جایگاه والای دختر، زن و مادر در اسلام
کد خبر: 4191966
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

جایگاه والای دختر، زن و مادر در اسلام

از دوره‌ انقلاب اسلامی حقیقت زن، دختر و مادر بودن، در جایگاه اثربخشی بی‌نظیر زنان در جهان کنونی معنا پیدا کرده و بیرون از بزرگنمایی، جمهوری اسلامی نوع نگاه به زن از سودجویی و لذت‌گرایی را به کرامت و بزرگی و اثرگذاری به نمایش عملی گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی‌نیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی‌نیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه از میان پنج زن برتر جهانیان آسیه همسر فرعون، مادر حضرت یحیی علیه‌السلام، حضرت مریم علیه‌االسلام، حضرت خدیجه و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما، دو نفر سیدة النساء العالمین هستن حضرت مریم و حضرت فاطمه سلام الله علیهما، اظهار کرد: در قرآن کریم درباره حضرت مریم(س) اینچنین آمده است که «واصطفاک علی نساء العالمین، تو بر همه زنان عالم برگزیده شده یا برتری یافتی» این ویژگی برای ایشان نسبت به گذشته تا زمان خودشان بود، اما درباره حضرت زهرا(س) ایشان تا ابد سرور زنان عالم است و به فرموده امام حسن عسکری(ع) حضرت فاطمه(س) به جز بر پیامبر و امیرالمومنین(ع) بر همه امامان حجت است و این جایگاه حجت بر حجت خدا بودن بسیار بالاتر از آن سروری زنان عالم است چون اهل بیت در زندگانی و پس از مرگ همیشه مقام را دارند و جایگاه حضرت صدیقه با این دو زاویه نشان دهنده بزرگی شخصیت چند بعدی ایشان در دانش، بینش، بندگی و رابطه عبادی یا پروردگار عالم است که حضرت را ممتاز می‌گرداند و برای ابد وی را حجت عالم هستی قرار داده است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان بیان کرد: قرآن کریم پیغمبر را اسوه یا الگو برای مؤمنان معرفی فرموده است اما این الگو آنچنان برتری دارد که هرگز نمی‌توان همانند او شد اما می‌توان پا جای پا او گذاشت و راه او را رفت و در شبیه‌سازی به آن الگو خود را نزدیک و نزدیکتر ساخت و این برای همه‌ رهروان ممکن و فراهم است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب شخصیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دست نیافتنی و غیرممکن است اما از درگاه دوم هر انسانی و هر مؤمنی از زنان و مردان به اندازه دریافت و توان و تلاش خود می‌تواند الگوگیری داشته باشد و این کار شدنی و راه آنان رفتنی و به اندازه خود فرد، دست یافتنی است، بنابراین در زاویه‌های گوناگون زندگی از مادری و همسری و خانه‌داری و حضور در اجتماع برای بیان سخنان آگاهی بخشی به مردم در مسجد تا کمک کار علمی شدن برای زنان مدینه و حضورهای شبانه همراه با خانواده برای تبیین وضعیت غصب ولایت و پرهیز دادن از گمراه ساختن جامعه و مدیریت خانه و خانواده با اوضاع بحرانی سلامتی خانم و وفات شهادت گونه پیغمبر و به حاشیه راندن حضرت امام علی(ع) و دفاع برای جایگاه امام و بیان خطبه مشهور فدک و ...، اینان همه برای مردان و زنان به اندازه هرکس و توان بر انجام کار جهادی و وظیفه شخصی و جمعی قابل الگوگیری است.

فاطمی‌نیک با اشاره به اینکه از دوره‌ انقلاب اسلامی حقیقت زن، دختر و مادر بودن، در جایگاه اثربخشی بی‌نظیر زنان در جهان کنونی معنا پیدا کرده و بیرون از بزرگنمایی، جمهوری اسلامی نوع نگاه به زن از سودجویی و لذت‌گرایی را به کرامت و بزرگی و اثرگذاری به نمایش عملی گذاشته است، بیان کرد: متأسفانه در این بخش با گستره بسیار خوب جایگاه والای دختر، زن و مادر در اجتماع با همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... نتوانسته‌ایم دنیا را به این توانمندی و اثربخشی به خود متوجه کنیم.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان افزود: علت این ناتوانی و کم‌توانی هم از سوی دشمنی نظام سلطه و غرب با ماهیت اسلام و انقلاب درباره‌ زن با استفاده از غول‌های رسانه‌ای برای سکونت خبری و هم نداشتن زبان رسانه‌ای قوی و پویا در معرفی و رشد فاخر جامعه زنان بوده است.

