«حقیق»؛ نرم‌افزاری برای حفظ قرآن با توجه به شرایط هر مخاطب
کد خبر: 4205463
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

«حقیق»؛ نرم‌افزاری برای حفظ قرآن با توجه به شرایط هر مخاطب

مدیر روابط‌ عمومی مؤسسه نور الهادی خرمشهر در توصیف نرم‌افزار قرآنی «حقیق» گفت: این نرم‌افزار، برنامه‌ای برای حفظ قرآن با توجه به شرایط هر مخاطب است و به شکل‌گیری بستری ارتباطی بین استادان، قاریان و حافظان قرآن کمک می‌کند.

حسین مقدم مدیر روابط عمومی مؤسسه نور الهادی خرمشهر«حقیق» عنوان نرم‌افزاری‌ متعلق به مؤسسه فرهنگی قرآنی نور الهادی خرمشهر است که سازندگان آن به دعوت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان شرکت کردند. بر این اساس، خبرنگار ایکنا از اصفهان با حسین مقدم، مدیر روابط‌ عمومی این مؤسسه گفت‌وگویی درباره نرم‌افزار قرآنی «حقیق» و حضور مؤسسه نور الهادی در نمایشگاه انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ با توجه به اینکه ساکن خوزستان هستید، چطور شد که در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان شرکت کردید؟ این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پس‌ از تولید نرم‌افزار جامع «حقیق» و ارتباط با خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان، درخواست حضور در این نمایشگاه را به آنها اعلام کردیم و پس‌ از قبول این درخواست، در نمایشگاه حاضر شدیم. در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، حضور مجموعه‌ها، محصولات و رشته‌های متنوع مرتبط با قرآن در کنار هم، نمایانگر نوعی وحدت است و نشان می‌دهد که مجموعه‌های قرآنی قدرت ایجاد جاذبه و تولید محصولات گوناگون علمی، هنری و... را دارند.

دیگر نکته قابل‌ توجه این نمایشگاه، حضور غرفه‌دارانی از استان‌های گوناگون کشور و همچنین استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان با توجه به مشغله‌های آخر سال است. البته اگر استادان و داوران شاخص و بین‌المللی اصفهان در این نمایشگاه حضور می‌یافتند و از غرفه‌های گوناگون همچون غرفه مربوط به نرم‌افزار «حقیق» دیدن می‌کردند، برای ما ذی‌قیمت بود و باعث دلگرمی بیشترمان می‌شد.

ایکنا ـ درباره نرم‌افزار جامع حفظ قرآن «حقیق» توضیح دهید.

اکثر نرم‌افزارهای حفظ قرآن موجود در بازار یا برای مخاطب خاص تولید شده است و یا کارایی و کاربرد ویژه‌ و محدودی برای آن تعریف‌ کرده‌اند، اما نرم‌افزار جامع «حقیق» هم تعداد مخاطب بسیاری را پوشش می‌دهد و هم کاربردهای گوناگونی در اختیار مخاطب می‌گذارد.

نام تجاری نرم‌افزار «حقیق»، برگرفته از آیات الهی‌ست که با خرد جمعی انتخاب شد. قبل‌ از طراحی این نرم‌افزار، برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به حفظ قرآن را در فضای حقیقی برگزار می‌کردیم و پس‌ از کسب موفقیت و بازخورد مطلوب از این فعالیت‌ها و آشنایی بیشتر با شرایط و نیازهای مخاطبان، تصمیم به طراحی نرم‌افزاری در این حوزه گرفتیم.

در ابتدا نخبه‌های قرآنی رسانه‌ای، حافظان، مرتلان و قاریان برتر قرآن کریم و داوران و استادان ملی و بین‌المللی که یکی از ظرفیت‌های شهرستان خرمشهر محسوب می‌شوند، تصمیم به اجرای طرح حفظ قرآن با عنوان «بینه» گرفتند. در این طرح، دانش‌آموزانی از سراسر کشور به مدت ۵۰ شبانه‌روز در خرمشهر مستقر می‌شدند و به حفظ قرآن می‌پرداختند. از طرف دیگر، ما با دانش‌آموزانی مواجه شدیم که قادر به شرکت در جلسات حضوری حفظ قرآن و بهره‌مندی از امکانات این دوره‌ها نبودند. بعضاً حتی به اینترنت و فضای مجازی نیز دسترسی نداشتند تا بتوانیم آموزش آنان را در فضای مجازی پیگیری کنیم. برای نمونه، با نوجوان ۱۳ ساله‌ای در خراسان جنوبی آشنا شدیم که هیچ‌گونه دسترسی به فضای مجازی نداشت و در طول یک‌ سال فقط از طریق ارتباط تلفنی ساده با یکی از مربیان دلسوز مؤسسه توانست قرآن را به‌طور کامل حفظ کند. به این ترتیب، ایده طراحی نرم‌افزاری به ذهن ما رسید که تمام مخاطبان در هر شرایطی امکان استفاده از آن را داشته باشند.

برنامه جامع «حقیق»، نرم‌افزاری برای حفظ قرآن با توجه به شرایط هر مخاطب است و شرایط هر شخص می‌تواند در آن لحاظ شود. آقای عبدالخضر مقدم، مسئول تولید این نرم‌افزار، تیم برنامه‌نویسی از نخبگان و زبدگان کشور تشکیل داد تا این نرم‌افزار به بهترین وجه طراحی شود. «حقیق» خدمات خود را در زمینه حفظ، ترتیل، قرائت، روخوانی و روان‌خوانی قرآن به مخاطبان ۶ سال به بالا به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی عرضه می‌کند.

