عزم مسئولان کتابخانه ملی برای بین‌المللی شدن آئین بزرگداشت «حامیان نسخ خطی»
کد خبر: 3464360
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
شکراللهی مطرح کرد:

عزم مسئولان کتابخانه ملی برای بین‌المللی شدن آئین بزرگداشت «حامیان نسخ خطی»

گروه ادب: مديركل نسخه‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: مسئولان این سازمان عزم آن را دارند که در صورت فراهم شدن امکانات و بودجه، آئین بزرگداشت «حامیان نسخ خطی» را به صورت بین‌المللی برگزار کنند.

عزم مسئولان کتابخانه ملی برای بین‌المللی شدن آئین بزرگداشت «حامیان نسخ خطی»احسان‌الله شکراللهی، مديركل نسخه‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دوسالانه شدن آئین تجلیل از حامیان نسخ خطی گفت: تا پیش از زمان داوری آثار نسخ خطی، این آثار در دبیرخانه نگهداری می‌شد و نزدیک برگزاری این همایش فراخوان منتشر خواهد شد تا کسانی که در این زمینه آثاری دارند آن را ارسال کنند که این فراخوان سال آینده منتشر خواهد شد.

وی افزود: این اولین باری است که آئین تجلیل از حامیان نسخ خطی به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و عمدتاً ارسال آثار پس از اعلام فراخوان انجام می‌شود و مشخصاً از ناشران و افرادی که در این راستا فعال هستند نیز می‌خواهیم تا آثارشان را در این دوسالانه شرکت دهند.

شکراللهی درباره تغییرات ایجاد شده در اجرای پانزدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ادامه داد: ما در جلسات اجرایی تصمیم‌‌گیری می‌کنیم که چه تغییراتی در نحوه اجرای این جشنواره رخ دهد و با توجه به اینکه هنوز دبیران علمی و اجرایی آن تعیین نشده، از این رو نمی‌توان در این باره صحبت کرد و احتمال دارد که همان دبیران علمی و اجرایی دوره گذشته در این دوره نیز فعال باشند.

وی تصریح کرد: در این راستا کمیته‌ای تشکیل و کارشناسانی دعوت می‌شود و نقطه‌نظرات و پیشنهادهایی در این زمینه جمع‌آوری خواهد شد و همچنین آئین بزرگداشت دوره گذشته مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن آئین بزرگداشت جدید آغاز می‌شود.

مدیرکل نسخ خطی در ادامه با اشاره با تأثیرگذاری این آئین در حوزه نسخ خطی بیان کرد: طبیعی است که کسانی که طی این سال‌ها عمری را به این حوزه اختصاص داده‌اند از آنها تجلیل می‌شود و کسانی که این تجلیل‌ها را می‌بینند که اساتید برجسته‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند و مورد تجلیل قرار می‌گیرند، حسن خوبی به آنها دست می‌دهد و جوانانی هم که مقاله، تألیف و یا آثارشان در حوزه مرمت، کتابداری و جنبه‌های دیگر نسخ خطی تجلیل شد، تشویق شدند تا کارشان را با کیفیت بیشتری ادامه دهند.

وی ادامه داد: در مجموع عیار فعالیت‌های حوزه نسخ خطی امروز در ایران هم به لحاظ کمی و هم کیفی جزء درجه یک‌های دنیاست و این میزان اهتمامی که در ایران می‌شود نسبت به نسخه‌های خطی در ابعاد گوناگون چه فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی، چه تصحیح، نوشتن مقالات پژوهشی درباره آنها، کتابداری نسخ خطی و دیجیتال‌سازی آنها در ایران جزء بهترین‌هاست و اگر نمی‌گویم بهترین، احتیاط می‌کنم.

شکراللهی افزود: با آمار و اطلاعات و ارقامی که وجود دارد، معمولاً در ایران بیشترین تعداد نسخه‌ها فهرست‌نویسی می‌شود و اغلب کتابخا‌نه‌های ایران به این سمت رفته‌اند که نسخه‌های خطی خود را مانند کتابخانه‌های ملی و مجلس فهرست‌نویسی کنند و بقیه کتابخانه‌ها نیز سیاست‌های اطلاع‌رسانی خود را تسهیل می‌کنند و می‌توان گفت بخشی از این اتفاقات خوشایند یکی، دو دهه اخیر نتیجه موجی است که آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در سطح ملی به وجود آورده است.

این کارشناس در ادامه گفت: حتی اخبار و اطلاعاتی می‌شنویم که افرادی در کشورهای دیگر نظیر تاجیکستان، هندوستان و ... تمایل دارند آثارشان در آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی داوری شود، در صورتی که این آئین از ابتدا بنا داشته آثار را به صورت ملی بررسی کند.

شکراللهی اظهار کرد: عملاً این آئین شکل بین‌المللی به خود گرفته است و هر سال چند اثر داریم که یک سوی آن پژوهشگر خارجی است، البته تاکنون آثاری را داوری کرده‌ایم که طرف ایرانی باشد و شکل ملی این آئین حفظ شود و هر زمان بودجه و امکانات برای برگزاری در سطح بین‌المللی آن فراهم شود، این آئین را به صورت بین‌المللی برگزار خواهیم کرد، یعنی اگر بتوانیم آثار فراوان‌تری را جمع‌آوری کنیم و از داوران بیشتری برای داوری آثار دعوت کنیم و جوایز را در سطح بالاتری اهدا کنیم، طبیعی است که این آیین به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: به طور متوسط حدود 100 میلیون هزینه برای هر دوره برگزاری آئین بزرگداشت صرف می‌شود که در صورت بین‌المللی شدن این هزینه دو برابر خواهد شد، اما همه بستگی به امکانات دارد و البته این عزم وجود دارد.

شکراللهی گفت: من نمی‌توانم در این زمینه قول بدهم، اما امیدوارم همزمان با ملی بودن این همایش بتوانیم به بخش بین‌المللی آن نیز بیندیشیم که شرایط و امکانات باید به گونه‌ای باشد تا سازمان اسناد و کتابخانه ملی بتواند در این راستا اقدام کند.

captcha