دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) خوزستان؛ فرصتی برای ارائه فعالیت‌های نوین قرآنی
کد خبر: 1418039
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
کلاه‌کج اظهار کرد:

دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) خوزستان؛ فرصتی برای ارائه فعالیت‌های نوین قرآنی

گروه اجتماعی: قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی استان نظام‌مند نیست، گفت: امکان فراهم شده توسط آیت‌الله موسوی‌جزایری از طریق راه‌اندازی دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان فرصتی برای شروع فعالیت‌های نوین قرآنی است.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج، قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان با حضور در تحریریه خبرگزاری بین‌المللی(ایکنا) از خوزستان، درباره دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان، ظرفیت‌های مجمع و برنامه‌های آن در استان گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) مجموعه‌ای بین‌المللی است که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود و فعالیت تخصصی آن حوزه اهل‌بیت(ع)، شیعه‌شناسی و دفاع از شیعه است. 90 درصد ظرفیت کاری این مجموعه در خارج از کشور است. 54 شعبه در جهان دارد و 10 درصد ظرفیت و توان آن در کشور لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: به پیشنهاد آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، اولین شعبه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در کشور، آبان سال 92 در خوزستان راه‌اندازی شد. این ابتکار بسیار خوبی از سوی ایشان بود چراکه مجمع ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های قرآنی، دینی و مذهبی دارد و می‌توان از آنها در استان استفاده کرد.

کلاه‌کج با بیان اینکه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، نمود و ارائه فعالیت‌های استان در حوزه بین‌الملل را به همراه خواهد داشت، گفت: خبرگزاری ابناء که زیر نظر مجمع راه‌اندازی شده است، اخبار را به 26 زبان زنده دنیا انعکاس می‌دهد. این برای خوزستان یک فرصت است و فعالیت‌های دینی و مذهبی استان را که انعکاس خوبی دارد، انعکاس بیشتری می‌دهد.

وی اعلام کرد:‌ به‌زودی نمایندگی خبرگزاری ابناء در خوزستان راه‌اندازی خواهد شد. حسن این خبرگزاری آن است که به عنوان رقیب دیگر خبرگزاری‌ها فعالیت نخواهد کرد بلکه اخبار خبرگزاری‌های همکار را انعکاس می‌دهد.

قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان، ظرفیت دیگر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) را شبکه ماهواره‌ای ثقلین برشمرد و گفت: این شبکه از بهترین شبکه‌های ماهواره‌ای جهان اسلام است. با توجه به راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای الأهواز در استان، به واسطه حضور مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان این دو شبکه تعامل خوبی برقرار کرده‌اند و دو طرف از محصولات هم استفاده می‌کنند.

ایجاد نمایندگی دانشگاه اهل‌بیت(ع) در خوزستان

کلاه‌کج خاطرنشان کرد: امتیاز دیگر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، وجود دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) است. این دانشگاه هم اکنون با دانشگاه امیرالمؤمنین در حال امضای تفاهم نامه است. با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه از سراسر جهان اسلام هستند، این امکان وجود دارد که بتوانیم از استان خوزستان تبادل دانشجو داشته باشیم و به دنبال آن هستیم که نمایندگی دانشگاه اهل‌بیت(ع) را در خوزستان ایجاد کنیم و بتوانیم این فضای بین‌المللی را در خوزستان فراهم کنیم.

وی امتیاز دیگر مجمع را وجود بانک اهل‌بیت(ع) دانست و توضیح داد: می‌توان گفت تنها بانک اسلامی موجود در کشور در حوزه بین‌المللی، بانک اسلامی اهل‌بیت(ع) است که اولین شعبه آن در قشم راه‌اندازی شده و دومین شعبه آن به زودی در اهواز راه اندازی خواهد شد. این یک امتیاز طلایی برای استان است که کمک‌های مالی فعالان قرآنی حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای اسلامی کشور برای حمایت از فعالیت‌های شیعه و اهل‌بیت(ع) جذب شود.

