آغاز طرح گذر شکوفایی نخبگانی با جهاددانشگاهی خراسان رضوی
کد خبر: 4188901
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹

آغاز طرح گذر شکوفایی نخبگانی با جهاددانشگاهی خراسان رضوی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: ما در معاونت علمی ریاست جمهوری بنا داریم تا طرح گذر شکوفایی نخبگانی را با جهاد دانشگاهی خراسان رضوی آغاز و به پایان برسانیم و اگر اجرای این طرح با موفقیت رو به رو شد این الگو را به سایر مراکز تعمیم دهیم.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، امروز، ۲۸ آذر در جمع مدیران، پژوهشگران و فناوران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با تأکید بر توانمندی‌های این سازمان از نظر نیروی انسانی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی گنجینه‌ای از ظرفیت‌هاست و بزرگ‌ترین فرصت آن افرادی است که به این نهاد عرق دارند و نسبت به اینجا وفادار هستند.

وی با اشاره سابقه حضورش در جهاد دانشگاهی، بیان کرد: از این بابت که توانستم چند ماهی در جهاد دانشگاهی خدمت کنم و حرف جدیدی بزنم، بسیار خرسندم.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: قبل از اینکه پارک‌های علم و فناوری به شیوه امروز شکل بگیرند جهاد دانشگاهی از ۴۰ سال گذشته با یک مفهوم بومی در کنار دانشگاه‌ها با هدف پیگیری مسائل دانشگاه و نیروهای نخبه دانشجو تشکیل شده بود.

وی با اشاره به اینکه رویدادهای نوآورانه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی متناظر بر تربیت افراد توانمند است، افزود: بهتر است این رویدادها به صورت گروهی شکل بگیرد، متأسفانه این نهاد نسبت به ۴۰ سال گذشته تغییرات جدی داشته است و هیچ زمانی مانند الان با سیستم کارمندی جلو نرفته است و باید مراقبت کرد تا الگوی ناموفق دولتی شدن به جهاد دانشگاهی سرایت نکند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور بیان کرد: جهاد دانشگاهی در کنار دانشگاه برای دانشجویان علاقه‌مند به نوآوری تشکیل شد و فضایی را فراهم کرد تا افرادی که روحیه کارمندی ندارند بتوانند در جایی مانند جهاد دانشگاهی فعالیت کنند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

دهقانی‌ فیروزآبادی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی بستر افراد آزاده‌ای است که توانایی‌های خود را بیشتر از ظرفیت‌های دولتی می‌دیدند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که شرکت‌های خصوصی زیادی به دنبال این هستند تا چنین ویژگی داشته و با آن ویژگی، خلق درآمد کنند.

وی افزود: از سال ۸۶ به بعد که جریانی به راه افتاد و شرکت‌های عمومی شروع به شکل‌گیری کردند و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفت، جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که از دولت چابک‌تر بود از این قافله جاماند.

دهقانی‌ فیروزآبادی با تأکید بر اینکه فعالیت در جهاد دانشگاهی هم مزیت دولتی بودن و هم خصوصی بودن را به افراد دارای انگیزه می‌هد، ادامه داد: باید سیستمی وجود داشته باشد تا بتوان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کند و کار ویژه جهاد دانشگاهی نیز نسبت به سایر نهادها همین است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی برای مدیران کشور در رده‌های بالا و میانی یک برند معتبر است، گفت: یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها در کشور این است که آنها قادر به تأمین هزینه‌های خود نیستند، وقتی استارتاپ‌هایی که در دنیا شکست خورده‌اند را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم افراد به حق و حقوق‌شان رسیده‌اند، اما آن شرکت از بین رفته است، در حالی‌که در کشور ما اینگونه نیست و شکست افراد در پروژه‌هایشان شرایط اقتصادی آنها را نیز با بحران مواجه می‌کند.

ضرورت حمایت جهاد دانشگاهی از هسته‌های نوآور

وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی در تربیت نیروها به صورت فردی موفق بوده است و در حال حاضر باید تمرکز خود را بر روی تشکیل هسته‌های نوآور موفق قرار دهد، از آنها حمایت کند و این چیزی است که کشور امروز به آن نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه چیزی که به جهاد دانشگاهی هویت می‌دهد این است که اینجا زیست بومی برای نوآوری است، بیان کرد: اینجا جایی است برای کسانی که نه می‌خواهند دولتی باشند و نه می‌خواهند ایده‌های خود را در بخش خصوصی شروع کنند.

دهقانی‌فیروزآبادی در پایان با اشاره به روند پیشرفت طرح گذر شکوفایی نخبگانی با جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، گفت: ما در معاونت علمی ریاست جمهوری بنا داریم تا طرح گذر شکوفایی نخبگانی را با جهاد دانشگاهی خراسان رضوی آغاز و به پایان برسانیم و اگر اجرای این طرح با موفقیت رو به رو شد این الگو را به سایر مراکز تعمیم دهیم.

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha