شمار اندک کتاب درباره غائله کردستان/ روایت زندگی اولین شهید نفوذی سپاه در حزب دموکرات
کد خبر: 3460197
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

شمار اندک کتاب درباره غائله کردستان/ روایت زندگی اولین شهید نفوذی سپاه در حزب دموکرات

گروه جهاد و حماسه: نویسنده کتاب «کره کرماشان» گفت: این کتاب روایت زندگی شهید منوچهر رضایی زنگنه، اولین شهید نفوذی سپاه پاسداران در حزب دموکرات است و سعی دارد، خلأ منابع مکتوب درباره غائله کردستان و فجایع حزب دموکرات را پاسخ دهد.

معصومه جواهری، نویسنده کتاب «کره کرماشان» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه این کتاب روایت زندگی شهید منوچهر رضایی زنگنه، اولین شهید نفوذی سپاه پاسداران در حزب دموکرات است و سعی دارد، خلأ منابع مکتوب درباره غائله کردستان و فجایع حزب دموکرات را پاسخ دهد، توضیح داد: این کتاب به روایت زندگی شهید منوچهر زنگنه اختصاص دارد. سردار شهید منوچهر رضایی زنگنه روز 28 اردیبهشت‌ماه 1338 در کرمانشاه به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در همان شهر گذراند. در حالی که مشغول تحصیل بود به همراه پدرش در مغازه خواروبارفروشی کار می‌کرد و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای مبارزه علیه نظام شاهنشاهی به عضویت یک گروه ضربت درآمد.  منوچهر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 وارد تشکیلات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و با شهید بروجردی همکاری کرد. با حضور فعال در درگیری‌های کردستان ضربات مهلکی بر پیکر ضدانقلاب وارد آورد و هنگامی که نیروهای انقلاب و سپاه مجبور به ترک منطقه شدند منوچهر به دستور و با هدایت شهید محمد بروجردی به داخل تشکیلات ضدانقلاب حزب دموکرات کردستان  نفوذ کرد و تا جایی پیش رفت که هدایت یکی از مراکز عملیاتی (تیپ) حزب دموکرات را به عهده گرفت. حضور این پاسدار اسلام در مرکزیت حزب دموکرات باعث شد که سپاه اسلام به اطلاعات با ارزشی از درون تشکیلات ضدانقلاب دست یافته و در این راه ضربات مهلکی بر پیکر ضدانقلاب وارد و از این طریق شکست‌های سنگین به آنان تحمیل کند.
جواهری افزود: پس از چندین ماه حضور در حزب دموکرات توسط سپاه دستگیر و پس از تماسی که از مقر فرماندهی صورت گرفت آزاد شد. در سال 59 به فرماندهی سقز منصوب شد و تعداد قابل توجهی از سران حزب دموکرات را دستگیر کرد. زنگنه همچنین به همراه شهید شیرودی و دیگر خلبانان هوانیروز حملات شدیدی را علیه ضدانقلاب سازمان داد و باعث هلاکت جمعی از آنان و وارد شدن خسارت سنگینی به تجهیزات و اماکن آنها شد.‌ سرانجام منوچهر رضایی زنگنه در روز 28 مهرماه 1359 مصادف با عید قربان برای دستگیری تعدادی از عناصر ضدانقلاب حزب دموکرات رفته بود که در کمین نیروهای دشمن گرفتار و پس از جنگ و گریزی طولانی به وسیله عناصر تک تیرانداز دشمن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.‌
وی درباره کتاب «کره کرماشان» توضیح داد: داستان را از جایی شروع کرده‌ام که وی مجبور به درگیری تن به تن با سپاه پاسداران یعنی دوستان خود است و نمی‌تواند به سوی آنان شلیک کند. اینجاست که شناسایی می‌شود و در حین عملیات برمی‌گردد و به نقده می‌رود. ولی چون پوشش دموکرات‌ها را دارد، توسط سپاه پاسداران دستگیر می‌شود و حکم اعدامش را صادر می‌کنند و ... در حین داستان گریزی به چگونگی ورود منوچهر به حزب دموکرات و خاطرات دوران کودکی وی از زبان مادرش دارم. سعی کرده‌ام تا آنجا که مقدور است از واژه‌های کردی استفاده کنم و حتی برخی محاوره‌ها به کردی است. در انتهای کتاب نیز نجوای مادرانه با منوچهر به صورت لالایی آمده است.
نویسنده «کره کرماشان» افزود: برای انجام مصاحبه و کارهای پژوهشی زمان زیادی صرف کردم و چندین بار به کرمانشاه رفتم. در مجموع یک سال و نیم وقت صرف شد تا این اثر آماده چاپ شود. این کتاب اخیراً در 114 صفحه توسط انتشارات زیر آسمان من به سفارش انجمن پیشکسوتان سپاس منتشر شده است.
وی درباره انگیزه نگارش این کتاب گفت: دلیل اصلی من از نگارش این کتاب کمبود کتاب درباره غائله کردستان و بیان آسیب‌های مردم کردستان و کرمانشاه از حزب دموکرات بوده است.
جواهری افزود: اکنون در حال نگارش کتاب «صبرانه» درباره شهید ماشاءالله استاد مرتضی هستم. وی اواخر جنگ تحمیلی توسط حزب دموکرات شهید شد و دارای سابقه طولانی فعالیت انقلابی بود. نگارش این کتاب را از ابتدای مهر آغاز کرده‌ام.
captcha