوع مشخصی با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند‌.

عبدالکریم سجادی رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضویعبدالکریم سجادی، رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی و در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش مشهد، با اشاره به طرح‌های امسال بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز یکی از این طرح‌هاست. در این هیئت‌ها متخصصین یک حوزه خاص دور هم جمع می‌شوند و در مورد موضوع مشخصی با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند‌ و در نهایت به یک موضوع کاربردی دارای اهمیت در سطوح استانی و  ملی می‌رسند. نهایتا این موضوع وارد طرح شهید بهشتی می‌شود و در این چارچوب، طرح مورد تحقیق توسط متخصصین مربوطه در یک بازه ۹ ماه تا یک ساله اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰درصد هزینه‌های طرح‌هایی که وارد این مرحله می‌شوند را  در بنیاد نخبگان متقبل می‌شویم، افزود: امسال در خراسان رضوی تعدادی طرح پژوهشی کاربردی را تصویب کرده‌ایم که پس از اخذ مجوز از بنیاد ملی نخبگان، می‌توانند اجرا شوند. یکی از این طرح‌ها در حوزه زیارت و گردشگری است. ما در خراسان رضوی معضلات زیادی در این حوزه داریم و چنین طرحی در حل این معضلات کمک‌کننده خواهد بود. 

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی ادامه داد: یکی دیگر از این طرح‌ها در حوزه اتباع خارجی ساکن در ایران است که معضلی دیگر برای استان و کشور ما محسوب می‌شود. یک گروه اندیشه‌ورز در حال کار بر روی این طرح و کسب مجوز برای اجرای آن هستند تا از زوایای مختلف به حل این مشکل بزرگ بپردازند. سومین طرح مربوط به حوزه آب و چهارمین مربوط به حوزه انرژی می‌شود که هر دو از مشکلات اساسی استان اند و اجرای چنین طرح‌هایی در این حوزه‌ها برای استان ما ضروری است. 

سجادی بیان کرد: علاوه بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز و اجرای طرح شهید بهشتی، کار سوم اجرای طرح شهید احمدی روشن است. در این چارچوب به ۲۳ طرح مبلغ ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از سمت بنیاد نخبگان خراسان رضوی تخصیص داده شده است. تا امروز بخشی از این مبلغ پرداخت شده و تمام طرح‌ها یا اجرا شده‌اند یا تا آخر سال به اجرا خواهند رسید. امسال در نتیجه تحولاتی که در بنیاد نخبگان ایجاد شده، حمایت‌ها اثرگذارتر شده‌ است. 

...

وی همچنین در خصوص مسائل مورد گلایه نخبگان، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که نخبگان بابت آن گلایه‌مند اند، این است که از ایده‌های آنان به شکلی که باید، در دستگاه‌های دولتی استفاده نمی‌شود. بسیاری از نخبگان ایده‌هایی دارند که می‌تواند در حوزه‌های مختلف، مدیریت را متحول کند. اما متاسفانه از این ایده‌ها حمایت نمی‌شود و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. طرح‌هایی را با عناوینی نظیر مشاور یا دستیار نخبه در سازمان‌های دولتی داشتیم که به شکل مطلوبی اجرا نشد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی ادامه داد: خصوصا نخبگانی که دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند، انتظار دارند از ایده‌های این چنینی آنان حمایت شود، زیرا این افراد با این سطح تحصیلات معمولا مشکل اشتغال ندارند و یا عضو هیئت علمی اند یا در مراکز تحقیقاتی مشغول هستند و گلایه دارند که چرا مدیران دولتی از ایده‌های آنان برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم استفاده نمی‌کنند.

سجادی گفت: البته نخبگان ما در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی مشکلی در این خصوص ندارند، زیرا به محض اینکه ایده‌ای در این زمینه‌ها مطرح می‌کنند، از سمت بخش خصوصی خواهان دارند، اما در کشور ما عمدتا بخش خصوصی فعال در حوزه‌های مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی و دیگر شاخه‌های علوم انسانی وجود ندارد، لذا وقتی نخبگان این حوزه‌ها ایده‌ای را مطرح می‌کنند، باید از سمت دستگاه‌های دولتی حمایت شوند که متاسفانه به قدر کافی صورت نمی‌‎گیرد. البته من متوجه شده‌ام که استاندار خراسان رضوی برنامه دارد یک ساعت مشخصی را در هفته به گفت‌وگو با نخبگان اختصاص دهد. ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و حاضریم نخبگان را در حوزه‌های مختلف به استانداری معرفی کنیم تا طی جلساتی که با استاندار برگزار می‌شود، ایده‌های خود را ارائه دهند و امیدواریم این ایده‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با بیان اینکه نبود شغل مناسب نیز از دیگر موضوعاتی است که باعث نارضایتی نخبگان می‌شود، تصریح کرد: این مشکل بیشتر برای نخبگان دارای تحصیلات کارشناسی یا کارشناسی ارشد مطرح است. ما امسال و سال گذشته دو فراخوان ملی برای استخدام نخبگان داشتیم که حدود 7000 نخبه در آن شرکت کرده بودند و از این تعداد تقریبا 1200 نفر تایید شده بودند و در خراسان رضوی نیز 100 نفر به دستگاه‌های مختلف برای استخدام معرفی شده‌اند. اما طرح‌های این چنینی چندان مورد استقبال نخبگان قرار نمی‌گیرد، زیرا این افراد عمدتا تمایل دارند در شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند که متاسفانه زمینه به‌کارگیری آنان در این مراکز خیلی فراهم نیست.

سجادی همچنین در خصوص برنامه‌های بنیاد برای حل بحران مهاجرت نخبگان، بیان کرد: حل این مشکل نیازمند همکاری چندین سازمان است و بنیاد نخبگان، وزارت علوم، وزارت صمت یا وزارت کار به تنهایی نمی‌توانند اقدامی در این زمینه انجام دهند. بر اساس پایشی که ما امسال انجام دادیم‌ و با 600 نخبه ساکن در ایران صحبت کردیم، 25 درصد نخبگان اعلام کردند که تمایل به مهاجرت دارند و 75 درصد دیگر می‌گفتند که می‌خواهند در ایران بمانند. این نتیجه برای خود ما هم عجیب بود و با توجه به جو موجود، فکر نمی‌کردیم اکثر نخبگان تمایل به مهاجرت نداشته باشند.

انتهای پیام
captcha