ممنوعیت دخالت قوا در انتخابات/ خارج‌شدن طرح استانی‌شدن از سیاست‌های کلی انتخابات
کد خبر: 3311401
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
محسن رضایی از جلسه امروز مجمع خبر داد:

ممنوعیت دخالت قوا در انتخابات/ خارج‌شدن طرح استانی‌شدن از سیاست‌های کلی انتخابات

گروه سیاسی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح جلسه امروز مجمع گفت: یکی از اشکالاتی که بعضاً هم دیده می‌شود ممکن است ورود قوای سه‌گانه به انتخابات باشد، لذا بندی را با عنوان ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه و نهادهای تابعه آنها در دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی انتخاباتی تصویب کردیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی، دبیرمجمع، در نشست خبری امروز گفت: یکی از دو موضوعی که در نشست امروز مجمع بررسی شد این بود که چه باید کرد که از دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات جلوگیری شود؟

وی افزود: هر چند جمهوری اسلامی ایران از زمانی که مردم‌سالاری دینی را در کشور رعایت کرده است بهترین استانداردها را در سطح منطقه در این زمینه دارد و ما توانسته‌ایم بیش از 30 انتخابات برپا کنیم؛ با این حال چون بحث سیاست‌های کلی انتخابات،‌ استفاده از تجارب گذشته و ارتقای استانداردهای مردم‌سالاری است هر قدر بتوانیم مراقبت‌های بیشتری در این‌باره داشته باشیم باید آن را در نظر بگیریم. به همین علت سیاست‌های کلی انتخابات، آرمانی و با استانداردهای بالاتر از گذشته مد نظر قرار می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که بعضاً هم دیده می‌شود ممکن است ورود قوای سه گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها به انتخابات باشد لذا بندی را با عنوان ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه و نهادهای تابعه آنها در دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی انتخاباتی تصویب کردیم.

رضایی گفت: البته ورود افراد از قوای سه‌گانه به انتخابات به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی‌شان بلامانع است اما ورود قوای سه‌گانه، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها و نیز دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به عنوان سازمان و نهاد در این زمینه ممنوع است.

وی افزود: بر اساس این ممنوعیت، قوای سه گانه و تشکیلات تابعه آنها نمی‌توانند از فهرست یا جناح خاصی حمایت و دفاع کنند.

رضایی تأکید کرد: هر نوع حمایت تشکیلاتی قوای سه گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها در انتخابات ممنوع است و مجریان و ناظران انتخابات نیز حق جانبداری از داوطلبان را ندارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: در ابتدای جلسه امروز رئیس و اعضای مجمع به روح بلند امام راحل درود فرستادند و با نقل خاطراتی از ایشان، سالگرد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را تبریک گفتند.

رضایی افزود: در این جلسه همچنین با نکوداشت حادثه 15 خرداد خاطراتی از آن حادثه مطرح شد که تقریباً تاکنون در کشور بیان نشده و ذکر آن برای افکار عمومی مناسب است تا مردم با آگاهی از رویدادهای تاریخی بدانند که چگونه امام راحل انقلاب را از 15 خرداد آغاز کرد و با چه سختی‌هایی توانست سکان کشتی انقلاب اسلامی را در میان طوفان‌های شدید به خوبی هدایت کند و انقلاب را به پیروزی برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از رد طرح مجلس شورای اسلامی درخصوص استانی و شهرستانی شدن انتخابات مجلس در نشست امروز مجمع خبر داد.

محسن رضایی در نشست خبری گفت: طرح جدید و پیشنهاد مجلس شورای اسلامی این بود که ایده استانی و شهرستانی شدن انتخابات مجلس در سیاست‌های کلی انتخابات دیده شود.

وی افزود: موافقان و مخالفان بحث‌های طولانی در این باره کردند و وقت قابل توجهی از جلسه امروز به همین موضوع اختصاص یافت؛ عده‌ای از منافع طرح صحبت کردند و گفتند این موجب خواهد شد افراد نخبه و با قابلیت‌های بیشتر وارد مجلس شوند.

رضایی اضافه کرد: عده‌ای نیز از نواقص طرح سخن گفتند و معتقد بودند این طرح باید در دانشگاه‌ها مطالعه عمیق‌تر شود.

وی گفت: در مجموع پس از رأی‌گیری، این طرح حذف و مقرر شد فعلا در سیاست‌های کلی انتخابات صحبتی درخصوص استانی و شهرستانی شدن انتخابات مطرح نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بنابراین، این طرح که پیشنهاد شده بود یکی از سیاست‌های کلی انتخابات باشد از دستور کار خارج شد و افراد مدافع آن نتوانستند افراد دیگر را قانع کنند.

رضایی گفت: بدین ترتیب پیگیری این طرح دیگر بر عهده مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است و اعضای مجمع ضرورتی برای طرح آن در سیاست‌های کلی تشخیص ندادند.​​

captcha