تولید جامعه‌ شبکه‌ای رمز موفقیت در فضای مجازی است
کد خبر: 4186157
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
مشاور عالی مرکز ملی فضای مجازی:

تولید جامعه‌ شبکه‌ای رمز موفقیت در فضای مجازی است

حسن نجفی‌سولاری با بیان اینکه فضای مجازی جنگ نامتقارن است، اما از سازماندهی و ساختار برخوردار است، گفت: راهکار موفقیت در فضای مجازی تولید جامعه شبکه‌ای است و در جنگ نامتقارن هم‌گرایی و هم‌افزایی ضرورت دارد.

حسن نجفی سولاری، مشاور عالی مرکز ملی فضای مجازی کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسن نجفی‌سولاری، مشاور عالی مرکز ملی فضای مجازی کشور، 14 آذرماه در اولین همایش فعالان فضای مجازی که در کانون بسیج اراک برگزار شد، به نوجوانان و جوانان تقویت نشاط و شادمانی و داشتن روحیه جهادی را توصیه کرد و گفت: خودباوری و امید، زمینه رشد و توسعه را فراهم می‌آورد.

وی به تشریح تفاوت جنگ روانی، جنگ نرم و جنگ شناختی پرداخت و اظهار کرد: جنگ روانی در واقع عملیاتی است که روح و روان انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دشمن قصد دارد ما را به هم ریخته و از این به‌هم‌ریختگی به نفع خود استفاده کند. دشمن در جنگ نرم آرام آرام روی باور و اندیشه نوجوانان و جوانان برای فراهم کردن زمینه برای تصاحب و تصرف منافع کار می‌کند، چراکه می‌داند با وقوع جنگ سخت به جایی نخواهد رسید.

نجفی‌سولاری در تکمیل توضیحات خود در تشریح جنگ شناختی گفت: جنگ شناختی دشمن نه برای تصرف سرزمین، بلکه برای دو قطبی کردن نوجوانان و جوانان با استفاده از عناوینی همچون باحجاب و بی‌حجاب، دیندار و بی‌دین وارد عمل می‌شود، به‌طوری که خودی‌ها با یکدیگر درگیر شده و اندیشه آنان تغییر پیدا کند. در جنگ شناختی دشمن کاری می‌کند که عملیات آنان درون کشور به دست خودی‌ها علیه خودی‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه جنگ شناختی در فضای مجازی قدرتمندتر از سایر بخش‌ها عمل می‌کند، اضافه کرد: جنگ شناختی با جنگ نرم و و روانی تفاوت ماهیتی دارد. در این جنگ ما کاری را انجام می‌دهیم که دشمن قرار بود انجام دهد. ذات فضای مجازی این است که هر کاربر یک رسانه محسوب می‌شود. اگر همه کشورهای دارای تکنولوژی برای استفاده از آن قاعده وضع کردند به این معناست که قرار نیست اشخاص هر کاری که علاقه دارند در این فضا انجام دهند.

نجفی‌سولاری با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای استفاده از تکنولوژی اینترنت مقررات خود را سختگیرانه دنبال می‌کنند، اظهار کرد: باید پذیرفت با وجود اینکه فضای مجازی جنگ نامتقارن است، اما از سازماندهی و ساختار برخوردار است.

وی به جنگ غزه و رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و افزود: در این جنگ نابرابر تمامی امپراطوری‌های دنیا از جمله ماهواره و فضای مجازی با پول‌های گزاف و سنگین وارد میدان شدند و آنچنان باقدرت و محتواسازی عمل کردند که ابتدای جنگ بسیاری از مردم آمریکا، فلسطین را تروریست و داعشی می‌دانستند، اما طولی نکشید اتفاقات رسانه‌ای به‌گونه‌ای رقم خورد که امروز بسیاری از مردم اروپا و آمریکا از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده و رژیم اسرائیل را رژیمی کودک‌کش می‌شناسند.

نجفی‌سولاری با اشاره به اینکه یک دست صدا ندارد و برای موفق شدن در فضای مجازی باید همه در میدان حاضر باشند، گفت: در جنگ نامتقارن هم‌گرایی و هم‌افزایی ضرورت است. باید پذیرفت به‌تنهایی نمی‌توان از عهده تمام امور برآمد. شرط برجسته شدن شما این نیست که سپاه و بسیج برای خود پیش رود، بلکه باید هماهنگ با سایر دستگاه‌ها پیش روید. راهکار موفقیت در فضای مجازی تولید جامعه شبکه‌ای است. فضای مجازی پسامدرن بوده و نظام خاص خود را دارد، از این‌رو برای این فضا باید قوانین جدید ایجاد کرد. در زمینه تولید محتوا هیچ راهی وجود ندارد، مگر اینکه تاکتیک‌های فنی را بیاموزید.

انتهای پیام
captcha