ناآگاهی زمینه رشد آرزوهای نابجاست
کد خبر: 4208056
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد

ناآگاهی زمینه رشد آرزوهای نابجاست

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه ناآگاهی زمینه رشد آرزوهای نابجاست و در عقاید پیروی از گمان خیال باطل است، گفت: نسل جوان باید تجزیه و تحلیل داشته باشند، تکلیف خود را درست تشخیص بدهند و فریب شعارهای به ظاهر زیبنده را نخورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ ‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، ۱۳ فروردین‌ماه در سلسله جلسات «آموزه‌هایی از قرآن کریم» ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله ماسور خرم‌آباد گفت: در ادامه آیات سوره مبارکه بقره به اینجا رسیدیم که علی‌رغم تمام همکاری‌هایی که حضرت موسی(ع) به دستور الهی با قوم بنی‌اسرائیل داشت، ولی نافرمانی‌های این قوم یکی پس از دیگری ادامه داشت، هدف ما نیز از بیان این موارد و انتخاب این آیات ایجاد آن حساسیت لازم نسبت به این قوم است، یعنی آشنایی با پیشینه قوم بنی‌اسرائیل و نافرمانی‌های آنان در طول تاریخ که همچنان ادامه دارد، که نسبت به گذشته هوشیارتر باشیم و نسبت به نقشه راهی که داریم آگاهی حاصل شود.

فرمود قلوب اینان همچون سنگ، بلکه از سنگ بدتر و سخت‌تر است، چون بعضی از سنگ‌ها در اثر فشار آب شکسته می‌شوند و آب از وسط آنها عبور می‌کند، بعضی از سنگ‌ها که خیلی سخت‌تر هستند حداقل آب را به صورت قطره قطره از خودشان عبور می‌دهند، ولی می‌فرماید: شما از بس سرسخت شدید و نافرمانی کردید، نه کانون محبت هستید، نه مثل آن سنگ هستید، که نهر را از خود عبور می‌دهد، نه مثل آن سنگ سخت‌تر هستید که قطره قطره آب را از خودش عبور می‌دهد، معنای حرف این است که سراسر وجودتان نافرمانی و سرپیچی از دستورات الهی است‌.

بعد خطاب به مسلمانان دو نکته را بیان می‌فرماید و متذکر می‌شود، «أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ؛ آیا شما مردم مؤمن امید دارید که آن سخت‌دلان به دین شما ایمان بیاورند؟ در حالی که گروهی از آنان کلام خدا را همواره می‌شنیدند، سپس بعد از آنکه معنا و مفهومش را درک می‌کردند، به سبب دنیاطلبی و امور مادی به دلخواه خود تغییرش می‌دادند، در صورتی که می‌دانستند، به کلام خدا و به مردم جویای حق خیانت می‌کنند». با توجه به سابقه و سیاه‌دلی و قساوت قلب به این‌ها دل نبندید و فریب این‌ها را نخورید، تا در میان شما نفوذ نکنند.

وقتی یک جمعی از منتخبان و خواص گفتند ما باید خدا را ببینیم، موسی یک منتخبی از آنها را به همراه برد، در آنجا خدا بر کوه تجلی کرد، و کوه پودر شد و بیهوش شدند خداوند این افراد را زنده کرد، بعد از این رویداد، شخصی که این معجزه را مشاهده کرده بود، باز از روی جهالت گفت موسی و خدای موسی گفتند هرچی می‌خواهید انجام دهید، لازم به ذکر است که این‌ها مثلاً خواص هستند، از روی اندیشه و تفکر این حرف را می‌زنند، برنامه‌ریزی دارند، برای فریب مردم است.

«وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ وهنگامیکه با مؤمنان دیدار کنند، می گویند: ما ایمان آوردیم. و چون با هم خلوت می‌کنند از روی اعتراض و ایراد به یکدیگر می‌گویند: چرا حقایقی را که خدا در تورات درباره پیامبر اسلام برای شما بیان کرده به مؤمنان می‌گویید تا روز قیامت با این حقایق در پیشگاه پروردگارتان بر ضد شما استدلال کنند؟ آیا تعقل نمی‌کنید که نباید زمینه استدلال بر ضد خود را در اختیار مؤمنان گذارید.»

