صله ارحام چه برکاتی دارد
کد خبر: 4210039
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

صله ارحام چه برکاتی دارد

کارشناس قرآن عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: پیامبر اکرم (ص)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از یکدیگر بسیار دور باشد وصله رحم بخشی از دین است و فرموده‌اند که هر کس آن را به‌ جا نیاورد دین او ناقص است.

حجت‌الاسلام ایمان حسنی، کارشناس قرآن عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبیحجت‌الاسلام ایمان حسنی، کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی با بیان اینکه پیروزی و سربلندی یک ملت در سایه وحدت و همدلى است و پیوند با خویشان و انس و الفت‏ با آن‌ها منشأ بیشتر همبستگى‏‌هاست، گفت: خداوند در آیه اول سوره نساء ما را به صله ارحام بسیار سفارش کرده است.

وی بیان کرد: در قرآن‏ کریم می‌خوانیم: «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» و بترسید از خدایى که به نام او از یکدیگر می‌پرسید «همگى به عظمت او اعتراف می‌‏کنید و هرگاه می‌‏خواهید از یکدیگر چیزى بپرسید و بگیرید، نام مقدس او را مطرح می‌کنید و می‌گویید تو را به خدا...» و از خویشاوندان بهراسید که مبادا قطع ‏رابطه کنید همانا خداوند رقیب و مراقب شماست.

حسنی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرماید: «از همنشینى با کسى که ‏از خویشانش بریده است ‏بپرهیز»؛ همچنین امام صادق(ع) فرموده است: از خالقه بپرهیزید زیرا انسان را نابود می‌کند، راوى پرسید؛ خالقه چیست؟ امام فرمود؛ قطع رحم؛ امام باقر(ع) نیز می‌فرماید: رسول خدا(ص) گفته است، به حاضران و غایبان امتم و کسانى که هنوز به دنیا نیامده‌اند تا روز قیامت، سفارش می‌کنم به خویشان خود بپیوندند، هر چند میان ایشان به اندازه یک سال راه رفتن فاصله باشد.

کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در خصوص اهمیت صله رحم بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از یکدیگر بسیار دور باشد و صله رحم بخشی از دین است و فرموده‌اند که هر کس آن را به‌ جا نیاورد دین او ناقص است.

وی بیان کرد: یکی از بهترین روش‌های صله رحم با خویشاوندان، ترک اذیت و آزار آنان است، به این معنا پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و سرزنش آنان، دخالت نکردن در زندگی آن‌ها به عناوین مختلف، عیب‌جویی نکردن از آنان و... از بهترین موارد صله رحم است.

حسنی تصریح کرد: در احادیث اسلامی فواید بسیاری برای صله رحم ذکر شده است که یادگیری رفتارهای شایسته، رشد روحیه حمایت اجتماعی و تعاون، افزایش عواطف انسانی، کمک به سلامت روانی ارحام و ارتقای سطح امید به زندگی، طولانی شدن عمر، زیاد شدن روزی، دفع شدن بلا و پاکیزه شدن اعمال و رشد معنوی از برکات صله ارحام محسوب می‌شود.

کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: قطع رَحِم به‌ معنای قطع ارتباط و دیدار با خویشاوندان، یکی از گناهان کبیره است که ترک آن نسبت به خویشاوندان بدخلق یا گناهکار نیز مجاز نیست. بنابراین قرآن و احادیث از قطع رحم، نهی و بر صله رحم تأکید کرده‌اند که بنابر حدیثی قدسی، صله رحم از رحمت خداست و هر کسی آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha