کتاب «معناشناسی قرآن در اندیشه شرق‌شناسان» منتشر شد
کد خبر: 3391580
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

کتاب «معناشناسی قرآن در اندیشه شرق‌شناسان» منتشر شد

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به تشریح کتاب «معناشناسی قرآن در اندیشه شرق‌شناسان، با تاکید بر ایزوتسو» که برای اولین بار در تابستان امسال چاپ شده است، پرداخت.

محمد روحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) گفت: کتاب «معناشناسی قرآن در اندیشه شرق‌شناسان، با تاکید بر ایزوتسو» توسط علی شریفی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تالیف شده و از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اواخر تابستان 94 در 304 صفحه منتشر شد.
وی افزود: در این پژوهش سعی شده است که مکتب روان‌شناسی به عنوان برجسته‌ترین مکتب در حوزه شر‌ق شناسان مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و ایزوتسو به عنوان چهره شاخص این مکتب که در این زمینه کتب مهمی منتشر کرده و در عرصه مطالعاتی قرآنی نیز ورود کرده بررسی شود.
مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بیان کرد: این پژوهش سعی کرده است که به بررسی و نقد اندیشه معناشناسی شرق‎شناسان در قرآن پژوهی بپردازد و مطالب آن در چهار فصل تدوین شده است.

وی عنوان کرد: فصل اول به تبیین کلیاتی در زمینه شرق‌شناسی و سیر تاریخی آن و با نوعی تمرکز بر مطالعات تاریخی و روانشناسی می‎پردازد؛ ارزیابی روش‎های شرق شناسانه و دانش زبان شناسی و کاربردهای آن در مطالعات قرآنی و معنا شناسی و رابطه آنها با تفسیر و هرمونتویک از جمله مباحث این فصل است.
وی گفت: در فصل دوم مکاتب معناشناسی در عرصه قرآن پژوهی شرق‌‍شناسان مورد بررسی قرار می‎گیرد و کاربردهای قرآنی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‎گیرد.
روحانی اظهارکرد: فصل سوم مبانی و روش‎های فهم قرآن در مکتب  روانشناسی را مورد تحلیل قرار می‎دهد و فصل چهارم روش معناشناسی ایزوتسو نقد و بررسی و نقاط ضعف و قوت آن ارزیابی شده است.
وی گفت: تمامی آرای معناشناسی و مکاتب مطرح در این پژوهش، تا حد امکان بررسی شده و مکتب روانشناسی مورد تاکید و نقد قرار گرفته است.

captcha