محسن رضایی: هنرمندان ایران می‌توانند پرچم‌دار مبارزه با تروریسم باشند
کد خبر: 3468911
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
در بخش هنرهای تجسمی «کنگره 2000 شهید هنرمند» عنوان شد:

محسن رضایی: هنرمندان ایران می‌توانند پرچم‌دار مبارزه با تروریسم باشند

گروه هنر: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم «مشق شیدایی» عنوان کرد: هنرمندان ایران می‌توانند پرچم‌دار مبارزه با تروریسم باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بزرگداشت شهدای هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، سیدمحمد غرضی، سیدمحمود دعایی، غلامحسین امیرخانی، ابراهیم حقیقی و جمعی از هنرمندان و خانواده شهدای هشت سال دفاع مقدس، 29 دی در تالار استاد «شهناز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محمدرضا شهیدی‌فرد بر عهده داشت، نماهنگی با صدای علیرضا قربانی و به کارگردانی محمدحسین مهدویان پخش شد. شهیدی فرد مراسم را با جمله‌ «شهادت هنر مردان خداست» از امام خمینی (ره) آغاز کرد و با این مقدمه، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و دبیر آیین «مشق شیدایی» بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی را به عنوان میزبان مراسم به سخنرانی دعوت کرد.

رجبی معمار در ابتدای سخنانش ضمن خیرمقدم‌گویی به حاضرین، با اشاره به کلامی از پیامبر اکرم (ص)، اظهار کرد: از هر زیبایی و هر نکویی‌ای بالاتر نیز هست تا اینکه مردی یا انسانی در راه خدا به شهادت برسد و بالاتر از این دیگر مقامی نیست. خوش‌آمد می‌گویم به نیابت از طرف بزرگان خانه هنرمندان ایران، شورای عالی، خانه‌ها و انجمن‌های مختلف تشکیل‌دهنده خانه هنرمندان ایران به خانواده معظم شهدای هنرهای تجسمی که امشب زینت‌بخش این مجلس و محفل هستند و بزرگان، اساتید و هنرمندانی که در مجلس ما حضور دارند و بزرگانی از چهره‌های برجسته دفاع مقدس خصوصا فرمانده رشید، شجاع و بزرگ هشت سال حماسه دفاع مقدس، برادر رضایی و برادر چیت‌چیان که از فرماندهان سال‌های اول دفاع مقدس بودند و اکنون در دولت به ملت خدمت می‌کنند.

دبیر آیین «مشق شیدایی» در ادامه افزود: ما بسیار خوش‌وقت هستیم که خانه هنرمندان ایران این افتخار را پیدا کرده است که در این ایام به نام زیبای 882 شهید هنرهای تجسمی دفاع مقدس مزین و متبرک شود. به نظر می‌رسید که ما در سطح کشور در مورد هنرمندان شهید یک مقدار کوتاهی و کم لطفی کردیم. این اقدام را در بسیج هنرمندان با شناسایی هنرمندان شهید در سطح کشور آغاز کردند. تا حدود 2 ماه قبل که مقدمات برگزاری این کنگره انجام می‌شد حدود 2000 شهید شناسایی شدند؛ در همین دو ماه، حدود 100 شهید هنرمند دیگر در سطح کشور شناسایی شدند و امروز ما حدود 2100 شهید هنرمند را با اسم و مشخصات داریم که همگی در رشته‌های مختلف هنری تلاش کردند، یا به واسطه کار هنری‌شان در جبهه‌ها حضور داشتند مثل عکاسان و فیلمبردارن که در خط مقدم  و دوشادوش رزمندگان بودند، و یا در واقع هنرمند بودند، اما در کسوت بسیجی و نیروهای داوطلب در جبهه حضور پیدا کردند و به شهادت رسیدند.

مشاور فرهنگی‌هنری شهردار تهران با ابراز خرسندی از اینکه چنین توفیقی به خانه هنرمندان ایران رسیده است که میزبان خانواده معظم شهدا و عکس‌ها و عناوین 882 شهید هنرهای تجسمی باشد، عنوان کرد: در این مراسم از خانواده 9 شهید بزرگوار تقدیر خواهد شد؛ شهیدان بزرگواری چون سعید جان‌‌بزرگی، داریوش گودرزی‌کیا، غلامرضا نامدارمحمدی، حمیدرضا پورجبار و امید محمدیان که عکاس بودند، احمد اسماعیلی و مجید غلامی که نقاش بودند و سیدعلی محمودیان و ابوالفضل ماهرخ  که خوشنویس بودند.

