هنر ایران به واسطه ایثار شهدا جهانی شده است
کد خبر: 3468156
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
مجید رجبی معمار:

هنر ایران به واسطه ایثار شهدا جهانی شده است

گروه هنر: دبیر بخش تجسمی کنگره شهدای هنرمند گفت: اگر امروز در سطح جهان از هنر ایرانی با احترام سخن می‌گویند، دلیلش خون شهداست که با ایثارشان آرامش برایمان هدیه آوردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مراسم بزرگداشت شهدای هنرهای تجسمی با حضور مجید رجبی معمار، دبیر بحش تجسمی کنگره شهدای هنرمند امروز 27دی‌ماه در سالن کنفرانس خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رجبی معمار اظهار کرد: از 13 خانواده شهدای هنرهای تجسمی جهت حضور در مراسم، دعوت شده که 4 شهید از شهدای هنرهای تجسمی توسط کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در اول بهمن و 9 شهید از شهدای هنرهای تجسمی توسط خانه هنرمندان ایران تجلیل می‌شوند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: حدود 600 نفر از مسئولان و مقامات کشوری و لشکری که به نحوی از انحاء یا مقوله هنر و فرهنگ در ارتباط هستند به این مراسم، دعوت شده‌اند. همچنین در این مراسم 5 نفر از اساتید هنرمند و فرزند یکی از شهدایی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند دقایقی در مورد احساسات خود نسبت به شهدای هنرمند به‌ویژه شهدای هنرهای تجسمی صحبت خواهند کرد.

وی متذکر شد: آثار شهدای هنرهای تجسمی و عکس‌های یادگاری شهدا در گالری ممیز به نمایش گذاشته می‌شود. در ضمن بخشی از آثار برجسته هنرمندان دفاع مقدس در گالری‌های نامی و تابستان به نمایش در می‌آید.

برگزاری مراسم یادبود شهدا در سوم خرداد

رجبی معمار در ادامه اعلام کرد: هنرهای مفهومی در گالری‌های پاییز و زمستان به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین باید اضافه کنم در نظر است سالانه در یک زمان و فرصت خاص و یک مناسبت بزرگ همچون سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر، هفته هنر دفاع مقدس با یک رویکرد هنری و معاصر همراه با سمینار و طرح مسئله‌ای در باب چگونگی تداوم مضامین هنر دفاع مقدس در زمان حال و آینده برپا شود.

وی در پاسخ به این سوال ایکنا که هدف و افق مد نظر این کنگره چیست؟ اظهار کرد: در ابتدا می‌خواهیم به همه بخش‌های هنر این نکته را یادآور شویم که اگر امروز آرامشی در اختیار آنان است تا کارهای هنری خلق کنند به مدد ایثار شهداست که باید هیچگاه آن را فراموش نکرد، همچنین درصددیم با برگزاری این رویداد فرهنگ شهادت را در جامعه هنری اشاعه دهیم.

رجبی معمار در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به تقسیم‌بندی شهدای هنرمند دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:‌ عده‌ای از این شهدا برای کار هنری در جبهه‌ها حضور پیدا کرده بودند، مثل عکاسان، تصویربرداران و گزارشگران رسانه‌ها. آن‌ها در خط مقدم دوشادوش رزمنده‌ها در سخت‌ترین لحظه‌ها حضور داشتند. حاصل این حضور چندین میلیون فریم عکس است. همچنین هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف تئاتر، نقاشی، خوشنویسی و جمع‌خوانی حضور داشتند که آثار فرهنگی و هنری زیادی را از آن‌ها در آن دوران شاهد بودیم. آثار این هنرمندان، بسیار شاخص بود که برخی از آن‌ها در همان دوران جنگ به‌وجود آمدند، مثلا ما قبل از جنگ، کتبیه و پرچم‌های مذهبی و تابلونوشته به این صورت که در دوران جنگ وجود داشت، نداشتیم. پیشانی‌بندهای معروف آن دوره را نیز همین هنرمندان طراحی می‌کردند.

مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران در ادامه با اشاره به تلاش بسیج هنرمندان برای شناسایی شهدای هنرمند، تاکید کرد: خوشبختانه از برکات ایجاد بسیج هنرمندان، شناسایی شهدای هنرمند بود و تا کنون 2100 شهید هنرمند شناسایی شده‌اند که از بین آن‌ها، 882 شهید در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت داشته‌اند. بخش بزرگی از این شهدا عکاسان بودند و بقیه آن‌ها را نقاشان، گرافیست‌ها، کاریکاتوریست‌ها، خوشنویسان و تعداد معدودی هم نگارگر و مجسمه‌ساز تشکیل می‌دادند. آ‌ن‌ها در کنار کار فرهنگی و هنری به عرصه رزم هم وارد شدند، مجاهد کردند و به شهادت رسیدند.

بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی

مجید رجبی معمار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری بخش تجسمی کنگره هنرمندان شهید در خانه هنرمندان ایران با عنوان مشق شیدایی گفت: مجموعه خانه هنرمندان ایران وظیفه بزرگداشت 882 شهید هنرمند تجسمی را برعهده گرفت که این مراسم 29 دی‌ماه ساعت 18 برگزار خواهد شد. در این ایام حدود 123 اثر از هنرمندان تجسمی دفاع مقدس روی دیوار نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران قرار خواهد گرفت. در این مراسم همچنین غلامحسین امیرخانی، محمد سریر و ابراهیم حقیقی سخنرانی خواهند کرد و دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز سخنران ویژه این مراسم خواهد بود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان به معرفی 9 شهید هنرمند در عرصه تجسمی پرداخت و گفت: سعید جان‌بزرگی (عکاس)، داریوش گودرزی‌کیا (عکاس)،‌ بغلامرضا نامدار محمدی (عکاس)، حمید پورجبار (عکاس)، امیر محمدیان (عکاس)، احمد اسماعیلی (نقاش)، سیدعلی محمودیان (خوشنویس)، مجید غلامی (نقاش) و ابوالفضل ماهرخ (خوشنویس) 9 شهید هنرمندی هستند که در این مراسم از آن‌ها تجلیل می‌شود. هفت انجمن تخصصی خانه هنرمندان از جمله انجمن هنرمندان سفالگر، انجمن نقاشان، انجمن تصویرگران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن صنفی گرافیک و انجمن مجسمه‌سازان خانه هنرمندان را در این بزرگداشت همراهی می‌کنند.

captcha