اجازه ندهیم حسادت در وجودمان نهادینه شود
کد خبر: 4209326
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد

اجازه ندهیم حسادت در وجودمان نهادینه شود

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه اگر حسادت و لجاجت در وجود کسی نهادینه شود، تا روز قیامت ادامه دارد و وجود انسان را فرا می‌گیرد، گفت: انسان نباید اجازه دهد که به این صفات رذیله اخلاقی مبتلا شود، چراکه درمان آن کار سختی خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، 19 فروردین‌ماه در سلسله جلسات «آموزه‌هایی از قرآن کریم» ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله ماسور خرم‌آباد با بیان اینکه قرآن کریم برای همه ما درس زندگی و نقشه راه زندگی است، نگاه کردن به قرآن و قرائت آن مستوجب ثواب است، ولی ارتباط ما با قرآن نباید به این ختم شود، بلکه نقشه راه زندگی بشریت است که باید از آن فرا گرفته شود، گفت: در ادامه بحث آموزه‌هایی از قرآن به آیه 91 از سوره مبارکه بقره رسیدیم که می‌فرماید: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ و چون به یهود گویند: به قرآن که خدا فرستاده ایمان آرید، پاسخ دهند که تنها به تورات که بر ما نازل شده ایمان آوریم، و به غیر تورات کافر می‌شوند، در صورتی که قرآن کتاب حق است و کتاب آنها را تصدیق می‌کند. بگو: اگر شما در دعوی ایمان به تورات راستگویید پس چرا پیغمبران پیشین را می‌کشتید.»

نژادپرستی و تعصبات قومی یکی از عوامل کفر است. ملاک ایمان، حقانیت آیین است نه نژاد و این فرموده قرآنی است که سراسر حق است. علت اینکه قتل انبیا را به یهود نسبت داده‌اند به خاطر این است که یهودیان زمان پیامبر(ص) از رفتار نیاکان خود راضی بودند و از طرفی از روی حسادت از فرامین سرپیچی می‌کردند.

اگر حسادت و لجاجت در وجود کسی نهادینه شد، تا روز قیامت ادامه دارد و وجود انسان را فرا می‌گیرد و تا لحظه به گور رفتن او را رها نمی‌کند که انسان باید از این صفات رذیله به خداوند متعال پناه ببرد. انسان نباید اجازه دهد که به این صفات رذیله اخلاقی مبتلا شود، گرچه درمان دارد ولی کار سخت خواهد بود.

«وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ؛ و قطعاً موسی برای شما معجزات و دلایلی روشن آورد، سپس شما پس از رفتن او به کوه طور گوساله را معبود خود گرفتید، در حالی که به خود و دلایل آشکار و روشن حق ستمکار بودید. شاهد زنده‌ ديگر بر اينكه شما قوم یهود، عرب بودن حضرت محمد(ص) را فقط بهانه قرار داده‌ايد تا به او ايمان نياوريد، اين است كه با آنكه حضرت موسى(ع) برجسته‌ترين پيامبر از نژاد شما بود و آن همه دلايل روشن و معجزات براى شما آورد، ولى همين كه چند شبى براى مناجات و گرفتن تورات به كوه طور رفت، به سراغ گوساله‌‌پرستى رفتيد و تمام زحمات موسى را بر باد داده و بر خويشتن ستم كرديد و این بازگشت به شرک و جاهلیت، ظلمى به خود و نسل‌هاى بعد است.

«وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ و یاد کنید زمانی که از شما برای پیروی از موسی پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سرتان برافراشتیم و گفتیم: آنچه را چون تورات به شما دادیم با قدرت و قوت دریافت کنید و دستورهای ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر گفتند: شنیدیم و در باطن گفتند: نافرمانی کردیم و به سبب کفرشان دوستی گوساله با دل‌هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید و ایمان‌تان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان می‌دهد پس بد چیزی است آنچه ایمان‌تان به آن فرمان می‌دهد.