عده‌ای از یهودیان بودند که پیرو بودند و اطلاعاتشان را از این عالمان دنیاپرست می‌گرفتند، علی‌رغم اینکه نشانه‌های پیامبر اکرم(ص) را در تورات و انجیل اطلاع داشتند، در زمان مبعث حضرت رسول اکرم(ص) به خاطر اینکه می‌دانستند، دنیایشان به خطر می‌افتد اطلاعاتی را که در تورات در مورد پیامبر آمده بود تغییر دادند.

 حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع)  در احوالات خواص و دانشمندان و جامعه انسانی فرمودند: خواص و جامعه انسانی سه گروه‌اند، علماى ربانى، دانش‌طلبان در طريق نجات و احمقانِ بى سر و پا که منظور از عالمانِ ربانى، انسان‌هاى دارای علم و تقوا هستند، گروه دوم شاگردان علماء ربانی هستند، اين دو گروه سعادتمندند، اما گروه سوم، افراد منحرفى هستند كه امام آنها را افرادی بی‌ارزش و اوباش دانسته که همانند گوسفندان بى‌عقل و بی‌هدف به دنبال هر صدايى می‌روند، این افراد نه عالمند و نه متعلم و قرآن آنها را به مانند چهارپايان و بلكه گمراه‌تر از آنها ‌‌توصيف كرده است.

مردم نیز نگاه می‌کنند تبلیغات کدامشان قوی‌تر است، اگر عموم مردم عده‌ای به سمت خواص و تعدادی به سمت باطل و تعدادی به سمت خواصی که حرف حق می‌زنند اما عمل نمی‌کنند رفتند و خواص اهل عمل تنها ماندند، اگر چنین شد امام حسین(ع) در کربلا شهید می‌شود، امام حسن تنها می‌ماند، حضرت امام علی(ع) خانه‌نشین می‌شود، این آموزه‌ها را باید بدانیم و باید هوشیار باشیم، عموم مردم باید پیرو خواص اهل حق که در مسیر ارزش‌ها آرمان‌های اسلامی هستند، حرکت کنند.

خداوند متعال هرچه پیامبر برای بنی‌اسرائیل می‌فرستاد آنها را به ناحق می‌کشتند و امروز این هشدار است برای ما، خصوصاً نسل جوان، که باید تجزیه و تحلیل داشته باشند، تکلیف خودش را درست تشخیص بدهد، فریب شعارهای به ظاهر زیبنده را نخورند، و بحمدالله مردم ما تاکنون و ان‌شاءالله بعد از این نیز بر همین مسیر حرکت خواهند کرد.

«أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ؛ آیا آن سخت‌دلان نمی‌دانند که خدا آنچه را پنهان می‌دارند و آنچه را آشکار می‌کنند، می‌داند؟!»، «وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ؛ و گروهی از یهود، که جاهل و بی‌سوادند غیر از تورات فعلی که جز بافته‌های دروغین عالمان خائن آنان نیست، نمی‌دانند» و حال آنکه در امر دین به سبب عدم تحقیق و دنبال نکردن علم و دانش فقط در مسیر گمان و خیال واهی قدم برمی‌دارند.

برخلاف گروه پيشين كه دانشمند بوده و به اوصاف و نشانه‌هاى پيامبر اسلام در تورات آشنايى داشتند، ولى كتمان حقيقت مى‌كردند، مردم عوام كه از محتواى كتاب آسمانى خبرى نداشتند، با آرزو و خيال زندگى مى‌كردند. آنها فكر مى‌كردند كه يهود، نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا هستند و به جهنم نمى‌روند و اگر مجازاتى هم براى آنان باشد، چند روزى بيشتر نيست.

در خاتمه باید متذکر شد که بی‌سوادی و ناآگاهی زمینه رشد خیالات و آرزوهای نابجاست، باید خود را شناخت و با افکار و عقاید حاکم بر مردم زمان خود آشنا بود و البته در عقاید پیروی از گمان خیال باطل است.

انتهای پیام
captcha