لزوم شناساندن الگوی سوم زن به جهانیان

وی با اشاره به اینکه ما برای معرفی فاطمه زهرا(س) و الگوهای متعدد شخصیتی ایشان به جهان به ابزار رسانه‌ای پویا و تازه نیاز داریم، تصریح کرد: بایستی به سراغ دانشگاه‌های جهانی با رویکرد آزاداندیشی و شجاع و نترس از نظام سلطه رفت تا الگوی سوم زن برخاسته از سیره فاطمی را شناساند.

فاطمی‌نیک افزود: خدای عالم ترنم عشق خود را در محبت مادر به اندازه درک انسان‌ها به زن بخشید تا طعم رحمت الهی به راحتی چشیده شود، این هنر یک زن است که با نعمت و کمال مادری دست به کاری خدایی می‌زند و جلوه رحمت الهی را بر اطرافیان خود آشکار می‌سازد، بزرگترین زیان زنان و مادرانی که خود را از این امتیاز بی‌بهره و کم‌بهره می‌سازند اندک ساختن سرمایه خود در دریافت رحمت پروردگار عالم است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان اضافه کرد: تفاوت مادری حضرت فاطمه(س) به نسبت دیگر مادران، کوثر بودن ایشان است و کوثری ایشان ابدی است و مادری ایشان هم ابدی! مؤمن و غیرمؤمن هم نمی‌شناسد چون مادر است البته برای مؤمنان ویژه مادری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زن بودن را باید در کلاس درس حضرت زهرا (س) آموخت و بعد مادر شد، بیان کرد: از چهارده دردانه هستی، تنها یک نفر از آنان زن است اما همان خانم بر یازده نفرشان حجت است و این هنر زن بودن و مادری است.

فاطمی‌نیک تأکید کرد: زن بودن به پهنای عشق، هنری است که با داشتن آن و نگاهداشت این هنر اگر با کمال مادری درآمیزد انسان‌سازی و جهان‌سازی می‌کند و نباید این را عادی و کم انگاشت که زیانی بزرگ است.

فاطمی‌نیک ادامه داد: گرچند برای زنان، مادرانه زیستن و همسری درست و خانه داری کردن یک شأن بی‌بدیل و شایسته و نخبگانی است که از توان مردان بر نمی‌آید اما درباره بزرگی شخصیت حضرت زهرا(س) به همین سه بخش بسنده کردن ناراستایی و جفا بر ایشان است، چراکه ایشان در عرصه‌های گوناگون راه نشان و الگوی همه عصرها برای زنان به ویژه و برای مردان بوده و هست برای همین وجود با برکت امام زمان(عج) فرموده است: «وَ فی اِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ (ص) لِی اُسْوَة حَسَنَة، دختر رسول خدا(ص) برای من، اسوه و الگویی نیکو است»، هرگاه این بانوی بزرگ و بی نشان برای قطب عالم امکان الگویی نیکو و پایدار است چگونه برای زنان عالم در هر عصری الگوی مؤثر نباشد؟!

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان بیان کرد: شیوه‌های تربیت فرزند، فرزندآوری آن هم چهار فرزند دوران جوانی، پایمردی و کمک‌های پشت جبهه و نقش آفرینی اجتماعی گوناگون در بعد علمی، خطابه، همراهی با جبهه ولایت، پشتیبانی از رسول‌الله در نوجوانی، عبادت‌های بی نظیر، دلسوزی به حال همسایگان، انس با پروردگار عالم و ... ، همه و همه برای الگوسازی و کرامت آفرینی زن و دختر در هر جای جهان اثربخش است.

انتهای پیام
captcha