رفتارهایی که امام زمان(عج) را خشنود می​​کند
کد خبر: 3310312
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴

رفتارهایی که امام زمان(عج) را خشنود می​​کند

گروه اجتماعی: مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان با بیان اینکه برخی کردارهای ما بر خلاف سیره امام زمان(عج) است، گفت: خدمت کردن به مؤمنان، رعایت سادگی در ساخت مساجد و رساندن نیاز محتاجان به مسئولان از جمله نکاتی است که برای ظهور امام(عج) باید مورد توجه قرار دهیم.

حجت​الاسلام والمسلمین، عبدالامیر سلطانی، مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با تأکید به اینکه برخی از کردارهایی که میان ما رواج دارد بر خلاف سیره امام زمان(عج) و معصومین(ع) است و ما توجهی نداریم که این اخلاق با سیره حضرت حجت(عج) مخالف است، به ذکر مصادیقی از این رفتارها پرداخت و گفت: مسجدسازی یک نمونه از این رفتارها است. متأسفانه امروز مسجدسازی و مصلی‌سازی ما به سمت و وسوی زرق و برق و کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های آنچنانی پیش می‌رود که مخالف با سیره اهل‌بیت(ع) در مسجدسازی است.

مسجد انسان را به آخرت ترغیب کند

وی اظهار کرد: آنچه در سیره معصومین(ع) در خصوص مسجدسازی وارد است، سادگی و بی‌زرق و برق بودن است. مسجد باید انسان را به آخرت ترغیب و از دنیا و زینت‌های آن جدا کند. پیامبر اکرم فرمودند: مساجد خود را زینت نکنید چنانکه یهود و نصارا عبادت‌گاه‌های خود را زینت دادند. در حدیث دیگری فرمودند: «ما ساء عمل قوم الا زخرفوا مساجدهم» (چون عمل گروهی بد شود مساجد خود را زینت کنند). مسجد باید ساده و بی‌آلایش باشد ضرورت دارد علمای بزرگ، مجتهدین و مراجع در خصوص مسجدسازی، نظرات خود را صریحا اعلام کنند.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: در روایات وجود دارد: «إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا» چون کارهای مستحب مانع انجام کارهای واجب شد آن را کنار بگذارید. زینت دادن مسجد نه تنها استحباب دارد بلکه در آداب ساخت مسجد که در ابتدای رساله‌های عملیه وجود دارد، هر گونه نقش و نگار در ساخت مسجد ممنوع است.

این گفته، امام زمان(عج) را می‌رنجاند

وی بی​توجهی به مشکلات دیگران را رفتار مخالف سیره حضرت حجت(عج) دانست و گفت: تفکری متأسفانه در میان جامعه ما شکل گرفته مبنی بر اینکه چنانچه مشکلی برای فردی به وجود آمد، مشکل اوست و مشکل من نیست. این تفکر از دیگر فرهنگ‌ها به فرهنگ دینی و مذهبی ما سرایت یافته است. این گفته امام زمان(عج) را می‌رنجاند. در جامعه امام زمان(عج) همه باید به فکر هم باشند و مشکل یک نفر مشکل ما هم باشد و باید برای برطرف کردن آن تلاش کنیم.

سلطانی در خصوص فضیلت خدمت کردن به مؤمنان و برادران دینی گفت: امام کاظم(ع) در این باره فرمودند: «همانا مهر قبول اعمال شما، برآورده کردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توان است و گر چنین نکنید هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود». در روایت دیگری نیز از حضرت رسول(ص) آمده است: «هر کس به کمک برادر خود بشتابد و نیاز او را برطرف کند، او ثواب مجاهدان فی‌سبیل‌الله را دارد».

مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان خاطرنشان کرد: از حضرت امیر(ع) رویات شده است: «برطرف کردن نیازهای مردم پایدار نیست مگر به سه چیز؛ کوچک شمردن خدمت تا آن را بزرگ نماید، پنهان داشتن آن تا خدا آن را آشکار سازد و شتاب در برآوردن نیاز حاجت‌مند تا مسرت‌بخش باشد». در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمودند: «به خدا و محمد و علی ایمان نیاورده است کسی که هنگام نیاز برادر مؤمنش با خوش‌رویی با او برخورد نکند پس اگر توان دارد، احتیاج او را شخصاً برطرف نماید و اگر قادر نیست با کمک دیگران مشکل او را حل کند».

این مدرس حوزه با اشاره به روایت دیگری از امام صادق(ع) گفت: ایشان در جایی فرمودند: چرا به ما توهین می‌کنید؟ مردی از خراسان برخاست و گفت: به خدا پناه می‌برم اگر به شما توهین کنیم. امام فرمود: تو از کسانی هستی که به من توهین کردی. گفت: به خدا پناه می‌برم که به شما توهین کنم. امام فرمود: یادت هست در یکی از منازل حج در جحفه بودی و یکی از برادران مؤمنت به تو گفت خسته‌ام مرا همراه خود بر مرکبت سوار کن و تو توجه نکردی و او را خوار کردی. هر کس مؤمنی را خوار کند به ما توهین کرده و حرمت خدا را ضایع کرده است».

سلطانی ادامه داد: نکته دیگر کارگشایی مسئولان در سیره معصومین(ع) است. پیامبر(ص) فرمودند: «ابلغونی حاجة من لا یستطیع ابلاغ حاجته فانه من ابلغ سلطانا حاجة من لایستطیع ابلاغها ثبت الله قدمیه علی الصراط یوم القیامة»: درخواست نیازمندی را که خود نمی‌تواند آن را ابلاغ کند به من برسانید. کسی که تقاضای درمانده‌ای را به مسئول برساند در حالیکه نیازمند خود از رساندن نامه‌اش ناتوان باشد، خداوند او را در روز قیامت بر صراط ثابت‌قدم می‌نماید.

صفات اخلاقی شایسته کارمندان

وی افزود: مورد آخر در صفات اخلاقی کارمندان در برخورد با ارباب رجوع مواردی است که حضرت حجت را خوشحال می‌کند؛ خوش‌رفتاری با ارباب رجوع، داشتن صبر و بردباری، برخورد توأم با تواضع و احترام، بدون چشم‌داشت به مادیات کار کردن، برخوردری از توانمندی و تخصص.

مدیر مدارس علمیه بانوان خوزستان در پایان تصریح کرد: اگر به دنبال ظهور حضرت حجت(عج) هستیم اگر به دنبال این هستیم که میان اصحاب او باشیم باید به این موارد توجه کافی داشته باشیم تا لبخند را بر لبان حضرت حجت(عج) بنشانیم.

captcha