آیت‌الله عطاردی با طبعی بلند و در خدمت اهل بیت(ع) زیست
کد خبر: 1433645
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

آیت‌الله عطاردی با طبعی بلند و در خدمت اهل بیت(ع) زیست

گروه اندیشه: به گفته رئیس شورای شهر تهران، آیت‌الله عطاردی در زندگی خود با طبعی بلند زیست و روی به هیچ درگاهی جز درگاه اهل بیت(ع) نیاورد و خدمت جز به این آستان نکرد و در کمال قناعت و پارسایی و فروتنی زندگی را به سر برد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) پیکر مرحوم آیت‌الله عزیزالله عطاردی، عصر امروز شنبه چهارم مردادماه با حضور جمعی از مسئولان، روحانیون و علما، خانواده مرحوم عطاردی و علاقه‌مندان به ایشان از محل مؤسسه فرهنگی خراسان به سوی امامزاده صالح در میدان تجریش تهران تشییع شد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم و در محل مؤسسه فرهنگی خراسان احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در سخنانی درباره مرحوم آیت‌الله عطاردی، گفت: آیت‌الله عطاردی در زندگی خود با طبعی بلند زیست و روی به هیچ درگاهی جز درگاه اهل بیت(ع) نیاورد و خدمت جز به این آستان نکرد و در کمال قناعت و پارسایی و فروتنی زندگی را به سر برد.
مسجدجامعی افزود: آنان که از نزدیک با ایشان آشنا بودند می‌دانند که چگونه وقتی که بحثی در حوزه های مختلف مربوط به اسلام و ایران و تشیع مطرح می‌شد، شاهد مثال‌های گوناگون می‌آوردند و چه زیبا مباحث را بسط می‌دادند و در عین حال شاهد بودید که که اگر نکته‌ای بود، سخنی بود، سؤالی بود، پیشنهادی بود می‌شنیدند و چه زاهدانه زندگی می‌کردند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان این که مجموعه این جهات از ایشان شخصیت منحصر به فردی را ساخته بود، اظهار کرد: برخی از آثار ایشان از جهت علمی در تاریخ ماندنی است. کاری که راجع به ائمه(ع) انجام دادند کار بی‌بدیلی بود. کاری که راجع به تاریخ خراسان انجام دادند کار بی‌نظیری بود و چه دقت‌های علمی که در این کار بود و چه تلاش‌ها کردند.
وی با اشاره به سفری که همراه با مرحوم عطاردی به کتابخانه نجف اشرف داشته است، از تواضع و فروتنی و دانش ایشان در گفت‌وگو با کتابداران و کتابشناسان آن جا یاد کرد و این که ایشان اطلاعاتی به مراتب بیش از کتابشناسان آن جا در مورد نسخ خطی آن کتابخانه داشته است و همین امر در کنار تواضع آیت‌الله عطاردی موجب شیفتگی آنان نسبت به شخصیت آیت‌الله عطاردی شده بود و موجب شده بود که آنان نسخه‌های مورد نظر را خارج از هر قاعده و سلسله مراتبی تکثیر کرده و در اختیار ایشان قرار دهند.
مسجدجامعی با اشاره به بنیانگذاری مؤسسه فرهنگی خراسان از سوی آیت‌الله عطاردی، آن را یکی از خدمات اجتماعی ایشان برای عموم و به ویژه کسانی که در حوزه خراسان پژوهش می‎‌کنند دانست و افزود: همه آثار و اسناد و کتاب‌هایی که در این مجموعه جمع شده است و گفته می‌شود 30 هزار اثر است که تک تک انتخاب شده، همه این ها در آثاری که ایشان پدید آوردند مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس شورای شهر تهران این کتابخانه را کتابخانه‌ای ارزشمند خواند و گفت: نباید رقم 30 هزار را در مقایسه با دیگر کتابخانه‌ها در نظر آورد بلکه باید در نظر گرفت که مجموعه مطالعاتی که منشأ شکل‌گیری ماندگارترین مجموعه‌های حدیثی و تاریخی، به خصوص تاریخ محلی خراسان و حتی آثار ادبی ایران، آثار تاریخی ایران و آثار اساطیری ایران مانند شاهنامه شده است، در این جا وجود دارد. این هم یکی از خدمات ایشان است.
وی با اشاره به یادداشت‌های آیت‌الله عطاردی، آن را مجموعه‌ای بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: ایشان با نظمی تحسین برانگیز این موارد را نوشته‌اند و یادداشت کرده‌اند و مدخل هایی است که می تواند برای بسیاری از دانشنامه ها مفید و مؤثر باشد و مبنای کار قرار بگیرد. آن نظم ذهنی ایشان در همه این آثار رعایت شده است و امیدوارم که ما دوستداران و همکاران ایشان زمینه‌ای را فراهم کنیم که این آثار همچنان استمرار داشته باشد و از این دریای عظیم معارف که ایشان دست بسیاری را گرفتند و به ساحل آن نزدیک کردند، همچنان ما بتوانیم از آن بهره بگیریم.
وی همچنین از خدمت‌گذاری خاندان رجایی که خانواده همسر آیت‌‌الله عطاردی هستند به ایشان یاد کرد و گفت: این همه آثار بدون همت و حمایت ایشان و به خصوص همسر ایشان میسر نبود که انجام شود و به سامان برسد.  
مسجد جامعی عنوان کرد: همه عمر ایشان با علم و دانش و فضیلت و معنا و معنویت و زهد گذشت و واقعاً چه عمر پربرکتی بود و ما خدمت خانواده محترم ایشان این ضایعه را تسلیت می‌کنیم و همه تلاش می‌کنیم که این چراغ همچنان روشن بماند و همه از آن بهره بگیریم.
وی ادامه داد: ایشان وصیت کرده بودند که اگر امکان باشد در جایی که پیش بینی کرده بودند در مشهد مقدس به خاک سپرده شوند و خوشبختانه دیگران هم همکاری کردند و پس از مراسم تشییع امروز مراسم تشییع فردا در مشهد و همان جایی که منظور نظر ایشان بوده است به سرانجام خواهد رسید و مراسم سوم و هفتم هم در مشهد خواهد بود و مراسم بعدی هم اعلام خواهد شد.
مسجدجامعی با اشاره به جشنی که آیت‌الله عطاردی هر ساله در سالروز تولد امام رضا(ع) در مؤسسه فرهنگی امام رضا(ع) برگزار می‌کرده است، گفت: من خدمت ایشان توضیح دادم که خوب است این جشن هر سال برگزار شود و نمادی از بهترین آثار پژوهشی و علمی راجع به حضرت معرفی شود که با استقبال ایشان مواجه شد و امیدوارم که همین الان هم در فکر برگزاری این مراسم باشیم و این کار در همین امسال هم به نحو مقتضی به نتیجه برسد.

مطالب مرتبط
captcha