اسکن اسناد 2 مجلس سنا و شورای اسلامی تا دو سال آینده
کد خبر: 1319778
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
رجبی خبر داد:

اسکن اسناد 2 مجلس سنا و شورای اسلامی تا دو سال آینده

گروه ادب: رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: اسکن اسناد مجلس سنا و دوره‌های کل مجلس شورای اسلامی تا دو سال آینده تهیه و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اختتامیه آئین سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی صبح امروز، 28 آبان با حضور اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محققان و پژوهشگران حوزه نسخ خطی در محل مرکز همایش‌های سازمان برگزار شد.



محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در این مراسم در مورد نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس گفت: این کتابخانه گنجینه‌دار بسیاری از آثار نسخ خطی است و شاید به تعبیری بهتر بتوان گفت این آثار باقیات و صالحات است که توسط خادمان نسخ خطی به وجود آمده‌اند و راهگشای بسیاری از حرکت‌های علمی بوده‌اند.



وی افزود: حدود یک ماه پیش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حضور یافتیم که برای اولین بار قریب به 400 اثر را که کتابخانه مجلس شورای اسلامی آن را به چاپ رسانده بود که بخشی از آنها زحمات مسئولان قبلی این کتابخانه نظیر حجت‌الاسلام رسول جعفریان است، در این نمایشگاه ارائه شد که با وجود این تلاش‌ها متوجه شدیم که متأسفانه کتابخانه مجلس برای اولین بار است که این آثار را به خارج از کشور و به صحنه جهانی معرفی می‌کند.



رجبی ادامه داد: معتقدم کتابخانه‌ها باید از غربت بیرون آمده و زحمات اساسی اساتیدی چون سیدمحمد دبیرسیاقی و آیت‌الله سیدعبدالعزیز طباطبایی را بشناسند و آنها را به جهان علم و دانش و مراکز معتبر معرفی کنند؛ از این رو در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شاهد آن بودیم که ایران‌شناسان بسیاری اظهار تأسف می‌کردند که چرا تاکنون از چاپ آثار ایرانی مطلع نبودند.



رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این کتابخانه آمادگی آن را دارد که از اساتید بزرگوار نسخ خطی و فهرست‌نویسی دعوت کرده تا هر نوع خدمتی که در رابطه با نسخ خطی بخواهند را به آنها ارائه و از تجربیات آنها نیز استفاده کند.



وی در ادامه گفت: طی 10 ماه گذشته که مسئولیت کتابخانه مجلس را برعهده گرفتم، تاکنون دو هزار نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی توسط این کتابخانه اسکن و به مخاطبان معرفی شده است که در این راستا نیز تاکنون 33 عنوان کتاب چاپ و 11 جلد دیگر هم به زودی منتشر می‌شود و این اقدامات با توجه به شرایط سخت نشر امروزی به طور میانگین هر ماه 4 عنوان کتاب را منتشر می‌کند که بیشتر آنها در حوزه فهرست نسخ خطی است.



رجبی اظهار کرد: اسناد مجلس در دست کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار دارد، به همین منظور اسکن اسناد آغاز تأسیس مجلس شورای ملی در دوره محمدعلی‌شاه و تا پایان مجلس 24 دیجیتالی و به صورت سی‌دی منتشر شده و در نهایت در وب‌سایت در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.



رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود دو ماه دیگر کتابخانه مجلس شورای اسلامی، اسناد مجلس سنا و در نهایت تا سال آینده دوره‌های کل مجلس شورای اسلامی را اسکن و در دسترس محققان و پژوهشگران قرار می‌دهد.



آزاده غلامی



captcha