قبلاً مجموعه‌ای از تعهداتی که خدای متعال از قوم یهود گرفته بود ذکر شد، ایمان به خدا، احسان به پدر و مادر، برپایی نماز، ادای زکات، کمک کردن به مردم، خوش زبانی این تعهدات را از شما گرفتیم.

نمونه بعدی، همين آيه است كه مى‌فرمايد: از شما پيمان گرفتيم و كوه طور را بالاى سر شما قرار داديم و گفتيم: با كمال قدرت قوانين آسمانى تورات را بگيريد و گوش داده و عمل كنيد، اما شما گفتيد: ما قوانين را مى‌شنويم، ولى عمل نمى‌كنيم. حال اگر به قرآن و پيامبر اسلام ايمان نمى‌آوريد به اين بهانه كه محمد(ص) از ما نيست و قرآن بر بنى‌اسرائيل نازل نشده است، پس چرا با موسى و تورات او آنچنان برخورد كرديد.

قرآن راز عدم اعتقاد قوم بنی‌اسرائیل را چنين بيان مى‌كند: آنها به خاطر كفرشان، دل‌هايشان از علاقه به گوساله سيراب شده و جايى براى تفكر و ايمان نمانده بود، اگر بنى‌اسرائيل در ادعايشان صادق هستند كه هر چه بر ما نازل شود به آن ايمان مى‌آوريم، پس اين جنايت را كه در پرونده‌ آنان هست، چگونه توجيه مى‌كنند؟ آيا گوساله‌پرستى، پيامبركشى و پيمان‌شكنى، جزو ايمان است.

الان در این قرن نیز جاهلیت مدرن داریم، به‌ویژه در بعضی از کشورها مانند هندوستان از این نوع جاهلیت‌ها داریم، هواپرستی هم داریم، در جایی که بعضی کشورها پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، اما بسیاری از اعتقادات آنها خرافاتی و پنداری است، قوم یهود که همین الان هم هستند، نژادپرست هستند، معتقدند که خودشان نژاد برترند، ادعا دارند «نَحْنُ أَبْنَاء اللّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ» حرف‌شان این است که ما پسران و دوستان خدا هستيم»، جهنم نمی‌رویم، اگر برویم زمان محدودی است، اما آیه 94 سوره بقره «قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ بگو: اگر سرای آخرت را با آن همه نعمت خدا به شما اختصاص داده دون سایر مردم، باید همیشه به مرگ آرزومند باشید اگر راست می‌گویید» این ادعای یهود را رد می‌کند.

اما شما دلبسته‌ترین افراد به دنیا هستید، مگر می‌شود کسی شوق بهشت داشته باشد و اشتیاق به مرگ نداشته باشد، حضرت علی(ع) می‌فرماید: «وَاللهِ لاَبْنُ أَبی‌طالِبٍ آنَسُ بِاْلَمْوتِ مِنَ الطّفْلِ بِثَدْیِ أُمِّهِ؛ به خدا سوگند، قطعاً علاقه پسر ابیطالب به مرگ، از علاقه کودک به پستان مادر، بیشتر است.»

«وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ؛ ولی آنها، به خاطر اعمال بدی که پیش از خود فرستاده‌اند، هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد؛ و خداوند از ستمگران آگاه است.»

آیه ششم از سوره مبارکه جمعه «قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» نیز به این مطلب اشاره دارد: «بگو اى كسانى كه يهودى شده‏ايد اگر پنداريد كه شما دوستان خداييد نه مردم ديگر پس اگر راست مى‏گوييد درخواست مرگ كنيد».کارنامه‌ شما کارنامه سیاهی است، عملکرد شما یهودیان عملکرد انسان‌های ظالم است، اگر کسی به روز معاد یقین داشته باشد واهمه ندارد، یهودیانی که امروز هستند دنباله‌های همان قوم هستند.

انتهای پیام
captcha