نظارت بر نحوه اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی از سال آینده/ قوای سه‎گانه سیاسی عمل نکنند
کد خبر: 2845164
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
محسن رضایی عنوان کرد:

نظارت بر نحوه اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی از سال آینده/ قوای سه‎گانه سیاسی عمل نکنند

گروه اقتصاد: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: نظارت بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و ما از سال آینده نظارت را اجرا خواهیم کرد و از قوای سه‌گانه می‌خواهیم کسی سیاسی عمل نکند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز 24 بهمن 93 تهران در خصوص سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جانب رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم ارادت خود را به حضور پرشکوه مردم در روز 22 بهمن ابراز کنم و برای رهبر انقلاب و ملت ایران تقاضایی موفقیت و سربلندی را داشته باشم.
وی افزود: این روزها سالگرد ابلاغ یکی از مهمترین استاد تاریخی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب به قوای سه گانه است. اولین مسئله در این باره این است که چه ضرورتی بود که به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم و وظیفه مردم و نخبگان در این زمینه چیست؟
وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم 22 بهمن سرآغاز بیداری اقعی مردم ایران است؛ البته بسیاری انقلاب مشروطه را سرآغاز این بیداری می‌دانند که البته حرف درستی هم است، با این تفاوت که در مشروطه فهمیدیم که هم از میراث خود و هم از دنیا عقب افتادیم اما در 22 بهمن راه بیداری خود را یافتیم بنابراین بیداری واقعی در 22 بهمن 57 اتفاق افتاد.
رضایی اظهار کرد: اولین دستاورد این انقلاب، تاسیس جمهوری اسلامی با همه فرعیات آن بوده است و در همه ابعاد سیاست اعم از امنیت و سیاست داخلی و خارجی رشد کردیم. اولین محصول انقلاب اسلامی تولد یک جوان برومند به نام امنیت ملی بود که امروزه در سراسر منطقه خاورمیانه برومندی این جوان را همه شاهد هستیم و جمهوری اسلامی امرزه باثبات‌ترین نظام مستقر در خاورمیانه است و بسیاری از کشورها به ما تکیه می‌کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: چندین قرن بود که ما این اقتدار را از دست داده بودیم و می‌توان گفت از بعد از دوران صفویه تا 22 بهمن 57 ایران ضعیف شد اما امروز سایه‌های خود را در منطقه گسترانیده است.
وی افزود: به محض اتمام جنگ تحمیلی، مسئولان به نقطه دیگری یعنی اقتصاد توجه کردند و تلاش‌ها برای بهبود اقتصاد آغاز شد اما همانند بسیاری از حوادث دیگر ابتدا مسئولان کشور روش‌های زیگزاگی در پیش گرفتند و سعی می‌کردند کارنامه‌ای در اقتصاد ملی ارائه کنند تا اینکه 15 سال پیش رهبر معظم انقلاب به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند که نقشه راه آینده اقتصاد کشور تدوین شود و 11 سال پیش سند چشم انداز 1404 تدوین شده و تقدیم مقام معظم رهبری شد و ایشان با انجام اصلاحاتی آن را ابلاغ کردند.
رضایی اظهار کرد: این سند بسیار مهم بود چراکه اگر معیشت مردم در کنار قدرت ملی تامین نمی‌شد مشکلاتی پدید می‌آمد. این سند تهیه و به قوای سه گانه ابلاغ شد اما یک سال نگذشته بود که آمریکایی‌ها جلوی پیشرفت ما صف‌آرایی کردند. با اینکه فضای ایران در آن زمان نسبت به غرب فضای ملایمی بود اما جرج بوش، ایران را در محور شرارت قرار نامید و سیاست قبلی که حالت تنش‌زدایی بین ایران و غرب بود کنار رفت و چالش‌ها شروع شد.
وی افزود: ابتدا از راه تلاش برای جنگ و سپس از طریق دیپلماسی جلو آمدند و کارشکنی‌هایی هم شد اما در زمان خاویر سولانا مذاکرات جدیدی شروع شد و آن مذاکرات هم به هم خورد؛ چراکه اسرائیل و آمریکا مصمم بودند که مسئله هسته‌ای را بهانه ای برای ممانعت از پیشرفت ایران قرار دهند تا اینکه در فتنه 88 اوباما با دست خود سنگی در چاه انداخته است که نمی‌تواند آن را بیرون بیاورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد و اکنون مذاکره کنندگان ما به دنبال پیدا کردن راه چاره‌ای در این زمینه هستند اما آیا مسئله اصلی ایران تحریم‌هاست؟ امروزه اگر از فعالان اقتصادی این سؤال را بپرسید 90 درصد آنها به عوامل دیگری اشاره می‌کنند.
وی افزود: این عوامل شناسایی و به سند اقتصاد مقاومتی تبدیل شد؛ بنابراین درست است که اقتصاد مقاومتی ناظر به تحریم‌هاست اما ناظر بر دیگر مشکلات اقتصادی هم هست و تحریم‌های اقتصادی فقط یکی از مشکلات است. اقتصاد مقاومتی می‌خواهد بگوید که همه مشکلات را ناشی از تحریم‌ها ندانیم و بسیاری از مشکلات از داخل است.
