انتظار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن از مسئولان
کد خبر: 4185980
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

انتظار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن از مسئولان

دارنده رتبه دوم رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف ضمن تشریح انتظارات نخبگان قرآنی از مسئولان گفت: اهدای جوایز به مقام‌آوران مسابقات قرآن اوقاف نباید به بعد مادی محدود شود و تعریف هدایای معنوی ضروری است.

حجت الاسلام اصغر کارجو، دارنده رتبه دوم رشته دعاخوانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف

حجت‌الاسلام اصغر کارجو، نفر دوم رشته دعاخوانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح برگزاری مرحله مقدماتی کشوری این دوره از مسابقات در این رشته را نسبت به سال‌های گذشته بالاتر دانست و گفت: برگزاری مرحله مقدماتی باعث شد تعدادی از دعاخوانان به فینال راه پیدا نکرده و به این جهت فقط افراد قوی بالا آمده بودند و این امر رقابت را سخت‌تر می‌کرد.

وی حضور داوران دقیق، باتجربه و فنی را یکی از امتیازهای این مسابقات برشمرد و افزود: به‌طور معمول تمامی شرکت‌کنندگان از برگزاری و نحوه داوری راضی بودند. اشکالی که می‌توان از مسابقات گرفت این است که ریزنمرات در اختیار متسابقان قرار نمی‌گیرد و فرد شرکت‌کننده نمی‌داند در کدام بخش قوی یا ضعیف بوده است تا بتواند برای سال آینده قوی‌تر ظاهر شود. همچنین زمینه تعامل و مشورت با داوران در این مسابقات فراهم نشده بود. برگزاری دوره می‌تواند به ارتقای سطح داوطلبان مسابقات قرآن اوقاف کمک کند.

کارجو استقبال، ارائه خدمات رفاهی و محل اسکان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اکثر متسابقان از انتخاب موقعیت مکانی در نظر گرفته شده به‌دلیل بُعد مسافت استان خراسان‌شمالی انتقاد داشتند. از سوی دیگر فضای درنظر گرفته به‌گونه‌ای نبود تا متسابقان علاوه بر مسابقات بتوانند از آن فضا استفاده کنند. همچنین مکان برگزاری با وجود اینکه از امکانات خوبی برخوردار بود، اما دور بودن از مرکز شهر از دیگر انتقادهایی است که به این دوره از مسابقات وارد است.

ضرورت روشن شدن اهداف مسابقات قرآن

وی ضرورت روشن شدن اهداف مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر اهداف مشخص باشد قطعاً بهتر می‌توان برای برگزاری برنامه‌ریزی کرد. اهداف این مسابقات در کسب رتبه خلاصه شده است. مسابقات برگزار، افراد نخبه و شایسته با کسب رتبه و داوری‌های سخت‌گیریانه انتخاب می‌شوند که مطلوب است، اما باید دید خروجی این برنامه چیست و ما از این مسابقات چه بهره‌ای می‌بریم؟ با مسابقات صرف نمی‌توان به اهداف عالیه رسید.

نفر دوم رشته دعاخوانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با طرح این پرسش که رتبه‌آوری در مسابقات چه نفعی برای شرکت‌کنندگان دارد؟ اظهار کرد: تعدادی از شرکت‌کندگان رشته‌های اذان و دعاخوانی از عدم استفاده از آنان در برنامه‌های مهم با وجود داشتن رتبه مسابقات اوقاف گلایه داشتند. این افراد اذعان داشتند از آنان برای اذان یا دعاخوانی در حرم مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، جمکران و... استفاده نمی‌شود.

کارجو با انتقاد از این اینکه هیچ‌برنامه‌ای برای استفاده از نخبگان قرآنی و مقام‌آوران در مسابقات وجود ندارد، اضافه کرد: بی‌توجهی به این افراد به ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر داوطلبان و از سوی دیگر ورود افراد جدید به این عرصه کمک نخواهد کرد. هدایای در نظر گرفته شده برای مسابقات نیز مبالغی نیست که ایجاد انگیزه کند. افراد حاضر در مسابقات دل‌باخته فعالیت در این حوزه هستند، اما باید به ایجاد جاذبه نیز فکر کرد.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: اهدای جوایز خوب است، اما اهمیت چندانی ندارد و صاحبان رتبه در مسابقات انتظار حضور در حرم‌های متبرکه، محافل قرآنی مهم و... در سطح کشور را دارند. بدون شک اگر جایگاه شرکت‌کنندگان در جامعه ملموس باشد، قطعاً تعداد بیشتری در مسابقات شرکت خواهند داشت. بنده به‌دلیل کسب رتبه دوم مسابقات اذان دانش‌آموزی در حرم امام رضا(ع) اذان گفتم، حدود 15 سال قبل دارندگان رتبه‌های مسابقات علاوه بر هدایای مادی هدایای معنوی اعزام به حج و کربلای معلی نیز دریافت می‌کردند.

