پایان ویرایش جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن/ رعایت اصل بی‌طرفی از ویژگی‌های اثر است
کد خبر: 3384307
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
خراسانی خبر داد:

پایان ویرایش جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن/ رعایت اصل بی‌طرفی از ویژگی‌های اثر است

گروه ادب: مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن از اتمام ویرایش جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن خبر داد و گفت: رعایت اصل بی‌طرفی از ویژگی‌های این اثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیرگروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در حال حاضر ویرایش جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن کریم در حال اتمام است و تا پایان سال این مجلد روانه بازار نشر می‌شود.

وی افزود: این مجلد مشتمل بر حرف «ر» و «ز» است و از مهمترین مدخل‌های آن می‌توان به رعد و برق، رکوع، رمضان، روح، روزه، رهبانیت، زکات، زبان، زبان قرآن، زوجیت، زکریا، زلزله، زمستان، زنبور عسل، زیارت و زیبایی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام خراسانی با اشاره به مفصل‌ترین و پرحجم‌ترین مقالات در این مجلد از دایرةالمعارف قرآن ادامه داد: در این اثر مقالاتی مانند زکات، زیارت، رهبانیت، رنگ و زبان قرآن از مقالات اعلامی است که از مفصل‌ترین مقالات به شمار می‌روند.

وی در ادامه تصریح کرد: این جلد از دایرةالمعارف قرآن دارای 72 مقاله است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آن را منتشر کرده و در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کنیم.

حجت‌الاسلام خراسانی عنوان کرد: این دایرةالمعارف نخستین دایرةالمعارفی است که در جهان اسلام در حال تدوین بوده و براساس استانداردهای شناخته شده دایرةالمعارفی، این اثر به زبان فارسی است و مشتمل بر 3 هزار مدخل و 2400 مقاله است و به شکل الفبایی بوده و موضوعی نیست.

مدیر گروه دایرةالمعارف مرکز فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: ما سعی کرده‌ایم مقالات دارای جامعیت باشند و جامعیت در قلمرو علوم و معارف و اعلام قرآنی، استفاده از منابع معتبر، داشتن صبغه قرآنی همه مقالات، وفاداری به نثر دایرةالمعارفی و پرهیز از زیاده‌نویسی و نقل قول مستقیم و رعایت اصل بی‌طرفی و انصاف از ویژگی‌های دیگر این دایرةالمعارف قرآن است.

حجت‌الاسلام خراسانی در ادامه یادآور شد: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم یک جلد از دایرةالمعارف قرآن منتشر شود و این اثر از سوی علاقه‌مندان قرآنی مورد استفاده قرار گرفته و هم در جشنواره‌ها به عنوان اثر برگزیده و کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 83 انتخاب شده است؛ از این رو از همه علاقه‌مندان به عرصه مطالعات قرآنی دعوت می‌کنیم که از این اثر استفاده کنند؛ چرا که می‌توانند به راحتی به موضوع مورد نظر خود در قالب یک مقاله جامع و معتبر دست یابند.

captcha