جوانان از دیدگاه قرآن چند دسته‌اند؟ / راهکار قرائتی برای استجابت همه دعاهایش
کد خبر: 3309910
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

جوانان از دیدگاه قرآن چند دسته‌اند؟ / راهکار قرائتی برای استجابت همه دعاهایش

گروه جامعه: رئیس ستاد اقامه نماز کشور در جمع سه هزار جوان فعال مسجدی، گفت: قرآن از سه نوع جوان سخن می‌گوید: جوانانی که در جامعه هضم می‌شوند، جوانانی که مقاومت می‌کنند و آنهایی که سعی می‌کنند جامعه را تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گردهمایی بزرگ جوانان فعال مسجدی با نام «یاران محراب» به مناسب ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز ملی جوانان با حضور بیش از سه هزار نفر از جوانان فعال مسجدی در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، هاشمی، استاندار تهران و کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این همایش گفت: در قرآن کریم از سه نوع جوان تعریف شده‌است. یک دسته جوانانی که در جامعه هضم می‌شوند و مانند آب در هر ظرفی که ریخته می‌شوند به قالب همان ظرف می‌آیند. دسته دیگر جوانانی هستند که  در جامعه در برابر آلودگی‌ها مقاومت می‌کنند و دیگر جوانانی که سعی می‌کنند جامعه را تغییر دهند. جوانانی که خود را نگه می‌دارند مانند اصحاف کهف هستند و جوانی مانند ابراهیم(ع) جوانی است که جامعه را عوض می‌کند.

وی سخنرانی خود را با ذکر مثالی ادامه داد و گفت: فرض کنید حال که در آستانه امتحانات قرار داریم تلویزیون فیلم جذابی بگذارد، حال ما سه نوع برخورد داریم یکی این که جوانی با نیم نگاهی به تلویزیون و نیم نگاهی به کتاب بخاطر عدم تمرکز در امتحان شکست بخورد که این گروه اول است. گروه دیگر در برابر این جاذبه مقاومت می‌کند و به کتابخانه می‌رود. گروه دیگر به راهپیمایی می‌روند و می‌خواهند صدا و سیما فیلم‌های جذاب را در ایام امتحان پخش نکند.

یک دعای مستجاب برای هر ختم قرآن

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: من به عنوان یک پدر و معلم چند چیز را به شما می‌گویم، یکی این که ماه رمضان در پیش است و سعی کنید در این مدت قرآن را به صورت روزانه بخوانید تا بتوانید قرآن را بی‌غلط بخوانید. حدیث داریم اگر کسی یکبار اول تا آخر قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد. من وقتی در ماه رمضان ختم قرآن می‌گذارم هنگامی که به سوره آخر می‌رسم همه دعاهایی را که در ذهن دارم مطرح می‌کنم و بعد سوره آخر را می‌خوانم و در آخر از آن جایی که یک دعای مستجاب در ختم کامل قرآن در نظر گرفته شده، دعا می‌کنم و می‌گویم خدایا تمام حرف‌هایی که قبل از این سوره آخر گفتم گوش کن و آن را مستجاب کن.

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار کرد: روزی حضرت علی(ع) در نماز جماعت صبح حاضر نشد، پیغمبر(ع) به خانه فاطمه زهرا(س) رفت و جویای احوال شد که حضرت فاطمه(س) فرمودند، علی(ع) تمام شب را به نماز و عبادت مشغول بود و صبح به دلیل سوزش چشم، نماز را به صورت فرادی خواندند. پیامبر(ص) گفت به علی(ع) بگو شب تا صبح بخوابد ولی صبح در نماز جماعت شرکت کند.

پیغمبر(ص) در هنگام فوت سر در آغوش حضرت علی(ع) داشتند و فقط می‌گفت الصلاة

وی بیان کرد: ما ٣٥٠ نوع نماز متفاوت داریم ولی تا زمانی که نماز واجب جماعت خوانده نشود، فایده‌ای برای آنها نیست. پیغمبر(ص) در هنگام فوت سر در آغوش حضرت علی(ع) داشتند و فقط می‌گفت الصلاة. هر کسی به مکه می‌رود برای زیارت می‌رود ولی قائم کننده مکه گفته که من برای هیچ چیز غیر از نماز نیامده‌ام.

نکند در مسجد وقت اذان چراغ اتاق بسیج روشن باشد

وی تأکید کرد: نکند در مسجد وقت اذان چراغ اتاق بسیج روشن باشد و به نماز جماعت نروند به این بهانه که ما امام جماعت را قبول نداریم. عدالت به خوش آمدن و بد آمدن نیست. اگر از امام جماعت خوشتان نمی‌آید دلیل نمی‌شود عدالت نداشته باشد. عدالت یعنی این که گناه کبیره نکرده باشد. اگر می‌خواهید مسجد رونق داشته باشد بگذارید هر روز یک کودکی در آن اذان بگوید و این گونه نباشد که یک نفر خود را ملزم به اذان گفتن بداند و دیگران را از این امر محروم کند.

ائمه جماعات کمتر سخنرانی کنند

حجت‌الاسلام قرائتی در توصیه‌ای به ائمه جماعات گفت: ائمه جماعات بین دو نماز سخنرانی نکنند و  کمتر سخنرانی کنند. سخنرانی باید کوتاه باشد. جوانان باید در مسجد بخواهند که نیمی از منبرها مخصوص به قرآن و تفسیر باشد و ما بقی آن خواب و شعر و قصه و تاریخ باشد. خدا به پیامبر(ص) می‌گوید اگر می‌خواهی صحبت کنی با قرآن صحبت کن.

رئیس ستاد اقامه نماز در پایان سخنرانی خود ضمن بیان خاطره‌ای از حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ابوترابی ملقب به سیدالاسراء بیان کرد: وی نقل کرده که صلیب سرخ برای مصاحبه از اسرای ایرانی درعراق به اردوگاه آمدند و از من پرسیدند که اینجا شکنجه هم هست؟ وی از پاسخ گفتن طفره رفته است. فرمانده شکنجه‌گر بعد از مصاحبه پرسیده که من بودم که تو را شکنجه کردم تو چرا نگفتی که من شکنجه‌ات کردم و اینجا شکنجه هم هست که ابوترابی در پاسخ گفته در قرآن آیه‌ای هست که می‌گوید برای کفار راهی را برای مسلمین باز نکنید اگر من از شکنجه می‌گفتم راهی برای مسیحیان باز می‌کردم تا بر عراق که یک کشور مسلمان است مسلط شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۱۹:۳۳
0
0
نکات آموزنده خوبی داشت
لطفا اخبار حجت الاسلام قرائتی را مثل این کامل درج کنید و به کلیات بسنده نکنید
captcha