دستگاه‌های قرآنی بودجه‌ها را صرف فعالیت‌های قرآنی آقایان می‌کنند
کد خبر: 1380536
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
قاری قرآن:

دستگاه‌های قرآنی بودجه‌ها را صرف فعالیت‌های قرآنی آقایان می‌کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: حاج‌علی با بیان اینکه فعالیت قرآنی بانوان در مهجوریت قرار دارد، گفت: متأسفانه اکثر دستگاه‌های قرآنی بودجه‌های خود را صرف فعالیت‌های قرآنی آقایان می‌کنند و به فعالیت‌های قرآنی بانوان توجه ندارند.

سمیه حاج‌علی، قاری قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به همایش بانوان قرآن‌پژوه که هر سال به منظور معرفی و تجلیل از بانوان قرآنی برگزار می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد برگزاری چنین همایشی کمک می‌کند تا فعالیت‌های قرآنی بانوان از مهجوریتی که هم‌اکنون با آن روبرو است، کمی خارج شود و جامعه با بانوان قرآنی و فعالیت‌های آنها در حوزه پژوهش، حفظ، قرائت، آموزش قرآن و... بیشتر آشنا شود.

دستگاه‌های قرآنی به فعالیت‌های قرآنی بانوان کمتر توجه دارند
وی با گله‌مندی از اینکه اکثر دستگاه‌های قرآنی کشور، امکانات و بودجه‌های خود را به فعالیت‌‌های قرآنی آقایان منحصر کرده‌اند، گفت: متأسفانه دستگاه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی به فعالیت‌های قرآنی بانوان کمتر توجه دارند، البته امیدواریم با استمرار همایش بانوان قرآن‌پژوه و برگزاری چنین همایش‌هایی فعالیت‌های قرآنی بانوان نیز از این مهجوریت خارج شود.
دارنده رتبه اول مسابقات کشوری اوقاف در سال 83، گفت: با توجه به نقش تربیتی بانوان که علاوه بر تأثیرگذاری در نسل آینده و تربیت فرزندان، محوریت خانواده نیز هستند، فعالیت‌های قرآنی این قشر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ البته اگر بانوان علاوه بر اینکه در زمینه قرائت و حفظ قرآن کار می‌کنند، خلق و خوی قرآنی نیز داشته باشند در این صورت عطر قرآن در فضای خانواده نیز پخش می‌شود و اگر خانواده‌ای قرآنی شود، جامعه نیز قرآنی می‌شود.

بانوان قرآنی الگوی دختران نوجوان و جوان
وی با اشاره به یکی از فرمایشات امام خمینی(ره) که فرموده‌اند «نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و نیمی دیگر را زنان تربیت می‌کنند»، افزود: هدف اصلی از فعالیت‌های قرآنی بانوان باید انس با قرآن باشد و تکریم و توجه به بانوان در مرحله بعدی است، البته این بحث نیز ضرورت دارد و هر چه توجه بیشتری به بانوان قرآنی داشته باشیم و بانوان قرآنی را به عنوان الگو به دختران نوجوان و جوان معرفی کنیم، می‌توانیم شاهد تأثیرات مثبت آن در جامعه و توسعه فعالیت‌های قرآنی بین دختران نوجوان و جوان باشیم.
دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی در سال 74 با عنوان این مطلب که فعالیت‌های قرآنی بانوان در حوزه قرائت کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در حالی که قاریان خوبی در بین بانوان داریم، اما این چهره‌های قرآنی کمتر شناخته شده و به جامعه معرفی شده‌اند و یکی از مشکلاتی که در زمینه فعالیت قرآنی بانوان وجود دارد، این است که محافل قرآنی برای بانوان بسیار کمتر از آقایان است و لازم است که زمینه بروز و ظهور بانوان قاری قرآن نیز فراهم شود.

بسیاری از مردم نمی‌دانند بانوان هم قاری قرآن می‌شوند
قاری ممتاز و برگزیده همایش بانوان قرآن‌پژوه در سال 1385 عنوان کرد: به دلیل کم‌توجهی‌هایی که به محافل قرآنی بانوان وجود دارد، بسیاری از مردم شاید ندانند که بانوان نیز قاری هستند و زمانی که در برخی محافل قرآنی که در شهرستان‌ها برای تلاوت دعوت می‌شویم، مردم با تعجب از ما سوال می‌کنند که مگر بانوان هم قاری می‌شوند و فکر می‌کننند که قاری خانم وجود ندارد.
وی با یادآوری اینکه بانوان از محافل قرآنی که یک بانوی قاری قرآن در آن تلاوت داشته باشد، استقبال می‌کنند، افزود: باید توجه بیشتری به محافل قرآنی بانوان صورت گیرد؛ در زمینه حفظ قرآن به بانوان حافظ قرآن بیشتر توجه می‌شود، اما در زمینه قرائت به بانوان قاری قرآن توجه چندانی نمی‌شود.

تنها چند مرکز به برگزاری محافل قرآنی برای بانوان می‌پردازند
حاج‌علی ادامه داد: به غیر از چند مرکز قرآنی که اقدام به برگزاری محافل قرآنی بانوان می‌کنند، البته تعداد این محافل نیز بسیار کم است، سایر سازمان‌های قرآنی فعالیت چندانی در حوزه بانوان ندارند و جا دارد که به این حوزه بیشتر بپردازند؛ بی‌توجهی به بانوان قرآنی تا جایی است که نه تنها جامعه بلکه حتی مسئولان قرآنی کشور نیز بانوان فعال قرآنی را نمی‌شناسند.
وی با اشاره به همایش‌هایی که در جهت معرفی چهره‌ها و افتخارات قرآنی کشور برگزار می‌شود، گفت: در بحث تکریم نیز همواره شاهد آن هستیم که بیشتر چهره‌های قرآنی از آقایان هستند و بانوان در این زمینه نیز در مهجوریت قرار دارند، البته این مهجوریت در اعزام هر ساله قاریان و حافظان به سرزمین وحی نیز دیده می‌شود و در کاروان قرآنی «نور» که هر ساله به حج اعزام می‌شود، تنها آقایان هستند و به بانوان قرآنی هیچ توجهی نمی‌شود.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه بانوان

وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند موجب توسعه فعالیت‌های قرآنی بانوان و ایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت تخصصی در حوزه حفظ و قرائت شود، برگزاری مسابقات قرآن در سطح بین‌المللی است که ما پس از سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن هنوز نتوانسته‌ایم یک مسابقه بین‌المللی با حضور بانوان قرآنی برگزار کنیم؛ این در حالی است که مسابقات سراسری بانوان هر ساله برگزار می‌شود و مسابقه بین‌المللی هم می‌تواند همانند مسابقات سراسری برگزار شود.
حاج‌علی با اشاره به دوره‌های آموزشی که هر ساله از سوی سازمان‌های مختلف برای قاریان و حافظان آقا برگزار می‌شود، گفت: سازمان‌های متولی این امر می‌توانند همان‌ گونه که برای آقایان، کلاس‌های تکمیلی و تخصصی قرآنی دارند، برای بانوان نخبه قرآنی نیز کلاس‌های تخصصی در سطح بالا برگزار کنند و نباید در این زمینه هیچ تبعیضی بین آقایان و بانوان وجود داشته باشد.
وی در پایان گفت: متأسفانه صدا و سیما نیز در معرفی بانوان قرآنی فعالیت خاصی انجام نداده است، البته باید برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه تولید و از شبکه‌های مختلف سیما به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود.

captcha