برگزاری جلسه نقد کتاب اصول فقه کاربردی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
کد خبر: 2615404
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

برگزاری جلسه نقد کتاب اصول فقه کاربردی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

گروه اندیشه: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری خانه کتاب، جلسه نقد کتاب اصول فقه کاربردی را در روز شنبه، ۱۵ آذر برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری خانه کتاب، جلسه نقد جلد سوّم کتاب اصول فقه کاربردی از آثارمشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی «سمت» را برگزار می‌کند.
در این جلسه که در روز شنبه، 15 آذر برگزار می‌شود، علاوه بر حسین قافی، عضو هیئت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سعید شریعتی استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی نراق مؤلفان کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزاله فهیمی، استادیار دانشگاه قم به‌عنوان ناقد و حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته استادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به‌عنوان دبیر علمی جلسه نقد حضور دارند.
بررسی مباحث، اصول عملیه، تعارض ادله و اجتهاد و تقلید محورهای اصلی نقد این اثر علمی را به خود اختصاص می‌دهند.
بنا بر این گزارش، مجموعه سه جلدی «اصول فقه کاربردی» در شش فصل به بررسی مباحث اصولی می‌پردازد. فصل‌های اول و دوم با عنوان «کلیات و مفاهیم» و «مباحث الفاظ» در جلد نخست کتاب مطرح شده‌اند، و جلد دوم کتاب به فصل سوم با عنوان «ادله و منابع فقه» اختصاص یافته است. سه فصل دیگر نیز در قالب جلد سوم کتاب عرضه شده است. در فصل چهارم کتاب با عنوان «اصول عملیه» چهار اصل استصحاب، برائت، احتیاط و تخییر مورد بررسی قرار گرفته و در فصل پنجم، موضوع «تعارض ادله» و ضوابط حل آن مورد بحث واقع شده است. فصل ششم نیز به مسئله «اجتهاد و تقلید» می‌پردازد.
کتاب یادشده به‌عنوان منبع درسی برای دانشجویان رشته حقوق در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تهیه شده است و اخیراً‌ هم به‌عنوان اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شد.
جلسه مزبور روز شنبه، 15 آذر ازساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه برگزار می‌شود و شرکت اساتید، دانشجویان و طلّاب علاقه‌مند در آن‌ آزاد است.

captcha