مجید رجبی معمار سپس اضافه کرد: همچنین تعداد 15 شهید عزیز نیز در مراسم نهایی کنگره «‌2000 شهید هنرمند» مورد تجلیل قرار خواهند گرفت؛ شهیدان هنرمند بزرگواری چون جاویدالاثر کاظم اخوان، امیر حلم‌زاده، امیرحسین اسدی، مجید بهرامی، حمید پیش‌قدم، محمدباقر ربانی، رضا سنگی، حسین رشیدی‌فر، اکبر دانشی، بهروز مرادی، حسن بلندی، علی تاج‌احمدی، ابوالقاسم بوذری، عبدالمناف معراجی‌نیا و حسین آذرنیا.

مدیرعامل‌ خانه هنرمندان ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که خانه هنرمندان و جامعه هنری توانسته باشند در حد توان خود عرض ارادتی به محضر شهدا و خانواده‌های بزرگ این عزیزان داشته باشند.

در ادامه این مراسم، حمیده حلم‌زاده فرزند شهید حلم‌زاده دقایقی به صحبت پرداخت و از مسئولان برای تدارک این مراسم تشکر کرد. سپس استاد غلامحسین امیرخانی، عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: برای بنده هم توفیق بزرگی است که در این جلسه، ادای احترام کنم به خانواده‌هایی که عشق و شیدایی، آنچنان که در این نام‌گذاری با سلیقه انتخاب شده، حضور دارند. به دلیل اینکه اینجا خانه هنرمندان است ما باید با زبان ادب و هنر به این منظر نگاه کنیم و ببینیم که چگونه تعریف شده است، این حالی که در ابتدا موجب می‌شود کسی این راه را انتخاب کند که باید در وجودش، دلش و شخصیتش اخلاصی باشد که آن اخلاص موجب می‌شود که ذوقی در درونش پرورش پیدا کند و این ذوق و جذابیت او را به سمتی می‌کشاند که زیبایی و کمال به نوعی و به شکلی در افکار و اندیشه او قوت پیدا می‌کند و او را با شیفتگی به سمتی می‌کشاند که ما عرصه‌های مختلفش را در تاریخ می‌بینیم.

این پیشکسوت خوشنویسی در بخش دیگری از سخنانش، افزود: از آن جهت که نام چندین شهید بیان شد که از جامعه هنر خوشنویسی هم چندین نام عنوان شد، به تناسب بنده برای ادای احترام هم به تمام شهدای بزرگ هنرمند و شجاع و با اخلاص سرزمین خودمان و هم به عنوان اینکه در این موضوع از کسانی که به طور ویژه هم‌قلم و هم‌قدم ما بودند تجلیل کنم در آیینه ادبیات نکاتی را بیان می‌کنم. شاید اخلاص عالی‌ترین نکته‌ای باشد که بشود انسان متفکر در ابتدا خود را به آن مسلح کند.

وی در ادامه نکات دیگری را برشمرد، اشعاری را قرائت و بر زنده‌ کردن هنرهای ملی تاکید کرد و یاد هنرمندانی را که در سکوت به کار می‌پردازند، گرامی داشت.

در ادامه مراسم «مشق شیدایی»، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران طی سخنانی، اظهار داشت: در تاریخ و سرگذشت ملت‌ها همواره دوران‌هایی هست که ظرفیت و جایگاه غیرت و غرور یک ملت را نشان می‌دهد و اعتبار و احترام یک ملت را در صحنه جهانی تعیین می‌کند. به هر حال جنگ هم همواره تخریب‌هایی دارد و اثرات زیان‌باری برای نسل‌ها دارد، ولی غرور ملی و احترام به شرف انسان و ارزشی که به هر حال این غرور و شرف دارد اگر از دست برود، فقط یک کشور از بین‌ نمی‌رود بلکه ملت و نسل‌هایی نمی‌تواند دوباره قد علم کند. جنگی که ما از سر گذراندیم، همه به نوعی از آن صدماتی خوردیم و سایه شوم آن حتما بدون جان‌بازی این صادقان که واقعا تنها به سرافرازی میهن می‌اندیشیدند و حفظ می‌کردند این سرزمین، ایده‌ها و آرمان‌های خودشان را از خاطره‌ها محو نمی‌شود.

