ماه رمضان، ماه سازندگی و بهبود محیط درونی انسان است
کد خبر: 3323749
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴
پاکراه:

ماه رمضان، ماه سازندگی و بهبود محیط درونی انسان است

گروه اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه قم در مراسم شب نوزدهم لیالی قدر در مصلای جمعه شهر بوشهر بیان کرد: ماه رمضا‌ن‌الله ماهی برای سازندگی و بهبود محیط درونی انسان است و ماه توبه نصوح است و انسان با انجام اعمال خوب، به بهشت می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، مردم روزه‌دار بوشهری مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان و شب پرفضیلت قدر را در مساجد، بقاع و مصلاهای این استان با شکوه خاصی برگزار کردند و با فریاد الغوث بار دیگر اوج بندگی خویش را در درگاه خداوند نشان دادند.

در آئین احیای شب نوزدهم رمضان شامگاه یکشنبه چهاردهم تیرماه، که با حضور آیت الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر، مردم و مسئولان و پوشش خبری و تصویری توسط خبرگزاری ایکنا و خبرگزاری مهر و پایگاه خبری تحلیلی لیمر و چغادک نیوز و نماینده رسانه ملی در مصلای بزرگ جمعه مرکز استان برگزار شد، در ابتدا قرآن کریم توسط سید احسان ابطحی تلاوت شد و سپس فرازهای دعای جوشن کبیر توسط آقایان محمد جماله، کرمی، رضا قائدی و سید احسان ابطحی قرائت شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن پاکراه، مفسر قرآن و استاد حوزه و دانشگاه از قم در مراسم نخستین شب لیالی قدر با بیان اینکه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان اولین شب از لیالی قدر است، اظهار کرد: شب قدر شبى است که در تمام سال به خوبى و فضیلت آن شب نمى‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مى‌شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى‌شوند و به خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرف مى‌شوند و آن‌چه براى هرکس مقدّر شده است بر امام زمان(ع) عرضه مى‌کنند.

ماه رمضان بهترین ماه برای پیوند انسان با کتاب الله است

این مفسر قمی با بیان اینکه در هنگام قرائت قرآن با حدود را رعایت کنید، افزود: این ماه مبارک رمضان، بهترین ماه برای پیوند انسان با این کتاب آسمانی است و انسان ها در طول مسیر زندگی باید اعمال و رفتاری به طوری داشته باشند که از آتش جهنم دوری کند.

گروه داعش فریب خورده شیطان بزرگ جهان است

وی در ادامه به ظلم ایادی استکبار و داعش در منطقه اشاره نمود و تصریح کرد: داعشی ها و دیگر دشمنان اسلام در منطقه، با اعمال ناشایستی و ظلم ها و کشتارهایی که انجام می دهند، بیشتر خودشان را به جهنم نزدیک می کنند و این گروه ظالم و گمراه فریب خورده شیطان بزرگ جهان، آمریکا جنایتکار و اسرائیل کودک کش هستند.

حجت الاسلام پاکراه با اشاره به اینکه انسان با اخلاق و رفتار دینی می تواند به بهشت نزدیک شود، گفت: مدتی است که در سطح جامعه کشورمان شاهد بعضی از صحنه های تاسف بار هستیم و گاهی اوقات در شهرهای مختلف دیده می شود که برخی از بانوان وضعیت حجابی خوب و پوشش مناسبی ندارند و این شاکله ناصحیح افراد را به آتش جهنم نزدیک می کند.

ماه رمضان، ماه توبه نصوح برای بهشتی شدن است

این استاد حوزه و دانشگاه شهر قم خطاب به انسان هایی که خود را با انجام اعمال گناه وار و ناشاسیت که خود را به آتش جهنم نزدیک نمودند، بیان کرد: ماه رمضان الله برای سازندگی و بهبود محیط درونی انسان است و ماه توبه نصوح است و انسان با انجام اعمال خوب، به بهشت می رسد و بهشت همانند شیرینی کندوی عسل است و همه اشخاص باید توجه داشته باشند که اعمال خوب ما، ما را به بهشت نزدیک می کند و ما بیشترین چیزی را که از دست می دهیم، زمان است و همچنین افراد باید زمان خود را مدیریت کنند و همچنان از منتظران امام زمان (عج) باشند.

وی به آیه 63 سوره مبارکه مریم« تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیًّا» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه فرموده است« این همان بهشتى است که به هر یک از بندگان ما که پرهیزگار باشند به میراث مى‏دهیم» و پس نتیجه می گیریم که کسی می تواند وارد بهشت شود که تقوا داشته باشد و نیز تقوا را باید در تمامی ابعاد و اعمال زندگی خود پیاده کنیم، یعنی تقوای در قلم، تقوای در قدم، تقوای در اجتماع، تقوای فردی و کاری و... باید رعایت کنیم.

این مفسر قمی در ادامه عنوان کرد: خداوند در آیه 23 سوره فرقان« وَ قَدِمْنا إِلی‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً» فرموده است که« و ما به سراغ اعمالی که انجام داده اند می رویم ، و همه را همچون ذرّات غبار پراکنده در هوا قرار می دهیم!» و تاکید می کنم، کسانی که به بهشت علاقمند هستند باید سرمایه گذاری در مسیر تقوای الهی کنند و همه ما باید وجودمان را در اختیار تقوا بگذاریم.

حجت الاسلام پاکراه با اشاره به بیانات معنوی آیت الله بهجت(ره)، گفت: ایشان عرضه داشتند که 70 نفز از صالحین را در نجف دیدم که در قنوت مناجاتشان، دعای ابوحمزه ثُمالی می خواندند و این نشانه تقوای الهی است.

اخلاق حسنه و انجام واجبات دینی موجب استجابت دعا انسان می‌شود

وی با تاکید بر اینکه همچنین زمانی دعای شخص دعا کننده، پذیرش می شود که؛ هر لحظه خدا را شکر کند، اظهار کرد: امر به معرف و نهی از منکر، انجام واجبات دینی، اخلاق حسنه، نیکی به والدین و خانواده، از دیگر پیش نیازی های پذیرش و استجابت دعا است و همچنین عیب دیگران را دیدن و عیب خود را ندیدن، موجب می شود که دعایتان مستجاب نشود و باز هم تاکید می کنم که خداوند درب توبه را به انسان ها در این شب های لیالی قدر بازکرده است که بار سنگین گناه را با توبه کردن، سبک نماییم و از خداوند بخواهیم که ارتباطمان با قرآن و عترت بیشتر نصیب مان بگرداند.

در این مراسم باشکوه و روح‌بخش دعاهای سحر‌ مردم  فضای معنوی خاصی در شهر ولایت‌مداربوشهر فراهم کرده بود و در پایان مراسم با مداحی طاهریان ذاکر اهل بیت (ع) و آئین قرآن به سر توسط حجت الاسلام بحرانی در این مصلا برگزار شد.

captcha