رضایی اظهار کرد: نظام اداری ایران همانند طنابی به دور اقتصاد مقاومتی است و متاسفانه از زمان رضاشاه تاکنون هیچ دولتی این سیستم اداری را اصلاح نکرده است و مشکلات دیگر، دلارهای نفتی و دیگری بدنه سنگین دولت است که دردسرهای بسیاری برای اقتصاد کشور ایجاد کرده و از مهمترین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حرف اساسی اقتصاد مقاومتی، این است که اقتصاد ایران باید به گونه‌ای طراحی شود که فشارهای اقتصادی، یا  اثرگذار نباشد یا مشکلات اقتصادی از سر راه مردم کنار برود. البته همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: همه تحریم‌ها باید کنار برود و ما به کمتر از این رضایت نخواهیم داد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در ابتدای این سند فرموده‌اند ایران اسلامی با منابع متنوع و برخورداری از نیروی انسانی کارامد از الگوی اقتصادی بومی برآمده از فرهنگ اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است پیروی نماید و در اینصورت نه تنها بر مشکلات فائق می‌اید بلکه خواهد توانست الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را ارائه خواهد داد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: از این کلمات می فهمیم که اقتصاد مقاومتی می‌تواند تبدیل به الگویی از اقتصاد اسلامی شود.
رضایی ادامه داد: امروزه در ابعاد مختلف از جمله دفاعی و امنیتی اقدامات بزرگی انجام شده است وباید در اقتصاد هم چنین اقداماتی رخ دهد و امروزه با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقشه راه دومین تحول در کشور فراهم است؛ البته اکنون یکسال از ابلاغ این سند می‌گذرد و فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.
وی افزود: این سند 24 اصل دارد که هرکدام از این مواد برای رفع مشکلی از سر راه اقتصاد ملی طراحی شده است و چند نکته مهم در این باره وجود دارد که اولین نکته، این است که نخستین خواسته رهبر معظم انقلاب این است که تامین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات به منظور مشارکت آحاد جامعه در فعالیت اقتصادی صورت گیرد؛ به این معنی که باید برای فعالیت اقتصادی یک بسیج ملی تشکیل شود که همه مردم ایران وارد تولید شوند و شرطش این است که دولت و مجلس شرایط این امر را فراهم کنند.
وی افزود: مسئله دوم، این است که پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و ساماندهی نظام ملی نوآوری و افزایش سهم تولید و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است و ما دیگر با سیستم‌های سنتی کشاورزی نمی‌توانیم وضعیت مناسبی در زمینه تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.
رضایی ادامه داد: مسئله بعدی محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد و تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد بین استان‌ها و مناطق کشور است و در این زمینه باید بین فارغ التحصیلان توانمندسازی شود و البته این امر الزاماتی هم دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: نکته بعدی، این است که رهبر معظم انقلاب در ماده 21 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواسته‌اند که ابعاد اقتصاد مقاومتی تبیین شده و اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک گفتمان شود.
وی افزود: نظارت بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و ما از سال آینده نظارت را اجرا خواهیم کرد و از قوای سه‌گانه می‌خواهیم کسی سیاسی عمل نکند؛ چراکه ما از جانب مقام معظم رهبری مامور شده‌ایم و به صورت جدی نظارت خواهیم کرد؛ چراکه سال آینده، سال عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است و مردم باید این را حس کنند.
وی اظهار کرد: مسئله دیگر خود مردم هستند و مهمترین وظیفه اقتصاد مقاومتی برای مردم این است که هم این امر را از مسئولین مطالبه کنند و هم خود در این راستا گام بردارند و تقاضای بعدی ما از نخبگان کشور که بسیاری از آنان، ناسا را اداره می‌کنند، این است که از آنها می‌خواهم بیائید ثابت کنیم بدون تکیه به امریکا می‌توانیم پیشرفته‌ترین کشور را در منطقه درست کنیم و این امر شدنی است.
رضایی در پایان تاکید کرد: از دولت و مجلس می‌خواهیم که خارج از این سیاست‌ها برنامه جدیدی را تدوین نکرده و خارج از برنامه پنج ساله عمل نکنند؛ چراکه نقشه راه کشور روشن است.

captcha