اعتکاف باید با مسائل اجتماعی دنیای اسلام گره بخورد
کد خبر: 1431989
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
آیت‌الله اعرافی:

اعتکاف باید با مسائل اجتماعی دنیای اسلام گره بخورد

گروه اندیشه: رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه اعتکاف باید با مسائل اجتماعی دنیای اسلام گره بخورد، گفت: اعتکاف نوعی گوشه‌گیری از اجتماع است تا انسان بتواند در زندگی اجتماعی به‌خوبی ظاهر شود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در مراسم افتتاحیه دهمین مراسم معنوی اعتکاف در جوار حرم رضوی روز گذشته، 30 تیرماه در جمع طلاب ایرانی و غیرایرانی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) گفت: یکی از مهم‌ترین رازهای پیشرفت انسان شناخت موانع سلوک الی‌الله است که گناه یکی از موانع این مسیر به‌شمار می‌رود.

گناه خطوط الهی زندگی فرد را از بین می‌برد

آیت‌الله اعرافی در ادامه با استناد به آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) با بیان اینکه گناهان دارای آثاری دامنه‌دار و پیامدهای گوناگونی هستند و نباید تصور کرد که اثر آنها به یک مکان و زمان خاص محدود می‌شود، عنوان کرد: اولین پیامد گناه کردن، تأثیر آن در زندگی افراد است که موجب می‌شود فرد خطوط الهی را زیر پا بگذارد، همچنین علاوه بر این مسئله به لحاظ روحی و روانی نیز دچار مشکل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گناه گاهی اوقات اثری فراتر از زندگی فردی دارد و شامل زندگی خانوادگی و اجتماعی انسان‌ها نیز می‌شود، افزود: تعالیم اسلام و آیات قرآن در ابعاد اجتماعی بروز دارند و بر اساس آیات قرآن کریم اگر مردم سرزمینی تقوا پیشه کنند، برکات شامل آن نقطه خواهد شد اما اگر از خطوط قرمز الهی عبور کنند دچار بلا می‌شوند، آنچه که برای قوم لوط، نوح، صالح و سایر انبیای الهی رخ داده است از زمره این‌گونه هشدارها ست.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در ادامه گناه را دارای پیامدهای مختلف در زندگی مادی و فردی دانست و گفت: بر اساس آیات و روایات هر گناهی دارای یک پیامد است زیرا هرگاه گناهی از خلوت به بیرون آید و به فرهنگی در جامعه بشری تبدیل شود، آن جامعه دچار آسیب‌های ویرانگری می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: اگر مبنای زندگی ما اصول اخلاقی نباشد، قطعاً متضرر می‌شود، اگر هوشیار نباشیم و طهارت معنوی نداشته باشیم همه امکانات به ضرر ما می‌شود به‌گونه‌ای که جهاد در راه خدا مهم است اما به شرطی که با طهارت نفس همراه باشد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: داعشی‌ها معتقدند که مفاهیمی مانند جهاد اکبر همگی ساختگی هستند و برای آن ارزشی قائل نیستند اما در منطق قرآن و پیامبر(ص) جهاد اکبر مهم است، زیرا باید گناه از زندگی ما کنار برود تا آثار معنوی در دل‌های ما جای بگیرد، این تندورهای اسلامی مکان مبارزه را عوض کرده‌اند.

وی در ادامه سخنانش به چهار بعد از آثار گناه اشاره کرد و گفت: مردن تدریجی قلب، به دنبال داشتن گناه دیگر در پس انجام هر گناه، بستن راه اطاعت و از بین بردن خوبی‌ها چهار اثر گناه در دنیا و آخرت هستند، در آن دنیا، فرد هم در برزخ، هم در جهنم و هم حتی در بهشت، به‌دلیل این گناهان و نرسیدن به مراتب عالی می‌تواند این آثار را مشاهده کند.

نباید به قرآن نگاه ثواب‌جویانه شود

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به مراسم معنوی اعتکاف افزود: افراد معتکف باید به‌دنبال بازنگری خود باشند و ببینند که به چه مواردی مبتلا هستند و یا چه فرصت‌هایی را از دست داده‌اند؟

وی ادامه داد: در راوایات آمده است که برای درمان باید به سراغ قرآن رفت تا دردها را شناخت که اگر این اتفاق بیفتد، مشاهده می‌کنیم که این کتاب الهی دریایی از نکات معرفتی است و قطعاً برای ما حرف تازه‌ای دارد، نگاه ثواب‌جویانه به قرآن کافی نیست.

اعتکاف باید با مسائل اجتماعی دنیای اسلام گره بخورد

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه اعتکاف باید با مسائل اجتماعی دنیای اسلام گره بخورد، گفت: اعتکاف نوعی گوشه‌گیری از اجتماع است تا انسان بتواند در زندگی اجتماعی به‌خوبی ظاهر شود که این فرصت ممکن است برای همه تکرار نشود.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش ایران را داعیه‌دار تمدن بزرگ اسلامی دانست و بیان کرد: در راه این نهضت به انسان‌های بزرگی مانند امام خمینی(ره) نیاز داریم.

وی در پایان با اشاره به عدم اتحاد کافی میان کشورهای اسلامی در قبال مسئله فلسطین اظهار کرد: اگر کشورهای منطقه اراده کنند و روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی زد و بندهای پشت پرده خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند، اسرائیل قطعاً نابود می‌شود.

captcha