نشست تخصصی «رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال» در خرم‌آباد برگزار شد
کد خبر: 4209525
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸

نشست تخصصی «رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال» در خرم‌آباد برگزار شد

به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان، نشست تخصصی رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال در خرم‌آباد برگزار شد.

نشست تخصصی روئیت‌پذیری هلال ماه شوال در خرم‌آبادبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری لرستان، در آستانه فرا رسیدن عید فطر نشست تخصصی رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1445 امروز، ۲۰ فروردین‌ماه با حضور راضیه گلمرادی، مدرس مرکز علوم و نجوم کانون استان لرستان در سالن اجماعات کانون در خرم‌آباد برگزار شد.

در این نشست جمعی از اعضای فعال مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری لرستان، فعالان عرصه فرهنگ، مبلغان و فعالان عرصه تربیت حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه رضا داوری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان، گفت: رؤیت هلال ماه در پایان ماه مبارک رمضان از موضوعات مورد توجه مسلمانان است به همین منظور ما در مرکز نجوم اداره کل کانون طی برنامه‌ریزی به عمل آمده در راستای تشریح این موضوع و آشنایی نوجوانان با بحث رؤیت هلال ماه این نشست را برگزار کردیم.

وی در ادامه به معرفی کانون و فعالیت‌های آن و چگونگی عضویت در مرکز علوم و نجوم پرداخت و افزود: برگزاری این نشست‌های تخصصی موجب بالا رفتن سطح علم و آگاهی اعضا و دانش‌آموزان خواهد شد. ما در این مرکز و سایر مراکز کانون در سطح شهر خرم‌آباد و سایر شهرهای استان منتظر حضور کودکان و نوجوانان هستیم.

در بخش بعدی برنامه پس از پخش کلیپ‌های نجومی، راضیه گلمرادی، مدرس مرکز علوم و نجوم کانون استان لرستان، رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال با استفاده از پارامترهای علمی را مورد بررسی قرار داد.

وی به بررسی المان‌هایی مانند اختلاف سمت ماه و خورشید در لحظه غروب، سن ماه، طول و ضخامت کمان، موقعیت جغرافیایی، ابزارها و... پرداخت.

همچنین با استفاده از نرم‌افزارهای رؤیت هلال به بررسی نقشه‌های رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال 1445 و تجزیه و تحلیل این داده‌ها پرداخته شد.

در ادامه تاریخچه رؤیت هلال ماه تشریح شد و شرکت‌کنندگان سوالات خود را مطرح و مدرس کارگاه به آن‌ها پاسخ داد.

یادآور می‌شود، در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمودوند، از کارشناسان مذهبی نیز به بیان مطالبی در خصوص رؤیت هلال ماه از منظر اسلام پرداخت.

انتهای پیام
captcha