جلد دوم «روایت زندگی حسن باقری» و داستان جذاب ازدواج وی
کد خبر: 1407449
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
سعید علامیان عنوان کرد:

جلد دوم «روایت زندگی حسن باقری» و داستان جذاب ازدواج وی

گروه ادب: ازدواج با ردایی‌پور، همسر شهید حسن باقری بنا به گفته نویسنده اثر، جذاب‌ترین فصل جلد دوم کتاب «روایت زندگی حسن باقری» را به خود اختصاص می‌دهد.

نگارش کتاب در حوزه فرماندهان هشت سال دفاع مقدس از جمله اقداماتی است که با تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به سال‌های گذشته سرعت گرفته است که در این راستا می‌توان به کتاب «روایت زندگی حسن باقری» اشاره کرد.
جلد اول این اثر در سال 91 منتشر شد که از تولد تا پایان سال 59 را شامل می‌شد. اکنون جلد دوم این مجموعه به چاپ رسیده است که به همین مناسبت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت‌وگویی را با سعید علامیان، نویسنده اثر انجام داده است.

درباره نگارش جلد دوم این اثر و مطالبی را که به آن پرداخته‌اید بگویید؟
پس از چاپ جلد اول این مجموعه در سال 91، تصمیم به نگارش جلد دوم گرفتم که در آن زندگی حسن باقری از ابتدای سال 60 تا پایان عملیات فتح‌المبین، همزمان با 10 فروردین سال 61 را مورد بررسی قرار داده و به نگارش درآوردم.
جلد دوم این اثر شامل مقطع یک ساله زندگی حسن باقری است که در 544 صفحه به نگارش درآمده است. جلد نخست از تولد تا پایان سال 59 را شامل می‌شد که در سال 91 در حوزه هنری رونمایی شد.

به چه عملیات‌هایی در جلد دوم پرداخته‌اید؟
جلد دوم درباره عملیات‌هایی نوشته شده است که در سال 60 انجام شدند که عملیات فرمانده کل قوا، ثامن‌الائمه(ع) و طریق‌القدس از آن جمله به شمار می‌آیند.
عملیات فتح‌المبین یکی از عملیات‌های شگفت‌آوری است که در هشت سال دفاع مقدس روی داد و راویان مؤسسه شهید حسن باقری در این اثر، از نقش حساس و محوری شهید حسن باقری سخن می‌گویند.

درباره فصول مختلف این کتاب و اینکه هر فصل شامل مباحثی است بگویید.
این اثر شامل هشت فصل است که یکی از فصول مهم این کتاب به ازدواج حسن باقری در سال 61 مربوط می‌شود. در این فصل طی گفت‌وگو با ردایی‌پور، همسر شهید باقری، روایات تازه‌ای از وی را درباره نحوه ارتباط با حسن و مقدمات خواستگاری و آشنایی با وی در منطقه اهواز نقل شده است.
ردایی‌پور در آن زمان، مسئول بسیج خواهران استان خوزستان بود. همین موضوع سبب جذابیت مطالب ارائه شده در کتاب شده و روایات تازه‌ای است که از همسر شهید نقل شده است.
دیگر فصل‌ها هر کدام به آمادگی برای یک عملیات و سپس روایت عملیات در فصل بعدی اختصاص دارد. برای مثال آمادگی برای عملیات طریق‌القدس در یک فصل جای داده شده است و در فصل بعد، خود عملیات گنجانده شده است. همچنین آمادگی برای عملیات فتح‌المبین در یک فصل و خود عملیات فتح‌المبین در فصل بعد مورد توجه قرار گرفته است.

با چند راوی برای نگارش این کتاب صحبت کردید؟
برای نگارش این اثر با 91 راوی صحبت کردم و خاطرات به صورت روایت بیان شد. روایات نیز بر اساس توالی زمانی نقل شده‌اند و راویان بر اساس موضوعی که در زمان خاصی اتفاق افتاده است، روایت‌ها را بیان و دنبال می‌کنند. به این ترتیب میان راویان در بیان اتفاق‌ها و روایات همپوشانی می‌شود.
جلد اول این مجموعه 74 راوی داشت که برخی از راویان جلد اول و دوم مشترک بودند که در جلد دوم نیز به روایت پرداختند؛ زیرا لازم است که زمان سپری شود تا روایت راوی دیگر به مرور زمان به تاریخ مورد نظر برسد. اغلب روایاتی که در این دو جلد ارائه شده، به مقطعی مربوط می‌شود که راویان با حسن باقری آشنا شده‌اند. از جمله این راویان می‌توان به شهید علی صیادشیرازی و محسن رضایی اشاره کرد.
همچنین در جلد دوم این کتاب روایت راویانی همچون جاویدالاثر احمد متوسلیان و شهیدان محمدابراهیم همت و علی صیادشیرازی از حسن باقری آورده شده است. روایات این افراد به روایات وقایع سال 60 افزوده می‌شود. روایات متوسلیان و همت به سال‌ 62 مربوط می‌شود و شهید صیاد شیرازی نیز در سال 75 گفت‌وگویی را درباره حسن باقری انجام داده بود که در این اثر آورده شده است.

علاوه بر روایات، چه مطالب دیگری را در کتاب گنجانده‌اید؟
این کتاب فهرست اعلام مفصلی دارد و بخش‌ها و عکس‌های گویایی را در خود جای داده است. البته سبک نگارش این کتاب در قالب بیان روایات در مقاطع مختلف است که در بین حوادث تاریخی هم‌پوشانی ایجاد می‌کند.

به نظر شما کدام یک از فصل‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است؟
فصلی که به ازدواج حسن با خانم ردایی‌پور اختصاص دارد خواندنی‌تر است. در این اثر سعی کردم که روایات تازه‌ای را به کتاب بیفزایم که خاطرات ردایی‌پور از حسن نیز از آن جمله است.

آیا تصمیم دارید که جلد سوم این کتاب را نیز بنویسید؟
بله. جلد سوم این اثر امسال به چاپ می‌رسد و درباره عملیات بیت‌المقدس است که اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود و به فتح خرمشهر می‌انجامد. این رویدادها ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در بهمن سال 61 حسن باقری به شهادت می‌رسد. در اصل جلد سوم با شهادت حسن به پایان می‌رسد.

captcha