معرفت؛ لازمه محبت و مودت نسبت به اهل بیت(ع)
کد خبر: 4208712
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
بررسی آیات کاربردی / ۹

معرفت؛ لازمه محبت و مودت نسبت به اهل بیت(ع)

یک کارشناس علوم دینی با بیان اینکه لازمه محبت و مودت نسبت به اهل بیت(ع)، معرفت و شناخت نسبت به ایشان است، گفت: یکی از لوازمی که موجب مودت و محبت می‌شود این است که نسبت به اهل بیت(ع) اطاعت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محمد حسین فرخی، کارشناس علوم دینی در همدانحجت‌الاسلام محمدحسین فرخی، کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به بیان نکاتی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: در آیه ۲۳ سوره شوری خداوند می‌فرماید: «ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ این بهشت ابد همان است که خدا به بندگانی که ایمان آورده و نیکوکار شدند بشارت آن را داده است. بگو من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان منظور دارید و دوستدار آل محمد باشید، که این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آنهاست، و هر که کاری نیکو انجام دهد ما نیز در آن مورد بر نیکویی‌اش بیفزاییم که خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شکر بندگان است.»

خداوند در این آیه مزد رسالت خود را که ۲۳ سال به طول انجامید و درباره سختی‌های این دوران خود ایشان می‌فرمایند: «هیچ پیامبری در دوران رسالت خود مانند من مورد آزار و اذیت قرار نگرفت»، با تمام این سختی‌ها مزد و اجر رسالت خود را مودت و محبت نسبت به اهل بیتش بیان می‌کند.

چگونه نسبت به اهل بیت محبت داشته باشیم

لازمه محبت و مودت نسبت به اهل بیت کسب معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) است، بنابراین قدم اول در مودت و محبت معرفت نسبت به اهل بیت(ع) است، به‌گونه‌ای که پیامبر اکرم(ص) در این باره می‌فرمایند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.»

از این حدیث این‌گونه برمی‌آید که شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) به حدی مهم است که بدون شناخت آن انسان عاقبت به‌خیر نخواهد شد. از امام صادق(ع) سؤال کردند مرگ جاهلیت در حدیث پیامبر(ص) به چه معناست ایشان فرمودند اگر کسی امام زمان خود را نشناسد به عنوان منافق و یا کافر از دنیا می‌رود.

بنابراین، یکی از وظایف مهمی که نسبت به امام زمان(عج) داریم این است که نسبت به ایشان شناخت و معرفت داشته باشیم. از امام صادق(ع) سؤال کردند چگونه می‌توان در دوران غیبت از بلاها و سختی‌ها در امان ماند، ایشان در پاسخ فرمودند وقتی نسبت به امام زمان معرفت و شناخت داشته باشیم که اگر این شناخت را کسب نکنیم از طریق دین و سعادت گمراه خواهیم شد. یکی از نکات مهم این آیه آن است که بدون شناخت امام زمان(عج) نمی‌توان نسبت به اهل بیت(ع) محبت داشت.

مودت به اهل بیت(ع) با اطاعت از ایشان همراه است

یکی از لوازمی که موجب مودت و محبت می‌شود این است که نسبت به اهل بیت(ع) اطاعت داشته باشیم؛ در حقیقت یکی از نکاتی که محبت را ثابت می‌کند این است که نسبت به اوامر ایشان اطاعت کنیم. بنابراین، در درون‌مایه این آیه شریفه اطاعت از اهل بیت(ع) نهفته است.

در ادامه این آیه شریفه می‌خوانیم که محبت نسبت به اهل بیت(ع) موجب مغفرت الهی خواهد شد. وقتی انسان نسبت به اهل بیت(ع) شناخت و معرفت پیدا کند، اطاعت از آنها را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد و سپس مورد مغفرت خداوند واقع می‌شود که اگر کسی این مسیر را طی کرد و وظیفه خود را به خوبی انجام داد، خداوند قدردان و شاکر خواهد بود. در تفسیر این آیه آمده است مقام مودت نسبت به اهل بیت(ع) به حدی است که خداوند را شاکر خواهیم یافت.

مشورت نکردن؛ ریشه بسیاری از مشکلات امروزی

در آیه ۳۸ سوره شوری خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام می‌دهند و از آنچه روزی آنها کردیم به فقیران انفاق می‌کنند.»

در این آیه خداوند به نکته مهمی تأکید دارد که برای جامعه امروزی، دولتمردان و خانواده‌ها و به‌ویژه برای جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این آیه خداوند بر این موضوع تأکید دارد که مؤمن مستبد، اهل انزوا و خودرای نیست بلکه به رأی دیگران احترام می‌گذارد و از مشورت دیگران استفاده می‌کند.

امروزه اگر به ریشه بسیاری از مشکلات به ویژه به مشکلات طلاق جوانان رجوع می‌کنیم، می‌بینیم اگر آنها پیش از ازدواج نزد مشاور می‌رفتند و از ایشان مشورت می‌گرفتند چنین رقم نمی‌خورد. بنابراین، تأکيد خداوند بر این است که انسان از بلوغ فکری دیگران استفاده کند.

انتهای پیام
captcha