سپس قطعه «ای ایران» از ساخته‌های محمد سریر به نوازندگی سامان احتشامی و خوانندگی علی تفرشی اجرا شد. در ادامه این مراسم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنرانی پرداخت و تصریح کرد: دو هزار شهید هنرمند، عجب تابلوی زیبایی است. عجب نمایشگاه و گالری حقیقی و واقعی‌ از اوج انسان‌ها است. بعید است در حادثه‌ای در عالم دو هزار هنرمند جانشان را فدای خوبی‌ها کرده باشند. نه در یک حادثه، شاید در ده‌ها حادثه هم چنین اتفاقی نیفتاده باشد که یک ملتی با هنرنمایی بی‌سابقه خود، دو هزار هنرمند را در دفاع از ناموس و شرف خود تقدیم کرده باشد.

وی افزود: آری در ایران، در کشوری که همه کفر و ظلم و پلیدی و زشتی دست به دست هم داد و در مقابل پاکی و خلوص و عدالت صف‌آرایی کرد؛ هنرمندان ما قلم و تابلو را به نقاش هستی واگذار کردند و خود موضوع خط و نقاشی و مجسمه شدند. هنرمند وظیفه‌اش بازتاب خوبی‌ها است حتی اگر زشتی‌ها را هم نشان می‌دهد برای رفتن به سوی خوبی‌هاست. کارش بازتاب حقیقت و واقعیت و آرزوها و آرمان‌هاست، ولی هنرمند شهید پا را فراتر می‌گذارد. از ذهن و بصر می‌گذرد و خود جلوه و اثر خویش می‌شود.

سرلشگر پاسدار رضایی در ادامه عنوان کرد: او که می‌خواست به دیگران بگوید به خود گفت و او که می‌خواست برای دیگران ایده و مفهوم و معنا را ترسیم و تجسم کند، خود معنا و تابلو و مفهوم شد. هنرمند شهید از گالری و نمایشگاه آثار خویش خارج می‌شود و در گالری هستی تبسم‌کنان می‌نشیند. عمق نگاهش هستی را به تعظیم می‌کشاند و جان انسان‌ها را از آن خود می‌کند. آری او جان خویش را دو دستی تقدیم جانان می‌کند و در کنار او به ارتزاق می‌نشیند. واقعیت این است که هنرمند انقلابی، با رگبار گلوله‌هایش پلیدی‌ها را برمی‌دارد و با قطرات خونش دشت کویر یأس‌آلود را پر طراوت می‌سازد. قلم و تفنگ یکی می‌شود و خون و جوهر یکی می‌گردد، عجب نمایشگاه بزرگی در ایران درست شده است. بعید می‌دانم در سراسر عالم بگردیم چنین نمایشگاهی پیدا کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این چیزی نیست جز هنرمندی مردان و زنان فرهنگ‌ساز ایران عزیز ما، چه قیمتی می‌توان روی این تصاویر گذاشت، در کجا به فروش می‌رسند، خریدار این تصاویر یکی بیشتر نیست و آن خداست. امروزه باز می‌بینیم صحنه دیگری از این هنرمندی و هنرمندان فداکار در حال ایجاد است. از سوریه و عراق گرفته تا کنار خانه خدا و تا خلیج فارس، صحنه‌ای از پلیدی‌ها و زشتی‌ها به وجود آمده است که نه تنها ایران و نه تنها مسلمانان بلکه همه جهان را تهدید می‌کند. از تکفیری‌ها گرفته تا وهابیت تا صهیونیسم حتی مدعیان آزادی که مجسمه آزادی را در وسط خیابان‌های خود گذاشته‌اند، از دیکتاتورهایی در منطقه حمایت می‌کنند که جزء بدترین دیکتاتورهای تاریخ هستند.

رضایی، با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه، گفت: آنها حمله به مردم بی‌پناه یمن را هنرنمایی خود می‌دانند، شجاعت خود را تصویر می‌کنند. انسان‌ها را در قفس آتش می‌زنند و این را بیانگر شجاعت خود قلمداد می‌کنند. اسرا را دست و پا می‌برند و گردن می‌زنند، یک‌بار دیگر صحنه‌ای از زشتی‌ها و پلیدی‌ها در کنار گوش ملت ایران پیدا شده است که جز با فداکاری و جز با ایثار و جز با موقع‌شناسی نمی‌توان با این پدیده و فتنه بزرگ در جهان اسلام، مقابله کرد.