حمایت از نهادها و تشکل‌های فرهنگی مرتبط با شیعه

قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان گفت: امتیاز دیگر مجمع که فرصت خوبی برای استان خوزستان خواهد بود، این است که مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از همه تشکل‌ها، نهادها و گروه‌های مرتبط با شیعه حمایت می‌کند. این مجمع به طور مثال از تمامی وبلاگ‌ها، سایت‌ها و نشریاتی که در حوزه  اهل‌بیت(ع) کار می‌کنند، حمایت جدی می‌کند. همچنین حمایت از ساخت مساجد و حسینیه‌ها در روستاها و مناطق محروم از دیگر برنامه‌های این مجمع است.

به گفته کلاه‌کج مجمع جهانی‌اهل‌بیت(ع) تنها مجموعه‌ایی است که رسماً معاونت امور اقتصادی دارد. دیگر نهادهای فرهنگی اجازه فعالیت اقتصادی ندارند ولی مجمع این اجازه را دارد و این قبیل فعالیت‌ها را در حال حاضر در برخی استان‌ها دنبال می‌کند.

وی در ادامه حمایت جدی از فعالیت‌های قرآنی را از برنامه‌های این مجمع در استان برشمرد و گفت: اجرای منشور قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در استان در حال پیگیری است و تفاهم‌نامه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

فعالیت‌های قرآنی در خوزستان نظام‌مند و هدفمند نیست

قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی که مجمع اهل‌بیت(ع) در استان انجام خواهد داد متفاوت با کارهای قرآنی معمولی ست که در استان شکل می‌گیرد، بیان کرد: در خوزستان با وجود اینکه هزینه زیادی برای فعالیت‌های قرآنی می‌شود، اما این فعالیت‌ها خروجی و ثمره مشخصی ندارد و فعالیت‌ها نظام‌مند و هدفمند نیست. می‌توان گفت در کانون توجه مدیران ما به شکل جدی قرار ندارد.

کلاه‌کج در ادامه تولید بازی‌های قرآنی، ایجاد اولین مهد قرآنی، برگزاری دوره‌های تربیت مفسر قرآن کریم، حمایت از حافظان و قاریان قرآن، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی قرآنی را از جمله برنامه‌هایی دانست که مجمع در خوزستان دنبال می‌کند.

به گفته وی امتیاز مجمع آن است که برخلاف دیگر مجموعه‌های دینی که خود برنامه ارائه می‌دهند و دیگران اجرا می‌کنند، مجمع پیشنهادات را می‌پذیرد و از اجرای آنها توسط دیگر مجموعه‌ها حمایت می‌کند و این چنین جای خلاقیت‌ها را در حوزه دین، اندیشه و قرآن باز می‌کند.

افتتاح دفتر مجمع‌جهانی اهل‌بیت(ع) در جنوب‌غرب کشور

وی تصریح کرد: خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است، از این جهت اولین شعبه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این استان راه‌اندازی شده است. خوزستان صددرصد شیعی را نباید کوچکترین آسیبی مورد تهدید قرار دهد. این مجمع به دنبال آن است که بزرگترین دفتر جنوب‌غرب کشور را در آبادان و خرمشهر راه‌اندازی کند که بتواند نگینی در جنوب ایران و برای کشورهای حاشیه خلیج باشد. بتواند شیعه را در جنوب خوزستان و در کشورهای همسایه تربیت کند.

قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خوزستان با بیان اینکه راه‌اندازی دفتر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در شهرهای مرزی استان خوزستان در دستور کار مجمع قرار دارد، از راه‌اندازی این دفتر در شادگان تا نیمه ماه رمضان و روستای عنبر شهرستان لالی خبر داد.

کلاه‌کج با بیان اینکه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، رزقی است که اهل‌بیت(ع) به خوزستان هدیه کرده‌اند، افزود: این مجمع دارای پورتال اهل‌بیت(ع) است که حاوی مطالب جذاب و فراوانی در موضوعات مختلف است و می‌تواند به عنوان محتوای سبک زندگی اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: باید تلاش کنیم استان همیشه شیعی داشته باشیم و از حیثیت دروازه ورود تشیع بودن خود دفاع کنیم. چنانکه از مرزهای خود در دوران دفاع مقدس دفاع کردیم، اکنون نیز آن را برابر آسیب‌ها و انحراف‌های فکری حمایت کنیم.

captcha