ترویج «ازدواج آسان» و اولویت برنامه‌های اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی
کد خبر: 4211883
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
در سال گذشته

ترویج «ازدواج آسان» و اولویت برنامه‌های اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌های صورت گرفته، در حوزه جوانان و ترویج ازدواج آسان اقدامات بسیاری انجام شد، به تشریح بخشی از این فعالیت‌ها پرداخت.

علیرضا تاج فیروز مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضویعلیرضا تاج فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال 1402 با پیگیری‌های صورت گرفته، در حوزه جوانان اقدامات بسیاری انجام شد، به‌طوری که بالاترین اعتبار سطح کشور به خراسان رضوی اختصاص یافته است. 

وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه جوانان از حوزه ورزش جدا است، تصریح کرد: در حوزه اعتبارات مربوط به حوزه جوانان، هم به حوزه عمرانی و هم به حوزه جاری، اعتبارات خوبی تخصیص یافت که با گذشته قابل مقایسه نیست، به طوری که اعتباراتی که در سال 1402 در حوزه جوانان جذب شده است، با کل اعتبارات 6 سال قبل برابری می‌کند.

تاج‌فیروز از برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه جوانان، با محوریت خراسان رضوی خبر داد و گفت: در زمینه طرح‌های وزارتخانه‌ای نیز با توجه به رشد خوبی که اخیراً در حوزه جوانان در استان شاهد بودیم، یکی از اولویت‌های معاونت جوانان در برگزاری طرح‌های ملی، استان خراسان رضوی و مشهد است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در سال 1402 در حوزه جوانان انجام شده است، بیان کرد: در سال 1402 در حوزه ازدواج، کارگاه‌هایی در قالب مراکز مشاوره و سمن‌های سازمان‌یافته‌، در سطح استان برگزار شد، همچنین در زمینه کارگاه‌های آموزشی مهارت‌ زندگی، قبل، حین و بعد از ازدواج، 240 کارگاه در سطح استان برگزار کردیم که بعضی از این کارگاه‌ها در روستاها برگزار شد.

وی در مورد ساماندهی سمن‌ها و تشکل‌ها، اظهار کرد: در بحث توسعه سمن‌های سازمان‌یافته سال گذشته بالغ بر 15 سمن جدید متناسب با نیازهای جوانان در بحث ازدواج، اشتغال و... به ثبت رسید. همچنین بنا بر ابلاغ وزارت ورزش و جوانان در سال 1401 مبنی بر ایجاد مراکز همسان‌گزینی، سال گذشته 14 مرکز همسان‌گزینی در سطح استان مجوز دریافت کردند. 

تاج فیروز انجام مشاوره در حوزه جوانان را از جمله سایر اقدامات برشمرد و افزود: در بحث ازدواج جوانان کارگاه‌های مشاوره قبل، حین و بعد ازدواج را داریم که قبل ازدواج به انتخاب آگاهانه جوانان کمک می‌کند، همچنین در حین ازدواج به جوانان کمک می‌کند که مشکلات احتمالی را بهتر مدیریت کنند.  

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی ادامه داد: با اعتباری که سال گذشته در اختیار مراکز مشاوره قرار داده شد، بالغ بر 6000 نفر را در موضوعات مختلف به‌ویژه موضوع ازدواج، مشاوره رایگان شدند.  

وی همچنین از برگزاری رویداد «جامعه‌پرداز» با حضور سمن‌ها، در آینده نزدیک در مشهد خبر داد و گفت: رویداد جامعه‌پرداز در اکثر استان‌ها با حداکثر 15 تشکل و سمن برگزار شده اما در خراسان رضوی آمار سمن‌ها قابل توجه بود و بر همین اساس قرار شد در زمینه رویداد جامعه‌پرداز، کاری فاخر در استان برگزار شود که الگویی برای سایر استان‌ها باشد و قطعاً بعد از برگزاری این رویداد علاوه بر ارتباط خوبی که بین سمن‌ها برقرار خواهد شد، یکی از اهداف ما که سازمان‌دهی سمن‌ها است، دنبال می‌شود. همچنین بخشی از تسهیلات موجود مربوط به ازدواج است که بر همین اساس، ستاد ساماندهی جوانان با موضوع «تسهیلات ازدواج» در استان تشکیل شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی افزود: پیش از این خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات ازدواج تقریباً جزء رتبه‌های آخر کشور بود که با پیگیری‌هایی که معاونت جوانان انجام داد، در حال حاضر در بحث پرداخت تسهیلات ازدواج جزء استان‌های نخست هستیم.

وی اظهار کرد: دولت آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «ازدواج آسان» ابلاغ کرده است که براساس آن، دستگاه‌های دولتی موظف هستند 20درصد از ظرفیت اماکن خود را در اختیار اداره‌کل ورزش و جوانان قرار دهند که در سال جاری با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی جوانان قبل از ازدواج، هزینه‌های سنگین و تفکرات اشتباهی است که باید اصلاح شود که هدف از برگزاری رویداد «ازدواج آسان» و برگزاری کارگاه‌های ازدواج، هموار کردن مسیر برای جوانان و آگاهی‌بخشی در این زمینه است.  

تاج فیروز در مورد خانه‌های جوان نیز گفت: در سال 1402 اعتبارات مربوط به خانه‌های جوان نیمه‌تمام استان را به صورت صد در صدی اخذ کردیم و تلاش ما این است که تا اواخر تابستان، همه خانه‌‌های جوان نیمه‌تمام در استان به اتمام برسد، تا بتوانیم از این طریق، حوزه جوانان در شهرستان‌ها را فعال‌تر کنیم. 

وی از کسری اعتبارات در بخش عمرانی ورزش خبر داد و گفت: اعتبارات تخصیص یافته به بخش عمرانی فقط 20 درصد مبلغ مورد نیاز است.

هدف از برگزاری رویداد «ازدواج آسان» هموار کردن مسیر برای جوانان است

انتهای پیام
captcha