ریزنمرات جهت رشد متسابقان در اختیارشان گذارده شود

دارنده رتبه دوم رشته دعاخوانی یادآور شد: چندین بار با اوقاف تماس گرفتم که امتیاز مرحله مقدماتی را مطلع شوم، اما موفق نشدم امتیازهای خود را دریافت کنم. انتظار ما این است از افرادی در اداره امور قرآنی سازمان استفاده شود که شرایط متسابق را درک کنند.

کارجو افزود: انتظار ما از مسئولان استان به‌ویژه مدیرکل اوقاف و امور خیریه این است که حداقل پیام استانی برای کسب رتبه نمایندگان استان در این مسابقات منتشر می‌کردند. به نظر بنده مسئولان ما در این فضا نیستند. هرچه برای قرآن هزینه کنیم بازهم کم است. کدامیک از مسئولان ما یک یا دو جزء قرآن را حفظ هستند. مقام معظم رهبری بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی تأکید دارند. هر اداره و خانواده باید کانونی برای فعالیت‌های قرآنی باشند تا بتوان فضای حاکم در جامعه را قرآنی کرد تا به کاهش آسیب‌های اجتماعی منتج شود.

مسئولان از برپایی مراسم دعاخوانی در مساجد حمایت نمی‌کنند

وی با انتقاد از عدم برگزاری مراسم قرائت دعای «کمیل» خوب با فراوانی جمعیت در مساجد استان بیان کرد: در برخی مساجد دعای پرفیض «ندبه» به‌صورت مردمی برگزار می‌شود، اما مسئولان و متولیان امر فرهنگ همچون تبلیغات اسلامی، اوقاف و... از این برنامه‌ها حمایت نکرده و اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده نمی‌شود. برگزاری ادعیه در سطح شهرستان و به‌ویژه بقاع متبرکه بسیار مظلوم است. اگر هم برنامه‌ای برگزار شود اطلاع‌رسانی نشده و از شبکه استانی پخش نمی‌شود.

کارجو ضرورت ارتقای سطح دعاخوانان در استان را خواستار شد و گفت: بهتر است برای ارتقای سطح این افراد از داوران به‌نام استفاده شود. بسیاری از شرکت‌کنندگان در مسابقات استانی و شهرستانی دارای اشکالات قابل رفع هستند، اما چون این اشکالات گوشزد نشده و فرد دعاخوان مطلع نمی‌شود هر سال این اشکالات را تکرار و از گردونه مسابقات حذف می‌شوند. در صورتی که اگر حتی مشاور و راهنمایی برای این افراد در نظر گرفته شود نه‌تنها به رفع اشکالات کمک می‌شود، بلکه ارتقای سطح‌ها را نیز شاهد خواهیم بود. شرکت‌کنندگان هر سال باید نسبت به سال گذشته ارتقای سطح داشته باشند، اما وقتی اشکالات خود را ندانند بدون شک پیشرفتی هم نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: نامشخص بودن و متحیر بودن متسابقان در مسابقات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دعاخوانان است، چراکه مسابقات این رشته در قالب‌هایی همچون استودیی به سبک استاد موسوی‌قهار، عربی‌خوانی و فارسی‌خوانی با رعایت تجوید تعریف می‌شود. افراد شرکت‌کننده در این رشته تکلیفشان مشخص نیست در کدام قسمت اجرای برنامه داشته باشند. بهتر است داوران به جمع‌بندی رسیده و سلیقه‌ای عمل نکنند. راهنمایی دقیق برای اجرا وجود ندارد و تکلیف ما مشخص نیست.

کارجو در پایان به تشریح اهمیت و ضرورت پرداختن به بحث دعا و ارتباط با خداوند متعال پرداخت و اظهار کرد: دعا و مناجات یکی از مهم‌ترین راه‌های قرب و نزدیکی به خداست که اگر درجامعه این ارتباط قوی، و به نحو اکمل و احسن باشد نه تنها مشکلات فردی، بلکه مشکلات اجتماعی و بسیاری از مسائل سخت و پیچیده که لاینحل به نظر می‌رسد به آسانی حل خواهد‌شد. لازمه رسیدن به این مهم این است که فرهنگ دعا ودعا خوانی درمساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه ترویج داده شود.

انتهای پیام
captcha