دعوای شخصی اوباما و نتانیاهو بر سر مذاکرات/ آمریکا چاره‌ای جز توافق یک‌مرحله‌ای ندارد
کد خبر: 2917793
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
حسین شیخ‌الاسلام عنوان کرد:

دعوای شخصی اوباما و نتانیاهو بر سر مذاکرات/ آمریکا چاره‌ای جز توافق یک‌مرحله‌ای ندارد

گروه سیاسی: مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به اختلاف نظر بین آمریکا و اسرائیل بر سر توافق با ایران در مذاکرات گفت: این اختلاف نظر یک دعوای شخصی بین اوباما و نتانیاهو است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در مورد مسائل هسته‌ای و انتشار اخباری مبنی بر توافقی 10 ساله بین طرفین، اختلاف نظرها بین سران امریکا و رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرده است. رژیم صهیونیستی که از ابتدا به دلیل در خطر دیدن منافع خود در منطقه با اصل مذاکره با ایران مخالف بود، تلاش می‌کرد با تأثیرگذاری بر شخصیت‌ها و گرو‌ه‌های تندرو ایالات متحده، مانع از پیشرفت مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن شود.
حضور و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بدون هماهنگی با کاخ سفید همزمان با دور جدید مذاکرات که به عنوان آخرین تیر ترکش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود، اختلاف‌نظر بین اوباما و نتانیاهو را بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار داده است. تا جایی که هشدار یک سال گذشته باراک اوباما به رژیم صهیونیستی در مورد احتمال حمله نظامی به ایران بار دیگر منتشر شد. اوباما در واکنش به مانورهای هوایی این رژیم و شبیه‌سازی حمله به ایران، برای حفظ مذاکرات هسته‌ای تهدید کرده بود که اگر هواپیماهای اسرائیل به قصد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران به پرواز در بیایند، آنها را ساقط خواهند کرد.
برخی معتقدند این اختلاف‌نظر بین اوباما و نتانیاهو تاکتیکی برای تحت تأثیر قرار دادن نتیجه مذاکرات است، اما برخی دیگر از کارشناسان همچون حسین شیخ‌الاسلام این اختلاف نظر را واقعی می‌دانند؛ دعوایی که نه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی، بلکه بین رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا در مورد دلایل تشدید این اختلافات بیشتر توضیح داده است:
ـ جناب آقای شیخ‌الاسلام به نظر می‌رسد ایالات متحده با مطرح کردن این اختلافات پیش از مذاکرات جدید، به دنبال یک بازی تاکتیکی است. دعوای بین اوباما و نتانیاهو را در چه قالبی ارزبابی می‌کنید؟
اختلاف نظری که بین شخص اوباما و نتانیاهو وجود دارد، واقعی است. ریشه این اختلافات نیز به دوران انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برمی‌گردد. نتانیاهو در این انتخابات از رقبای اوباما پشتیبانی می‌کرد و تلاش کرد که اوباما قدرت نگیرد. به دلیل اینکه صهیونیست‌ها ذاتاً نژادپرست هستند و تمایل نداشتند یک سیاه‌پوست در رأس قدرت قرار بگیرد.
اختلاف‌نظرهایی نیز در مورد مسائل مختلف دارند که این اختلاف‌نظرها ریشه در منافع رژیم صهیونیست‌ها در داخل و خارج از آمریکا دارد. مسئله هسته‌ای ایران نیز مزید بر علت شده تا این اختلافات بروز پیدا کند. در آمریکا نیز اختلاف نظر در مسئله ‌هسته‌ای ایران بین حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات به عنوان یک مسئله مؤثر در انتخابات مطرح می‌شود.
باید به این نکته تأکید کنم که نباید تصور کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند؛ ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ذاتاً اشغال‌گر هستند. ابتدا آمریکایی‌ها سرزمین سرخ‌پوست‌ها را اشغال کردند و باعث آوارگی و نابودی آنها شدند، رژیم صهیونیستی نیز همین کار را با فلسطینی‌ها کرد. بنابراین هر دو منفعت‌طلب هستند و هر جنایتی را برای حفظ منافع و مصالح خود توجیه می‌کنند. از سوی دیگر اسرائیل به عنوان پایگاه اصلی استکبار در منطقه مطرح است، بنابراین اختلافات بین شخص اوباما و نتانیاهو و حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه در داخل آمریکا مطرح است.
ـ این اختلاف نظر تا چه حد می‌تواند بر نتیجه مذاکرات تأثیرگذار باشد؟
خیلی از مسائل فراتر از این اختلافات بر سرنوشت مذاکرات تأثیرگذار است و دعوای اوباما و نتانیاهو نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. برخی تصور می‌کنند که رژیم صهیونیستی یا عربستان می‌توانند در روند مذاکرات اثر جدی داشته باشند در حالی‌که اینگونه نیست. مسئله مذاکرات هسته‌ای بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن است که شاهنشاهی‌هایی که نوکر آمریکا هستند و یا اسرائیلی که وجودش وابسته به آمریکاست بتوانند روی آن تأثیر بگذارند.
ـ آینده مذاکرات را چگونه می‌بینید؟
باید دید که آیا آمریکا حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران را بر اساس «ان‌پی‌تی» به رسمیت خواهد شناخت یا نه و آیا حاضر است تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی را که بر ایران تحمیل کرده رفع کند؟
همانطور که رئیس‌جمهور نیز تأکید داشتند، این تحریم‌ها باید در یک لحظه و یک‌جا لغو شود در غیر این صورت برای ما قابل پذیرش نیست. همانطور که رهبر معظم انقلاب، مسئولان و صاحب‌نظران مطرح کرده‌اند مذاکرات باید بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت پیش برود. طرف مقابل به خاطر قدرت‌نمایی خود نمی‌خواهد عزت ما در مذاکرات حفظ شود و به همین دلیل تلاش می‌کند موقعیت ما را در جهان ذلیل کند و این فکر را القا کند که حضور ایران در پای میز مذاکره دلیلی بر تسلیم شدن جمهوری اسلامی است، اما تیم مذاکره‌کننده ایران مذاکرات را با حکمت اداره می‌کنند تا عزت‌مندی ما را حفظ کنند.
ـ  رهبر معظم انقلاب بر توافق یک‌مرحله‌ای تأکید داشتند. آیا مشی سیاسی آمریکا پذیرای چنین توافقی خواهد بود؟
چاره‌ای جز این ندارند. خوشبختانه به دلیل اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب در دنیا جدی گرفته می‌شود، آنها چاره‌ای جز پذیرفتن این شرط ندارند، چرا که نمی‌خواهند مذاکرات متوقف شود.

captcha