فعاليت‌های تأثيرگذار «مالكوم شباز» در حوزه دين و سياست دليل قتل وی بود
کد خبر: 2569070
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

فعاليت‌های تأثيرگذار «مالكوم شباز» در حوزه دين و سياست دليل قتل وی بود

گروه بين‌الملل: دليل كشته شدن «مالكوم شباز» اين بود كه او پتانسيل بسيار خطرناكی محسوب می‌شد، اولاً به دليل پدربزرگش و فعاليت‌های سياسی او ضد دولت آمريكا و ثانياً به اين دليل كه شيعه شده بود؛ آمريكا برای كسی كه ديدگاه انقلابی داشته و شيعه باشد، محيط خطرناكی است، زيرا چنين فردی می‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از مصلی امام خمينی(ره)، محل برگزاری بيست‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، مرضيه هاشمی(ملانی فرنكلين)، تازه‌مسلمان آمريكايی و مجری شبكه تلويزيونی «پرس تی‌وی» در مراسم يادبود شهيد «مالكوم لطيف شباز»، مسلمان شيعه آمريكايی كه سال گذشته توسط نيروهای اطلاعاتی كشته شد، به بيان مطالبی پرداخت.
وی توضيح داد: مالكوم لطيف شباز نوه «مالكوم ايكس»، آزاديخواه و رهبر مسلمانان آمريكا بود. مالكوم ايكس كه از كودكی به خاطر رنگ پوستش در معرض تبعيض و آزار و اذيت قرار داشت و به همين دليل مجبور شد كه درس و مدرسه را كنار بگذارد، در جوانی به دليل ناكامی‌های اجتماعی به گروه‌های تبهكار پيوست و در نتيجه آن مدتی زندانی شد. وی در زندان با فرقه‌ای انحرافی از اسلام به نام «Nation of Islam» آشنا شد و به آن پيوست و اعلام كرد كه مسلمان شده است اگرچه اين فرقه انحرافی بود اما او را با واژه اسلام آشنا كرد.
مرضيه هاشمی گفت: وی پس از گرويدن به اين فرقه سخنرانی‌های تند و انقلابی می‌كرد و توانست پيروان آن فرقه انحرافی با نام اسلام را در آمريكا چندين برابر كند. وی به قدرت و نفوذی رسيد كه مسلمانان سياهپوست آمريكا با اشاره او به خيابان‌ها می‌ريختند و تظاهرات می‌كردند اما با وجود اين دولت آمريكا كاری با او نداشت.
وی افزود: بعدها او در سفری به حج متوجه انحرافی بودن اين فرقه آمريكايی شد زيرا در آن نه از نماز خبری بود و نه از ديگر اعمال عبادی. او وقتی دوستی و برابری مسلمانان از نژادها و رنگ‌های مختلف را در طواف خانه خدا ديد و فهميد كه اين برابری يكی از آموزه‌های دين اسلام است كه از 1400 قبل وجود دارد، در حاليكه طعم تبعيض نژادی را به خوبی در آمريكا درك كرده بود، به دين مبين اسلام مشرف شد.
هاشمی عنوان كرد: پس از مسلمان شدن او فشار آمريكا و سازمان‌های جاسوسی بر روی او زياد شد و تا آنجا پيش رفت كه خانه او را به آتش كشيدند و بعدها او را كشتند زيرا او می‌توانست ارتباط بسيار خوبی با مردم برقرار كند و در مورد موضوعاتی مانند لزوم احترام به حقوق بشر در آمريكا و پايان نژادپرستی صحبت می‌كرد، كه برای دولت بسيار خطرناك بود و در نهايت او را كشتند.
وی توضيح داد: مالكوم لطيف شباز، نوه مالكم ايكس كه از همان ابتدا همواره تحت نظر پليس آمريكا بود، بارها و بارها به دلايل واهی و ساختگی به زندان افتاد تا جلوی پتانسيل او برای تبديل شدن به يك انقلابی مانند پدربزرگش گرفته شود. وی بعدها به مذهب تشيع مشرف شد و بدون هيچ كمك و حمايتی عازم سوريه شد و برای تحصيل به حوزه علميه شيعيان سوريه رفت. بعدها به آمريكا بازگشت و در تظاهرات‌ و برنامه‌های شيعيان در آمريكا سخنرانی كرد. پس از آن تصميم گرفت به حوزه علميه قم بيايد و در آنجا تحصيل كند اما نيروهای امنيتی مانع از آن شدند و سرانجام به طرز مشكوكی او را در مكزيك به قتل رساندند.
هاشمی گفت: پس از مرگ او رسانه‌های غربی هيچ خبری از اين مسئله منتشر نكردند. تنها شبكه خبری پرس تی وی خبر آن را كار كرد و تازه پس از آن بود كه رسانه‌های غربی با چند روز تأخير شروع به كار كردن اخبار تخريبی عليه مالكوم كردند.
