ساخت درب‌های جدید حرم امامین عسکریین(ع) پایان یافت
کد خبر: 3350345
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

ساخت درب‌های جدید حرم امامین عسکریین(ع) پایان یافت

گروه جامعه: ساخت شش درب حرم مطهر امامین عسکریین (ع) در خوزستان به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و الملسمین سیدمحمود موسو، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان اعلام کرد: مراحل ساخت شش درب حرم مطهر امامین عسکریین(ع) که مجموعه‌ای کم نظیر در زمینه هنر ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود با مشارکت 50 هنرمند و استادکار خوزستانی و اصفهانی در رشته‌های مختلف، به پایان رسید.

وی افزود: برای ساخت این درب‌ها هشت میلیارد و 500 میلیون ریال به صورت نقدی و یک کیلو و 50 گرم طلا توسط خیران اهدا شده است.

حجت‌الاسلام موسوی با اعلام اینکه این درب‌ها در دو متر طول و یک متر عرض ساخته شد‌ه‌اند، گفت: درب‌های حرمین مطهر امامین عسکریین (ع) پس از رونمایی در ایران برای نصب به سامرا در عراق منتقل می‌شود. هزینه ساخت پنج باب از این درب‌ها را مردم استان خوزستان و درب‌های دیگر را یک هموطن متبرع مازندرانی متقبل شده‌ است.

لازم به ذکر است: این پروژه از اواخر سال۹۲ در کارگاه‌های مربوطه در شهرهای اهواز، آبادان، امیدیه و اندیمشک استان خوزستان آغاز و عملیات ساخت سازه چوبی و قلمزنی روی ورق‌های مس و نقره این درب‌ها در ابتدای سال۹۳ به پایان رسید. از نیمه دوم سال گذشته نیز کار میناکاری و خطاطی روی ۱۴۰قطعه مینای حاشیه درب‌ها توسط اساتید مجرب استان خوزستان آغاز شد.

پس از طی این مراحل در استان خوزستان، درب‌ها برای انجام میناکاری، زرگری، نقره کاری و طلاکاری به کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات در اصفهان منتقل شد.

یادآوری می‌شود: هنرهای ایرانی و اسلامی به‌کار رفته در ساخت درب‌های حرم امامین عسگریین(ع) شامل نجاری و درودگری به‌دست استاد فرازمند، قلمزنی روی ورق‌های نقره و مس توسط استادکاران اعزامی از اصفهان، میناکاری با زمینه لاجوردی، خطاطی، زرگری، نقره کاری و طلاکاری است. مضامینی از زیارت جامعه کبیره، دعای اعتصام 12 امام خواجه نصیر طوسی و تسبیحات حضرت زهرا(س) توسط محمد سعید کاشفی استاد برجسته خط ثلث استان خوزستان به صورت تبرعی و افتخاری روی درها حک شده است.

captcha