جلدهای چهارم و پنجم تفسیر همگام با وحی؛ در آستانه انتشار/ ویژگی‌های مجلدات جدید
کد خبر: 1458018
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
محمد سلطانی خبر داد:

جلدهای چهارم و پنجم تفسیر همگام با وحی؛ در آستانه انتشار/ ویژگی‌های مجلدات جدید

گروه اندیشه: مدیر گروه تفسیر تنزیلی مؤسسه التمهید ضمن اعلام خبر در آستانه انتشار بودن جلدهای چهارم و پنجم تفسیر همگام با وحی، به تشریح برخی تفاوت‌های این مجلدات با جلدهای پیشین این تفسیر پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلطانی، مدیر گروه تفسیر تنزیلی مؤسسه التمهید در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: جلدهای چهارم و پنجم تفسیر همگام با وحی در دست انتشار است و به زودی روانه بازار می‌شود.
سلطانی با اشاره به این مطلب که در سه جلد گذشته این تفسیر که اکنون در بازار موجود است، تفسیر 46 سوره قرآن به ترتیب نزول، ارائه شده است، عنوان کرد: در نگارش این اثر، تلاش بر این بود که سوره‌ها و آیه‌ها به ترتیب نزولشان بر پیامبر اکرم(ص)، به جهت کشف تحول‌آفرینی‌ای که در جامعه معاصر نزول پدید آمد، تفسیر شوند.
وی در مورد سوره‌های تفسیر شده در مجلدات جدید این مجموعه نیز بیان کرد: در جلد چهارم به تفسیر سوره‌های 46 تا 49 نزول یعنی سوره‎های شعراء، نمل، قصص و بنی‌اسراییل پرداخته شده است.
سلطانی با اشاره به این مطلب که سه سوره شعراء، نمل و قصص به طواسین سه‌گانه هم مشهور هستند، گفت: این سه سوره در ترتیب مصحف نیز به همین ترتیب قرار گرفته‌اند و به خوبی فهم دقیق‎تری که در پرتو تفسیر تنزیلی حاصل می‎شود را نشان داده و قابل مقایسه تطبیقی بین مفسرین ترتیب مصحفی و ترتیب نزولی خواهد بود.
مدیر گروه تفسیر تنزیلی مؤسسه التمهید با بیان این‌که در جلد پنجم نیز به تفسیر سوره‎های یونس، هود، یوسف و حجر پرداخته شده است، عنوان کرد: نگارش این جلد هم به پایان رسیده و مراحل ویراستاری علمی ساختاری و ادبی را می‎گذراند و ان شاء الله به زودی تا پایان سال به جامعه علمی ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به وجود برخی تفاوت‌ها میان مجلدات جدید و مجلدات قبلی بیان کرد: در مقدمه جلد اول، مدل نگارش تفسیر، این‎گونه بیان شد که معنای کلمه‌ها پس از ترجمه قرار گرفته است. با عنایت به حجمی که ذکر مستقل معنای کلمات بر کتاب می‎افزود، از این جلد به بعد، معنای لغوی کلمه‌ها ضمن تفسیر آیات ارائه می‌شود. همچنین به‎منظور ارائه شفاف‎تر مراد آیه و تفکیک آن از پاره‎ای مباحث اختلافیِ تفسیری و نیز تقلیل نکته‎های تفسیریِ ذیل هر آیه، ابتدا بخش‎هایی از آیات که دارای بحث است، جداگانه بررسی، و پس از آن، به‎بیان معنای تفسیری آیه با عنوان «معنای آیه» اقدام شده است.
مدیر گروه تفسیر تنزیلی مؤسسه التمهید افزود: همچنین در مواردی که به شماره ترتیب نزول سوره و شماره آیات توجه کرده‎ایم، به جهت سهولت استفاده، از عبارت اختصاری استفاده شده است. به‎طور مثال (اعراف 39/ 23) یعنی سوره اعراف در ترتیب نزول رتبه 39 را دارد و شماره آیه مورد نظر، 23 است.
سلطانی با اشاره به توضیح و ملاحظه‌ای که حجت‌الاسلام بهجت‌پور بر نظریه تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی(رحمة الله) دارد و آن را در کتاب تفسیر تنزیلی؛ اصول مبانی، قواعد و فوائد بیان کرده است، گفت: در این کتاب مبنای تفسیر آیات قرآن، آیاتی است که پیش از آیه مورد بحث نازل شده است. با این فرض که خدای متعال در هنگام نزول آیات، از مفهوم‌های مبهم استفاده نکرده، بلکه آیات در هنگام نزول، رسا، مفهوم، آشکار و آشکارگر هستند و چنان که می‌فرماید «بِلِسَانٍ عَرَبِّیٍ مُبِینٍ؛ به زبان عربى روشن» (شعراء/195)، با این فرض، نباید ابهامی در الفاظ و عبارات آیات نازل شده، وجود داشته باشد، مگر آن‎که پیش‎تر با تکیه بر فرهنگ و ادب عربی و عرفی معاصران و یا توسط دیگر آیات نازل شده، برطرف شده باشد.
وی در پایان افزود: بر این اساس، از این جلد، در تفسیر آیات مبهم، تأکید روشن‎تری بر آیات آسمانی نازل شده تا سوره مورد نظر در ترتیب طبیعی نزول سوره‌ها مشاهده می‎شود و تلاش شده که آدرس تفسیر آیات سابق نیز در پاورقی یا در متن تفسیر ذکر شود تا خواننده، با روش بالنده قرآن، بیشتر آشنا شود.

captcha