وی ادامه داد: امروز هنرمندان ما نیاز است که به صحنه بیایند و این پلیدی‌ها را ترسیم کنند. ما گروگان‌ها و تکاورها و تفنگدارهای دریایی آمریکا را آزاد می‌کنیم، فردای آن روز وزیر خارجه آمریکا کنار وزیر خارجه عربستان می‌نشیند و می‌گوید ما با شما هستیم. تروریست‌هایی که در عراق و سوریه جان مردم بی‌گناه را می‌گیرند و بیش از بیست میلیون نفر در عراق و سوریه و یمن آواره شده‌اند، از جایی تغذیه‌ شده و می‌شوند و نفت می‌فروشند که مدعی ارتباط با جهان مدرن هستند. آیا زبان می‌تواند این همه زشتی، نامردی و فریب را نشان بدهد. جز از طریق هنر راهی برای ما نمانده است، امروز هنرمند متعهد و مسئول مثل یک مبارز و رزمنده‌ای است که باید این فریبکاری‌ها را بیان کند. این زشتی‌ها را ترسیم و تجسم کند.

رضایی، با اشاره به نقش هنر، اضافه کرد: برای بسیاری از مردم جهان، زبان هنر امروز کمتر از دیپلماسی نیست. هنرمندان جهان را شما می‌توانید دور هم جمع کنید. چرا در شرایط امروز هنرمندان ایران پرچم‌دار مبارزه با تروریسم از طریق قلم و تجسم نشوند. چرا هنرمندان ایران چه در داخل ایران، چه منطقه و چه در جهان، پرچم‌داری نمایش این زشتی‌ها را بر عهده نگیرند. امروز هنر جهاد و تلاش برای رستگاری منطقه از این همه ظلم و جنایت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنانش افزود: امیدوارم این مراسم‌ها ادامه پیدا کند و ما بتوانیم موزه‌ای برای هنرمندان شهید درست کنیم، آثارشان، عکس‌هایشان، تاریخچه زندگی‌شان را بتوانیم در این موزه نمایش دهیم و این سرمایه عظیم و بزرگ را برای هنر و هنرمندان کشور حفظ کنیم.

در ادامه آیین «مشق شیدایی»، ابراهیم حقیقی رئیس انجمن گرافیک ایران به سخنرانی پرداخت و طی سخنان کوتاهی، گفت: در آستانه بهمن‌ماه هستیم و فکر می‌کردم ما هم در آستانه انقلاب و بعد جنگ تحمیلی، شهدای بسیاری دادیم و به احترام آنها امروز جمع شدیم و در کمال آرامش و آسایش داریم زندگی می‌کنیم. فکر می‌کردم ما برای آنها طلب آمرزش می‌کنیم بعد دیدم آنها از ازل آمرزیده بودند. اگر این عزیزان نبودند ما نمی‌توانستیم اینجا در کنار هم باشیم.

سپس محمدحسین حیدری، قائم‌مقام انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس طی سخنانی، خاطرات خود را از دوست و هم‌رزم شهیدش با نشان‌دادن عکس‌هایی از او تعریف کرد. پس از این سخنان، فیلم کوتاهی پخش شد و طی آن از حاضرین خواسته شد به احترام نام شهدا قیام کنند و حاضرین تمام زمان ایستاده فیلم را تماشا کردند.

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور مجید رجبی معمار، محمد سریر، حسین منتظری، امیر عبدالحسینی، محمد خزاعی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سردار عبدالرضا آزادی از شهدای هنرهای تجسمی تجلیل و لوح تقدیر و سرو زرین خانه هنرمندان ایران به خانواده‌های آنان تقدیم شد.

در پایان این مراسم، هنرمندان و مسئولین حاضر در مراسم، نمایشگاه های مرتبط با آیین «مشق شیدایی» را افتتاح کردند. این مراسم با اجرای زنده موسیقی سنتی همراه بود.

همزمان با برگزاری کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در تهران، آیین تجلیل از 882 شهید هنرهای تجسمی آثار شهدای هنرهای تجسمی از 29 دی‌ماه به مدت 2 روز در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران به‌نمایش در‌آمده است.  در این نمایشگاه‌ها آثاری از حمیداله رضایی، علی عسکری، حمیدرضا حکیمی، حسامیان، هانیه حاجی‌میرزا، اشکان نژاد‌ابراهیمی، بهروز دارش، طاهر شیخ‌الحکما، نادر قشقایی، علی وزیریان، علی قدیریان، ناصر پلنگی، قاضی‌زاده، مصطفی نادرلو، احمد خلیلی‌فرد، مصطفی گودرزی، حبیب‌اله صادقی و معاونت هنری خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده است.

کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه امسال توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان و با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صداوسیما و بنیاد فرهنگی روایت در تهران برگزار می‌شود.

captcha