غیبت فیلم‌های مورد انتظار مخاطب در جشنواره فجر مشهد
کد خبر: 4199319
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲

غیبت فیلم‌های مورد انتظار مخاطب در جشنواره فجر مشهد

هر چند استقبال مخاطبان از بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر مشهد چشمگیر بود، اما باز هم شاهد عدم اکران فیلم‌های مورد انتظار مخاطبان بودیم.

جشنواره فجر مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حرکت کندی آغاز شد، اما استقبال مخاطبان از روز دوم به بعد سرعت گرفت و با روند رو به رشدی همراه شد. تنوع سلایق از جمله شاخصه‌های جشنواره فجر امسال بود که مخاطبان در رده‌های سنی، کودک و نوجوان و  بزرگسال را به سینما کشاند. در این جشنواره شاهد فیلم‌هایی در ژانرهای اجتماعی، تاریخ اسلام، طنز، دفاع مقدس، تاریخ معاصر و... بودیم.

غیبت فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «صبحانه با زرافه‌ها»، در جشنواره فیلم فجر مشهد، برای بسیاری از مخاطبان سؤال برانگیز بود که البته در خصوص اکران این فیلم‌ها از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تهران رایزنی‌هایی انجام شد، اما تا پایان جشنواره خبری از اکران این چند فیلم نبود.

در میان فیلم‌های بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر مشهد ۵ فیلم به‌طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص داشت، فیلم‌های «احمد»، «آسمان غرب» و «مجنون»، سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین‌الدین را روایت می‌کنند و «قلب رقه» نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.

موضوع فیلم «قلب رقه»، همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد.

در واقع فیلم‌های که روایت‌کننده قهرمان‌های فرماندهان دوران دفاع مقدس است،، مخاطبان خاص خود را دارد که پیش زمینه و شناختی از زندگی قهرمانان دارند و با تصوری که از آنان در ذهن دارند، پای فیلم نشسته و اغلب راضی از سالن خارج می‌شوند.

در جشنواره فجر امسال نیز انیمیشن‌هایی چون «شمشیر و اندوه»، «ملکه آلیشون» به چشم می‌خورد. انیمیشن «شمشیر و اندوه» روایتی از تاریخ اسلام و ماجرای واقعه کربلا را روایت می‌کند. «ملکه آلیشون» از جمله فیلم‌های بیست‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در مشهد، سهم مخاطب کودک است.

غیبت فیلم‌های مورد انتظار مخاطب در جشنواره فجر مشهد

در خلاصه داستان رسمی فیلم «ملکه آلیشون» آمده است: آدور در کودکی زندگی فقیرانه‌ای را با پدربزرگش سپری کرده است. پدر و مادر او به دست موجودی شیطانی به نام کایوت از بین رفته‌اند، اما به او گفته‌اند. تب جنگل باعث مرگ آن‌ها شده است. آدور از جنگل به شدت متنفر است. روزی آدور با پدربزرگش بحث می‌کند و از خانه فراری می‌شود و به جنگلی مخوف می‌رسد. تونل زمان او را به داخل خود می‌کشد و بعد به جنگل سوخته‌ای که حاکمش یک پری به اسم ملکه آلیشون است، فرستاده می‌شود و… .

فیلم «باغ کیانوش» یکی دیگر از تولیدات حوزه کودک و نوجوان و اقتباس از کتابی با همین نام است. این کتاب به قلم علی‌اصغر عزتی‌پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده بود.

فیلم «پرویز خان»، روایتی است از بخشی از زندگی پرچالش پرویز دهداری سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۶۰ که در روزهای تنهایی و بی‌کسی و پشت کردن ستاره‌های تیم ملی تلاش کرد با بازیکنان گمنام حماسه بیافریند.

فیلم‌ «نپتون» در ژانر اجتماعی زندگی  کودکی که در گیر و دار  والدینی پرمشغله دست‌خوش فراموشی شده‌ را به تصویر کشیده است. البته در متن فیلم موضوعات دیگری وجود دارد که نصف و نیمه رها شده و به طور کامل به آن پرداخته نمی‌شود.

فیلم «شه سوار» با مضمون طنز از فیلم‌هایی بود که مخاطب با سلیقه طنز پسند را به سینما کشاند. فیلمی از حسین نمازی با روایتی مشابه شادروان در قالب طنز که مورد توجه مخاطبان دوستدار طنز است.

«نبودنت» از جمله فیلم‌هایی در ژانر اجتماعی با موضوع مهاجرت بود که البته کمتر توانست رضایت مخاطبان را جلب کند و از نگاه مردمی کشدار بود که تا 30 دقیقه نخست، مخاطب را سرگردان نگه داشت و در انتها نیز نتوانست مفهوم را آنطور که باید به مخاطب عرضه کند.

در بین فیلم‌ها، «شور عاشقی» از جمله فیلم‌هایی بود که مخاطب را به سال ۶۱ هجری و واقعه عاشورا می‌برد فیلم شور عاشقی ساخته داریوش یاری درباره دوران اسارت خانواده شهدای کربلا است که وظیفه تاریخی آن‌ها روایتی است که بتوانند ظلم بنی‌امیه را به گوش تاریخ برسانند.

سینما جامع‌ترین و رساترین رسانه است و بر این مبنا می‌تواند به نشر و ترویج فرهنگ جامعه کمک کند. پس از انقلاب اسلامی، باوجود میزان بالای دغدغه‌مندی علاقه‌مندان به فرهنگ دینی و مذهبی، سینما آنچنان که شایسته بود، نتوانست آثار تصویری و سینمایی ارزشمند و جان دار مرتبط با فرهنگ غنی رضوی را تهیه کند.

«آبی روشن» فیلمی بود که فرهنگ رضوی در آن به چشم می‌خورد و در بخشی از فیلم قصه به سمتی می‌رود که تداعی‌کننده روایت ضامن آهو بودن امام هشتم(ع) است.

در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی که روایتگر تاریخ معاصر است نیز به چشم می‌خورد. فیلم «معجزه پروین» یا در جدیدترین تغییر، فیلم «پروین» درباره زندگی پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر است که زندگی او از دوران جوانی تا لحظه درگذشتش سرشار از اتفاقات است. 

«تابستان همان سال» نیز روایتی است که در هیاهوی کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاده خلاصه داستان فیلم این است که عطای ۷ ساله را پیش یک رمالِ آینه‌بین می برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه‌اش را در آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت، هر آنچه از تعاریف عمه‌اش درباره‌ شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو می‌کند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می‌شود... . البته در فیلم اندک زمانی به این واقعه تاریخ معاصر پرداخته شده و صرفاً داستان در حد همان روایت فامیلی باقی می‌ماند روایتی که می‌توانست در تابستان هر سالی اتفاق بیفتد.

غیبت فیلم‌های مورد انتظار مخاطب در جشنواره فجر مشهد

«صبح اعدام» روایتی از تاریخ معاصر است که ساعات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی دو نفر از مبارزان زمان رژیم پهلوی است که روی پرده نقره‌ای به تصویر درآمد.

«بهشت تبهکاران» روایتی دیگر از تاریخ معاصر را دارد و داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود. سالی که احمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

فیلم «آپاراتچی» از دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

با توجه به تنوع موضوعات و وجود فیلم‌هایی در رده‌های سنی مختلف از کودک و نوجوان تا بزرگسال استقبال مخاطبان از جشنواره فجر امسال چشمگیر بود و علاقمندان زیادی را برای دیدن فیلم مورد سلیقه خود به سینما کشاند.

گزارش: زهرا اسماعیلی

انتهای پیام
captcha