شاخصه‌‎ای برای ارزیابی قطب فلسفه دین نداریم
کد خبر: 3384703
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
مدیر قطب فلسفه دین:

شاخصه‌‎ای برای ارزیابی قطب فلسفه دین نداریم

گروه اندیشه: ساجدی به تشریح فعالیت‌ها و ساختار قطب فلسفه دین کشور پرداخت و تاکید کرد شاخصی برای ارزیابی فعالیت قطب فلسفه دین تنظیم نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «عوامل پیشرفت و موفقیت قطب‌های موفق علوم‌انسانی» ظهر امروز با سخنرانی دکتر ابوالفضل ساجدی مدیر این قطب در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
ساجدی در ابتدای نشست گفت: قطب علمی فلسفه دین توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال 1391 تاسیس شد. قطب‌های علمی مسئول پیاده سازی نقشه جامع علمی کشور هستند.
وی ادامه داد: چرایی به تشکیل قطب‌های علمی حاصل ضرورت کار جمعی و دانش‌افزایی برای تولید دانش و حل گره‌های علمی، همکاری اساتید برجسته کشور در رشته‌های مرتبط، آشنایی با فعالیت‌های سایر نهادها، ایجاد هماهنگی و نیز جلوگیری از تکراری کاری بازمی‌گردد.
مدیر قطب فلسه دین تصریح کرد: اهداف قطب فلسفه دین نقد مکاتب معارض در فلسفه دین، تاسیس و توسعه فلسفه دین اسلامی، بسط مرز‌های معرفت در حوزه فلسفه دین، رسیدن به نقاط کشف نشده، احراز مرجعیت علمی در زمینه فلسفه دین در مقیاس ملی و فرامرزی، ایجاد جبهه فکری و نخبگانی جهانی فیلسوفان همسو است.
وی در تشریح اهداف کاربردی قطب فلسفه دین گفت: این اهداف عبارت از پشتیبانی از مبانی نظام اسلامی، توسعه تحقیقات در عرصه کارکرد دین در سیاست، اقتصاد و فرهنگ و ...، تببین مناسبات دین با مقولات انسانی مانند هنر، رسانه فناوری و ... و پاسخ به شبهات است.
ساجدی به تشریح ساختار قطب فلسفه دین پرداخته و گفت: این قطب از اعضای هسته مرکزی، شورای علمی و اعضای وابسته تشکیل می‌شود. هسته مرکزی پس از تاسیس فعالیتی ندارد و شواری علمی سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرا را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: قطب دین طرح کلان تولید مبانی اسلامی یا اقتراح جهانی فلسفه دین را انجام داده و ده پرسش فلسفه دین به 400 فیلسوف در این زمینه ارسال شد که برخی از آن‌ها پاسخ دادند ما سعی کردیم آن ها را با فلسفه دین اسلامی درگیر کرده و ببینیم پاسخشان چیست.
ساجدی افزود: از دیگر اقدامات قطب فلسفه دین عبارت است از تالیف برخی مقالات پژوهشی، کتب و مجموعه 4 جلدی مقالات همایش اعتزال نو.
وی در خصوص دستاوردهای عملی قطب فلسفه دین، گفت: تولید دانش بومی ارزش‌مدار، تهیه فهرستی از اولویت‌های پژوهش در فلسفه دین و نیز تهیه سرفصل‌های آموزشی فلسفه دین در مقطع کارشناسی ارشد از دستاوردهای عملی این قطب علمی است.
در ادامه نشست ساجدی به پرسش‌های حاضران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال ایکنا که آیا قطب فلسفه دین  تعریف تقلیل‌گرایانه از فلسفه دین به نفع فلسفه دینی اسلامی ارائه نداده است، گفت: فلسفه دین یک دانش است که به تحلیل عقلانی بشری آموزه‌های دینی می‌پردازد. این در تاریخ اسلام انجام شده است، اما فلسفه دین در غرب رشد کرده و دو مرحله داشته است که در مرحله اول نوعی کلام بود و در مرحله دوم گفتمانی برون دینی شد که مخالفان دین هم می‌توانستند با استناد به آن اعتقادات دینی را زیر سوال ببریند.
وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم فلسفه دینی دین‌ستیز را بپذیریم و آمده‌ایم تا سوالات فلسفه دین را از منظر اسلامی پاسخ دهیم. این که آیا می‌توانیم فلسفه دین اسلامی داشته باشیم یا نه، جوابش برای ما مثبت است و ما می‌خواهیم فلسفه دین اسلامی را تاسیس و آن را توسعه دهیم.
ساجدی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص اینکه آیا قطب فلسفه دین انحصاری و افراد مشخصی نیست، گفت: پس از اعضای موسس که از اعضای پژوهشگاه بودند در مراحل بعدی هسته مرکزی یا اعضای وابسته، از اکثر نهادهای علمی حضور داشته‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد خود تدوین کرده‌اید، گفت: ما شاخصه خاصی را تنظیم نکرده‌ایم، اما نگاه به توسعه ارتباط با مراکز و استقبال از محصولات قطب نشان از عملکرد مثبت قطب فلسفه دین است.
گفتنی است قطب فلسفه دین برترین قطب علمی کشور در سال 1393 در بین 154 قطب علمی بود.

captcha