در قسمت پشتیبانی نرم‌افزار، مشاوران کاربلدی همچون خانم عساکره به‌صورت آنلاین با مخاطبان در تماس هستند و با توجه به میزان زمانی که شخص می‌تواند به حفظ قرآن اختصاص دهد، برنامه حفظ شخصی دریافت می‌کند. در کنار این مشاوره‌ها، پیگیری آموزشی نیز از سوی استادان انجام می‌شود. برگزاری آزمون‌های ارزیابی و ارائه کارنامه و نمودار پیشرفت حافظان، از دیگر امکانات این بخش از نرم‌افزار به شمار می‌رود.

از دیگر قابلیت‌های «حقیق» این است که وقتی مخاطب حفظ روزانه خود را انجام می‌دهد، نرم‌افزار انواع اشتباهات او را شناسایی می‌کند و تذکر می‌دهد. نکته قابل توجه در این خصوص این است که «حقیق» حتی غلط‌های اعرابی را نیز تشخیص می‌دهد. تشخیص این نوع خطا، منحصراً در نرم‌افزاری ساخت کشور عربستان و یک نرم‌افزار ترتیل داخلی وجود دارد، اما در نرم‌افزار «حقیق» این فناوری به‌صورت گسترده‌ استفاده‌ شده است.

وجه تمایز دیگر این نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارهای حفظ قرآن در این است که «حقیق» به ترجمه، تفسیر و فهم معانی آیات نیز توجه وافری دارد و در آزمون‌های پایانی علاوه‌ بر سنجش حفظ، مفاهیم نیز ارزیابی می‌شود.

از دیگر امکانات و قابلیت‌های این نرم‌افزار، بخش موشن‌گرافی آن است. هر قرآن‌آموز برای دستیابی به روخوانی و روان‌خوانی مطلوب، حداقل به زمانی در حدود ۲ تا ۳ ماه نیاز دارد، اما در این نرم‌افزار فقط در زمان سه دقیقه و با استفاده از موشن گرافیک، این آموزش‌ها با توجه به شرایط سنی مخاطب به او آموزش داده می‌شود. مثلاً مخارج حروف در عرض یک دقیقه به‌صورت واضح و رسا در قالب انیمیشنی آموزش داده شده است. ما معتقدیم که «حقیق» به شکل‌گیری بستری ارتباطی بین استادان، قاریان و حافظان قرآن کمک می‌کند.

ایکنا ـ این نرم‌افزار در چه سالی تولید و در کدام فروشگاه مجازی عرضه شده است؟ چه تعداد از مخاطبان، کاربر این نرم‌افزار هستند؟

مراحل تولید این نرم‌افزار از سال ۱۴۰۰ شروع شد و فعلاً در حدود ۳۰۰ نفر، کاربر این برنامه هستند. کاربران این برنامه نوپا تاکنون توانسته‌اند بیش‌ از نیمی از قرآن را حفظ کنند. حقیق از طریق نرم‌افزار مایکت عرضه شده و قابل دریافت است. علاوه‌ بر این، علاقه‌مندان برای دریافت این نرم‌افزار می‌توانند عدد ۱ را به سامانه ۵۰۰۰۴۰۰۱۳۰۰۲ ارسال کنند. امکان برقراری ارتباط مخاطبان با سایت «حقیق» در فضای مجازی و در پیام‌رسان‌های ایتا و اینستاگرام به نشانی haqiqapp.ir نیز وجود دارد.

ایکنا ـ آیا این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؟

استفاده از تمام خدمات این نرم‌افزار در مراحل مقدماتی رایگان است، اما پس‌ از ورود حفاظ به مراحل تخصصی، آنها باید هزینه‌هایی پرداخت کنند. البته همین هزینه‌ها نیز در ایام ویژه سال تخفیف‌های خوبی را شامل می‌شود. همین‌جا اعلام می‌کنم که ما برای مخاطبان خبرگزاری ایکنا نیز تخفیف قائل می‌شویم، به این صورت که اگر کد تخفیف RAMAZAN را در ایام ماه مبارک وارد کنند، از تخفیف ۳۰ درصدی این نرم‌افزار برخوردار می‌شوند.

ایکنا ـ از مراکز قرآنی، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد چه انتظاری دارید؟

مجموعه «حقیق» به منظور بروزرسانی و اضافه کردن افزونه‌های نرم‌افزاری به حامی نیاز دارد. نهادهای گوناگونی همچون سازمان تبلیغات، جامعة‌القرآن‌الکریم، وزارت ارشاد، سپاه و... می‌توانند از ما حمایت و این نرم‌افزار را به مراکز حفظ قرآن معرفی کنند. لازم به ذکر است که هدف ما محدود کردن حفاظ به فضاهای مجازی نیست، بلکه در کنار این نرم‌افزار به حضور جامعه قرآنی در کنار هم و بهره‌گیری از مربیان به‌صورت حضوری نیز اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم. رسانه‌های قرآنی نیز می‌توانند با معرفی نرم‌افزار ما به مخاطبان خود به مجموعه ما یاری رسانند. برای مثال، بازتاب رسانه‌ای و ارتباط مستمر مجموعه «حقیق» با ایکنای مرکز خوزستان، باعث دلگرمی متولیان امور قرآنی است. رسانه‌ای شدن فعالیت‌های ریز و درشت مؤسسات دینی و قرآنی هم سبب آشنایی بیشتر مخاطبان با این مجموعه‌ها و فراخوان‌های آنها می‌شود و هم به متولیان این مجموعه‌ها دلگرمی می‌بخشد.

انتهای پیام
captcha