اساتید قرآنی چهارچوب تلاوت معنامحور در مسابقات را تدوین کنند
کد خبر: 3339867
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
ماجد نصری:

اساتید قرآنی چهارچوب تلاوت معنامحور در مسابقات را تدوین کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر دوم مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه آئین‌نامه مسابقات باعث دوری از تلاوت معنامحور شده است، گفت: اساتید قرآنی باید چهارچوب این تلاوت در مسابقات را تدوین کنند.

ماجد نصری، دارنده رتبه دوم سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف کشور در رشته قرائت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: تلاوت معنامحور دارای چند مقدمه نسبت به تلاوت صحیح از منظر اعراب و تجوید است.

سرپرست گروه تواشیح مشکات اهواز بیان کرد: آشنایی کامل با دستگاه‌های لحنی تلاوت قرآن و کاربرد آنها در زمینه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین آشنایی با وقف و ابتدا که مستلزم آشنایی قاری با مفاهیم و معانی آیات قرآن کریم است دیگر ضرورت تلاوت معنامحور به شمار می‌رود. قاری باید به گونه‌ای بر مفاهیم قرآنی مسلط باشد که این مفاهیم ملکه ذهن او شود که این امر بستگی به میزان انس قاری با قرآن کریم دارد.

آکسان و تکیه‌گاه؛ نکته مهم تلاوت معنامحور

نصری با بیان اینکه تکیه‌گاه‌ها و آکسان‌ها در تلاوت قرآن کریم از دیگر موضوعات مهمی است که باید به آن توجه داشت، تصریح کرد: بر هر کلمه بخش‌هایی وجود دارد که قاری باید بنابر معنای جمله بداند تکیه‌گاه و تأکید اصلی آن را در کجا قرار دهد.

دارنده رتبه دوم سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف کشور تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما قاریان به تجوید یعنی صحیح‌خوانی کلمات و مخارج حروف دل بستند و از انتقال معنا به ذهن مخاطب غفلت شده است. بنابراین در تلاوت معنامحور مهم‌ترین موضوع وقف و ابتدا، آشنایی با مفاهیم آیات قرآن کریم و آشنایی با نغمات قرآنی است. البته برخی از قاریان از شدت انس با قرآن کریم و تجربه بسیار بدون آشنایی با کاربردهای الحان معانی و مفهوم قرآن کریم ملکه ذهنشان شده و به صورت ناخودآگاه الحان را در جای مناسبی به کار می‌برند که اصطلاحاً به این امر «ارتجالی» گفته می‌شود. البته استعداد در این میان مهم است و شخص با تجربه و مهارت چندین ساله نیز می‌تواند این توانایی را به دست آورد.

قاریان با مفاهیم قرآن آشنا هستند اما...

سرپرست گروه تواشیح مشکات اهواز با اشاره به اینکه قاریان قرآن کریم در کشور ما با معانی و مفاهیم قرآن کریم آشنا هستند، اما دلیل دوری آنها از تلاوت معنامحور سیستم حاکم بر مسابقات قرآن کریم است، عنوان کرد: به دلیل آئین‌نامه تدوین شده مربوط به مسابقات، قاریان بیشتر بر صحیح‌خوانی تأکید دارند. البته این امر در دست اصلاح است.

نصری با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته بیشتر به تأثیر در شنوندگان و تلاوت مجلسی ارزش قائل می‌شود، افزود: امسال مسابقات با محوریت تلاوت معناگرایانه برگزار شد که سید جاسم موسوی نیز در آن حضور داشت.

دارنده رتبه دوم سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف کشور تصریح کرد: تلاوت معناگرایانه در قرائت مجلسی نسبت به مسابقات بیشتر به چشم می‌خورد البته باید این نکته را اشاره کرد که تعداد انگشت‌شماری از داوران در مسابقات نسبت به این مقوله آشنایی دارند. به طور مثال در مسابقات اوقاف سال گذشته به میزبانی تبریز شاهد بودم که حاج مهدی دغاغله نسبت به آکسان‌ها و تکیه معنایی واژگان توجه داشته است که وارد شدن تلاوت معنامحور به نظام مسابقات قرآن در کشور به اساتید بازمی‌گردد که باید چارچوبی را طراحی کرده تا از فضای سابق مسابقات دورتر شده و قرائت‌ معنا را بیشتر به شنونده القا کند.

captcha