تالیف دایرة المعارف علوم عقلی در موسسه امام خمینی(ره)/ برپایی ۵۰۰ نشست علمی
کد خبر: 3388321
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
رجبی خبر داد:

تالیف دایرة المعارف علوم عقلی در موسسه امام خمینی(ره)/ برپایی ۵۰۰ نشست علمی

گروه حوزه های علمیه: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از برپایی ۵۰۰ نشست علمی و تالیف دایرة المعارف علوم عقلی به عنوان فعالیت‎های این موسسه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی امروز 26 مهر در دیدار با آیت‎الله‎العظمی نوری همدانی گفت: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هم اکنون در 15 رشته علمی به تربیت طلاب متخصص در زمینه رفع خلاهای حوزه اقدام می‎کند.
وی افزود: دوره‎های آموزشی مقطعی نیز دراین موسسه دیده شده است که برای پرکردن همین خلاهای علمی و در رشته های تربیت محقق منطق، محقق عرفان و... است که تا کنون 5 دوره تخصصی در این زمینه برگزار شده است.
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: در بخش پژوهش 15 گروه پژوهشی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و 26 کارگروه تخصصی پژوهش در این زمینه فعالیت دارند و در جهت رشد این فعالیت ها تا کنون 63 دوره کارورزی تحقیق و تجربه ویژه طلاب جوان برگزار شده است.
500 نشست علمی

وی گفت: 500 نشست علمی در این موسسه برگزار شده است که 92 همایش ملی و بین ‏المللی و استانی را شامل می‎شود همچنین 25 نشریه علمی در این موسسه منتشر می شود که 10 نشریه علمی پژوهشی و 4 نشریه علمی ترویجی است.

وی اظهار کرد: همچنین یک نشریه به زبان انگلیسی و 5 نشریه فرهنگی که مخاطب آن جوانان و نوجوانان و خانواده است در این مجموعه منتشر می‎شود که برخی از این نشریات در تیراژ 20 تا 40 هزار نسخه است.
وجود 140 هزار کتاب

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: 140 هزار کتاب در کتابخانه‎های موسسه وجود دارد و نزدیک به 600 عنوان کتاب منتشر کرده‎ایم و 140 جلد نیز در دست تحقیق و نشر است همچنین بخش پژوهش نیز نگارش یک دایره‎المعارف علوم عقلی یعنی منطق و فلسفه و کلام و عرفان نظری را مدیریت می ‏کند.

وی بیان کرد: در این زمینه 44 هزار منبع برای موضوعات تخصصی علوم اسلامی استخراج شده است و 77 جلد کتاب نیز در این زمینه منتشر شده که از جمله آنها می‎توان به معجم الغدیر اشاره کرد.
وی گفت: تهیه 8 عنوان نرم افزار علوم عقلی و 27 هزار کتب علوم عقلی از دیگر فعالیت هاست همچنین طلاب در این موسسه علاوه بر دروسی که می‎خوانند در کلاس‏ های تهذیب نیز شرکت می‏ کنند و  هر 10 نفر زیر نظر یک استاد اخلاق قرار می‎گیرند که تا کنون 300 نفر در این دوره های مشاوره اخلاق شرکت کردند.

رجبی با اشاره به فعالیت مرکز کانون طلوع، گفت: در این کانون اساتید برجسته و محققان موسسه در جلساتی شرکت می‎کنند که مباحث مرتبط با اسلام و دین با اشراف آیت‎الله مصباح و جمع‎بندی ایشان مطرح می‎شود.
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: این موسسه تا کنون 1700 جلد کتاب چاپ کرده است و 16 نمایندگی دارد و 71 اثر این مجموعه نیز به عوان کتاب برگزیده انتخاب و 8 بار نیز به عنوان ناشر نمونه معرفی شده است.

captcha