هزینه دایرةالمعارف تشیع یک‌هزارم دانشنامه‌های دیگر است
کد خبر: 3345057
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
خرمشاهی عنوان کرد:

هزینه دایرةالمعارف تشیع یک‌هزارم دانشنامه‌های دیگر است

گروه ادب: یکی از نویسندگان دایرةالمعارف تشیع گفت: هزینه این اثر یک‌هزارم دانشنامه‌های دیگر است و در این کار افرادی چون عباس زریاب خویی مشارکت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهاءالدین خرمشاهی، قرآن‌پژوه و یکی از نویسندگان دایرةالمعارف تشیع شب یکشنبه، 26 مردادماه در مراسم رونمایی از پانزدهمین جلد این دایرةالمعارف تشیع گفت: همزمان با آغاز انقلاب فرهنگی به همراه کامران فانی تدوین این دایرةالمعارف را پیشنهاد کردیم که با این کار موافقت شد و طی چند هفته این دایرةالمعارف پا گرفت.

وی با بیان اینکه برای این دایرةالمعارف یک هزارم دانشنامه‌های دیگر هزینه شده است، افزود: این دایرةالمعارف بیش از 30 سال است که در حال انجام بوده و در اوایل کار، یعنی حدود سال 1361 بود که با فانی و محقق مدخل‌ها را استخراج کردیم و در طول این مدت بزرگانی چون مرحوم عباس زریاب خویی در انجام این کار مشارکت داشتند.

خرمشاهی ادامه داد: یکی از دایرةالمعارف‌هایی که اکنون در حال انجام است، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است که در حال حاضر به جلد 15 رسیده و تقریباً با دایرةالمعارف تشیع هم سن و سال است و خوشحالم که این اثر منظم و بسامان توسط نوش‌آفرین انصاری انجام می‌شود.

وی گفت: دانشنامه دیگر، دانشنامه ادب فارسی است که استاد حسن انوشه از دهه 70 کار آن را آغاز کرده‌ و تا 9 جلد آن پیش رفته است. اما درباره انوشه باید گفت، هر گونه که محاسبه کنید، وی شاگرد اول دایرةالمعارف تشیع است و این امر را، هم به جهت علمی و هم همکاری که دارد و بیش از 4 هزار مقاله را نوشته است می‌توان فهمید و اکنون هم این کار را ادامه می‌دهد.

خرمشاهی با اشاره به فراز و نشیب‌های دایرةالمعارف تشیع بیان کرد: این دایرةالمعارف بارها به پرتگاه‌هایی نزدیک شده، اما تاکنون حرکت آن رو به جلو بوده است و در گذشته نیز استاد صدر حاج سیدجوادی حامی آن بود و سپس سرپرستی آن را برعهده گرفت و در یکی از بحران‌هایی که دچار شدیم مرحوم فهیمه محبی حمایت مالی این اثر را پذیرفت و در میان کار دایرةالمعارف، به دلیل کمبود بودجه خانه شخصی‌اش را فروخته و آن را صرف این اثر کرد.

خرمشاهی یادآور شد: پس از فوت مرحوم محبی دایرةالمعارف تشیع تقریباً تعطیل شد و فانی بسیار تلاش کرد تا کار دوباره آغاز شود، از این رو با حسین غفاری، استاد دانشگاه وارد مذاکره شدیم تا اینکه کار آغاز شد و جلد 14 با اطلاحاتی منتشر شد و سپس جلد 15 را منتشر کردند و جلد 16 نیز در دست تدوین است.

یادآور می‌شود، خرمشاهی پس از پایان سخنانش، غزلی در سوگ فهیمه محبی خواند.

captcha