وی در ادامه تأكيد كرد: دليل كشته شدن مالكوم 28 ساله اين بود كه او پتانسيل بسيار خطرناكی محسوب می‌شد، اولاً به دليل پدربزرگش و فعاليت‌های سياسی او ضد دولت آمريكا و ثانياً به اين دليل كه شيعه شده بود؛ آمريكا برای كسی كه ديدگاه انقلابی داشته و شيعه باشد، نوه مالكوم ايكس باشد، با ايران ارتباط داشته باشد و بخواهد در حوزه علميه قم درس بخواند، محيط بسيار بسيار خطرناكی است، زيرا چنين فردی می‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد.
مرضيه هاشمی گفت: چند هفته پيش از مرگ مالكوم با او كه با پسرم دوست بود، صحبت می‌كردم و او از اينكه عازم ايران است، بسيار خوشحال بود و می‌گفت كه می‌دانم در ايران هم مشكلاتی هست اما اين مشكلات در برابر آنچه اينجا وجود دارد، هيچ است. اما متأسفانه چون در صفحه فيس‌بوكش در مورد اشتياق خود از رفتن به ايران و تحصيل در حوزه نوشت، بلافاصله از سوی پليس دستگير شد و از آن پس تا زمانيكه كشته شود، تحت مراقبت شديد و فشار فراوان قرار گرفت.
وی افزود: نكته قابل توجه در مورد مالكوم ارادت او به مذهب شيعه و اهل بيت(ع) بود. به طوريكه بارها و بارها عربستان و قطر در ازای رفتن او به اين كشورها مبالغ هنگفتی پول به او پيشنهاد دادند اما او با وجود فقر هرگز اين پيشنهادها را نپذيرفت.
اين مجری تلويزيونی گفت: شهادت مالكوم بسيار شوك‌‌برانگيز بود. من چند روز قبل از فوت وی، با او صحبت كرده بودم و او هيچ حرفی از رفتن به مكزيك نزده بود. بعد به ما خبر رسيد كه يك نفر مالكوم را به بهانه سخنرانی در مورد آزادی كارگران در مكزيك به اين كشور كه كانون قتل و جنايت است، دعوت كرده كه در همانجا به طرز مشكوكی كشته شد و الان هيچ‌كس نمی‌داند آن شخصی كه مالكوم را به مكزيك دعوت كرد، كجاست و ما مطمئنيم كه از نفوذی‌های اف.بی.آی بوده است. از آنجا كه نمی‌خواستند كه مالكوم در آمريكا كشته شود با ترتيب دادن اين سناريو او را به مكزيك كشاندند.
وی ادامه داد: در اين ميان رسانه‌های غرب بسيار هماهنگ عمل كردند، هيچ كس خبری در اين مورد نداد و پس از افشاگری پرس‌تی‌وی سعی كردند كه او را تخريب و اعلام كردند كه او در يك كاباره بوده و در آنجا كشته شده است. آن‌ها هميشه وقتی می‌خواهند كسی را از صحنه خارج كنند، بسيار حساب شده عمل می‌‌كنند و با صحنه‌سازی ذهن‌ها را از مسئله اصلی منحرف می‌كنند تا راحت‌تر جنايات خود را انجام دهند و ما هزاران بار مشابه اين سناريو را ديده‌ايم.
هاشمی ادامه داد: اگر مالكوم به ايران می‌آمد و تحصيل می‌كرد و بعد به آمريكا باز می‌گشت، می‌توانست مردم آمريكا را تكان دهد، به ويژه سياهپوستان را كه همواره در معرض تبعيض هستند. در آمريكا كشتار سياه‌پوستان امری عادی است، آن‌ها را زندانی می‌كنند و با سناريوهای ساختگی می‌كشند و هيچ كس نمی‌تواند كاری انجام دهد. نگاه كنيد كه رسانه‌های آمريكا و هاليوود چه چهره‌ای از سياهان نشان می‌دهند. شما فكر می‌كنيد كه سياه‌پوستان آمريكا يا بسكتبال بازی می‌كنند، يا رپ می‌خوانند و يا جنايتكار هستند اما اين موارد چه درصدی از واقعيت است؟ به رنگ اوباما نگاه نكنيد به كارهای او نگاه كنيد. اين‌ها همه بازی است و بايد بگويم كه بعد از اوباما شرايط سياهان آمريكا بدتر از قبل هم شده است.
مرضيه هاشمی در پايان گفت: مقامات آمريكا از برقراری ارتباط ميان گروه‌ها و افراد انقلابی به‌ويژه سياهپوستان كه به خاطر تبعيض‌ها در تنگنا هستند، با كشور انقلابی ايران به شدت هراس دارند و اين يكی از دلايل كشته شدن مالكوم و پيگيری نشدن مرگ او بود.
«رضا هاشمی»، پسر مرضيه هاشمی كه در حوزه علميه قم تحصيل كرده و از دوستان مالكوم شباز بود، «اسلام جمال گلزاری» از ديگر دوستان مالكوم و «محمد حسن قديری ابيانه»، رايزن سابق ايران در مكزيك نيز در اين مراسم به طور خلاصه به ارائه مطالبی در مورد كشته شدن مالكوم پرداختند.
مراسم يادبود شهيد «مالكوم لطيف شباز» ساعت 23 سه‌شنبه، 8 مردادماه، در بخش ره‌يافتگان نمايشگاه بين‌المللی قرآن برگزار شد.
captcha