رنج سفرهای متعدد برای دستیابی به مواریث علمی بزرگان
کد خبر: 1433168
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
آیت‌الله عطاردی؛ اندیشمندی از دیار خراسان/

رنج سفرهای متعدد برای دستیابی به مواریث علمی بزرگان

گروه اندیشه: مرحوم آیت‌الله عزیرالله عطاردی، از محققان برجسته شیعی بود که آثارش از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار است، این استاد بزرگ در فکر به‌دست آوردن مواریث علمی بزرگان و قدما‌ و برای نیل به آن هدف، سفرهای عدیده‌ای به کشورهای آسیایی پاکستان، هندوستان، کشمیر و .. داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله عزیز‌الله عطاردی، از فضلای اندیشمند، مورخ، محقق و نویسندگان پر‌تلاش و کاوشگران پرجوشی بود که همواره با پشتکار طاقت‌فرسا در سفر و حضر کار و رشته تحقیقات خود را تداوم داده و آثار ارزنده‌ای مطبوعاً و مخطوطاً به یادگار گذاشته است.

وی‌ یکی از محققان برجسته شیعی بود که آثارش از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار است، این استاد، تمامی فعالیت‌های گهربار و پراثرش را به تنهایی و بدون مساعدت دیگران به انجام رسانده است به‌گونه‌ای که از او به‌عنوان انسانی سخت‌کوش در عرصه دانش نام برده می‌شود.

استاد عطاردی افتخار شاگردی علامه امینی، آیت‌الله شیخ آقا‌تهرانی و استاد علی‌اکبر غفاری را داشتند، همچنین ایشان شاگرد مرحوم آقا‌عزیز طباطبایی، نسخه‌شناس بزرگ بوده‌اند و علاوه بر دو سال شاگردی استاد غفاری، درس آیت‌الله خویی و آیت‌الله نجفی‌مرعشی را نیز تجربه کرده است.

وی پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی، اولیات و ادبیات را در قوچان سپس در مشهد مقدس و نقاط دیگر سطوح متوسط و عالی را به پایان رسانیده و از محضر پر‌فیض آیت‌الله مرحوم میلانی و دیگران بهره‌ کامل برده و در فکر به‌دست آوردن مواریث علمی بزرگان و قدما‌ و برای نیل به آن هدف، مسافرت‌های عدیده‌ای به کشورهای آسیایی پاکستان، هندوستان، کشمیر و .. داشته است.

آیت‌الله عطاردی در این راه تلاش‌های فراوانی کرده و متحمل شداید بسیاری شده است، همچنین در بسیاری از کنگره‌ها و هزاره‌ها شرکت کرده و به تحقیق و تتبع پرداخته و از خود یادگارهای ارزنده‌ای بر جای گذارده است که مشارکت در تصحیح در فروع کافی و تدوین کتاب زندگانی حضرت عبد‌العظیم، از فعالیت‌های این عالم ربانی به‌شمار می‌رود.

استاد عطاردی در مورد نهج‌البلاغه آثار فاخری دارد و شاید نخستین کسی باشد که با این تنوع و گستردگی کار کرده است، وی هنگام تحقیقات در هند نهج‌البلاغه قدیمی و موثقی را مربوط به قرن ششم یافتند و آن را ترمیم و احیا و از آن میکرو‌فیلم تهیه کرد.

وی در زمینه جغرافیا و تاریخ هم کارهای فاخری انجام داده است که از آن جمله می‌توان به احیای کتاب نیمروز اثر ذوالفقار کرمانی از نسخ قدیمی و ارزشمند اشاره کرد، همچنین وی کتابی با عنوان سیری در کتابختانه‌های هند و پاکستان و .. که دربرگیرنده سفرهای او است، در 500 صفحه به چاپ رسانده است.

یادآور می‌شود، آیت‌الله عزیزالله عطاردی، محقق برجسته شیعی عصر روز گذشته، سوم مرداد‌‌ دار فانی را وداع گفت، بر این اساس پیکر این استاد امروز، چهارم مرداد‌ در تهران و فردا، پنجم مرداد‌ در مشهد از مقابل مهدیه به‌سمت حرم رضوی تشییع می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha