دومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور برگزار شد
کد خبر: 3463856
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

دومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: دومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، ۱۰ دی‌ماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، صبح پنج‌شنبه، 10 دی‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و به میزبانی این سازمان تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور با تأکید بر اینکه امیدواریم در دوره جدید این هیئت مدیره شیوه‌های نظارتی به صورت پهنه‌ای باشد، ادامه داد: امیدوارم امانت‌دار خوبی باشیم تا به نحو احسن انجام وظیفه کنیم.

وی ضمن تشکر از افرادی که در برپایی هفتمین مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه در مشهد مقدس نقش داشته‌اند، ادامه داد: از اعضا در دور سوم هیئت مدیره نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم به برکت قرآن آنگونه که حق قرآن، وظایفمان را انجام دهیم.

طلایی اظهار کرد: این نخستین جلسه رسمی هیئت مدیره بعد از انتخابات بوده است هرچند یک جلسه نیز پس از زمان برپایی انتخابات برای مشخص شدن رئیس، نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه در مشهد با حضور اعضا انجام گرفت.

در ادامه مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از خدمات اعضا در دوره گذشته تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد: در این دوره کارها به خوبی و با نیت خالص انجام گیرد.
وی با تأکید بر اینکه تمام توان خود را بگذاریم تا جلب رضایت الهی را داشته باشیم، ادامه داد: این فرصت مغتنم برای خدمت به قرآن و جامعه قرآنی است و بدانیم تمام خدمت‌ها در زمینه قرآن، خدمت به خودمان است. اگر اعمال ما مصداق عمل صالح باشد، خیرات آن ابتدا به خودمان بعد به جامعه باز می‌گردد.

قره‌شیخلو بیان کرد: با توجه به اینکه در سه دوره اتحادیه از نظر تجربه به بلوغ رسیده‌ است و هویت رسمی پیدا کرده است، انتظارات از اعضای هیئت مدیره اتحادیه در دور چهارم با این پیشینه بیشتر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه هیئت مدیره اتحادیه کشوری باید الگوی کارآمدی، نظم، وحدت و همدلی باشد، افزود: تا همه مؤسسات و خانه‌های قرآن و دیگر مراکز قرآنی به رأس هرم که اتحادیه کشوریست نگاه کنند و از آن الگوبرداری کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: نکته بعدی ایجاد شبکه منظم و انقلابی در سطح کشور است تاکنون فراز و نشیب زیادی داشتیم اما الان به ثبات رسیده‌ایم. همچنین باید اتحادیه به صورت واحد و منظم عمل کند و فرصت کاری برای مؤسسات از طریق تعامل با حوزه‌های اداری و غیردولتی ایجاد شود تا احساس هویت کنند.

وی ادامه داد: برای مدیران مؤسسات قرآنی برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد زیرا هنوز برخی از مدیران مهارت لازم را ندارند. همچنین از دیگر برنامه‌های جدی توجه به ارتقای علمی مدیران قرآنی در بخش‌های مختلف است.

قره‌شیخلو عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای نزدیک شدن به استقلال مالی مؤسسات از دیگر مواردیست که باید به آن اهتمام داشت تا مؤسسات وضعیت مالی و کاریشان خیلی به بودجه کشوری وابسته نباشد.

توجه مؤسسات و اتحادیه‌ها به موضوعات پژوهشی و مطالعاتی در حوزه قرآن

وی با اشاره به توجه مؤسسات واتحادیه‌ها به موضوعات پژوهشی  و مطالعاتی درحوزه قرآن، بیان کرد: نیاز داریم محتوای زنده و ماندگار قرآن را با ابزار روز در اختیار مخاطب قرار دهیم که این امر پشتوانه پژوهشی می‌خواهد تا خوراک برای مؤسسات فراهم شود.

قره‌شیخلو با تأکید بر نظارت جدی به عملکرد مؤسسات، ادامه داد: باید مکانیزمی برای نظارت جدی بر عملکرد مؤسسات تعریف شود. همچنین طی جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی مطالبی بیان شد که مقرر شد دبیر این هیئت توسط سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شود و پس از اینکه شورا به آن رأی دادن کارش را آغاز کند تا چرخه صدور مجوز انجام گیرد و از سر گرفته شود که فرصت خوبی برای بازبینی جدی فعالیت تمام مؤسسات است که در عرض مدت زمان تعیین شده، مؤسسات باید تشکیل پرونده دهند و مجوز دریافت کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: ادغام اتحادیه‌ها نیز مربوط به دو اتحادیه است که باید شیوه‌ای را سیاست‌گذاری کنند و اتحادیه قوی و تأثیرگذار در کشور وجود داشته باشد و از دوگانگی خارج شود. باید به رأی و نظر مردم احترام بگذاریم و اگر قرار شد اتحادیه مدغم داشته باشیم، افرادی که رأی می‌آورند محترم هستند و نباید به این ساختار خدشه وارد شود و امید است به سمتی پیش رویم که وضعیت مؤسسات روز به روز ارتقا یابد.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسات یکی از بخش‌های فعال قرآنی ـ مردمی هستند، ادامه داد: ظرفیت‌های دیگر مثل جلسات سنتی منشأ خدمات در حوزه قرآن هستند همانطور نیز مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی نیز دارای ظرفیت‌هایی هستند که باید از آنها استفاده کنیم.

قره‌شیخلو بیان کرد: اتحادیه کشوری و استانی و مؤسسات به جایگاه خوبی رسیده‌اند و بخش مردمی با حداقل امکانات کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

دستگاه‌‌های مردمی باید ارتباطشان را با دستگاه‌های حاکمیتی حفظ کنند

مرتضی طلایی با تأکید بر اینکه موارد فوق در دستور کار قرار می‌گیرد، عنوان کرد: فرآیندی که برای یکپارچگی فعالیت‌های قرآنی طی می‌شود مستلزم این است که اعتبار و جایگاه اتحادیه‌ها در کشور ارتقا یابد. در دوره قبل نیز در زمینه ادغام تلاش‌ها بر نزدیک کردن دل‌ها با هم بوده است و اساسنامه‌ای که مورد تأیید سازمان و مراجع ذی صلاح است، تدوین می‌کنیم و به آن عمل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: دستگاه‌‌های مردمی باید در عین حال ارتباطشان با دستگاه‌های حاکمیتی حفظ شود. همچنین در زمینه سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی‌های عالی و ... آمادگی داریم به هر میزان که سازمان داراقلرآن از اتحادیه انتظار داشته باشد، برای حرکت در مسیر فعالیت‌های قرآنی 100 درصد آمادگی همکاری با دارالقرآن و تبلیغات اسلامی را داریم و خود را جزو لاینفک این سازمان می‌دانیم.

حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور ضمن تشکراز پیشنهادات عملیاتی ارائه شده، گفت: امید داریم بتوانیم دغدغه‌هایی که وجود دارد را برطرف کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اتحادیه با سازمان دارالقرآن همکاری خوبی دارد که باید این همکاری در استان‌ها نیز انجام گیرد، ادامه داد: البته استان‌هایی هستند که این ارتباط خوب میان اتحادیه‌ها، دارالقرآن‌ها و تبلیغات برقرار است که باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند.

کوششی اظهار کرد: اتحادیه مثل گذشته نیست بلکه در تمام زمینه‌ها ی قرآنی به صورت عام و در حوزه مؤسسات قرآنی به صورت خاص حضور دارد. مدیران عامل اتحادیه استان‌ها باید در کارگروه‌های تخصصی که تشکیل شده، حضور جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم چهره خوبی از جامعه قرآنی نمایان کنیم، ادامه داد: با توجه به شرایط جدید رسیدگی به امور اتحادیه‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، به همین منظور کشور را به هفت منطقه تقسیم کرده‌ایم تا افرادی به‌عنوان نماینده مدیرعامل اتحادیه کشوری پیگیری امور را در استان‌ها داشته باشند و هفت نفر از مدیران عامل اتحدیه استان‌ها که دارای انگیزه بیشتری هستند برای این امر انتخاب کرده‌اند.

کوششی بیان کرد: کارگروه‌های تخصصی نیز تشکیل شده است که اعضای هیئت مدیره قبلی در این کارگروه‌های تخصصی حضور جدی دارند.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام مهدی امیدیان به عنوان نایب رئیس، اظهار کرد: منطقه‌ای کردن کشور کار خوبی است  امید است از ظرفیت اعضای هیئت مدیره نیز بیشتر استفاده شود و باید دستورالعمل و شرح وظایف برای آنها نیز در نظر گرفته شود.
captcha