سینماگران در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب کم‌کاری کرده‌اند
کد خبر: 3469792
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

سینماگران در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب کم‌کاری کرده‌اند

گروه هنر: در تاریخ انقلاب اتفاقات بسیاری، همچون مقاومت مردم آمل در برابر گروهک‌ها در 6 بهمن سال 60 وجود دارد که سینما نباید از آن غافل باشد؛ البته در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب کم‌کار بوده‌ایم.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» در گفت‌و‌گو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)درباره پیام این فیلم این گونه توضیح داد: در 6 بهمن سال 1360 گروه‌های چپ (مارکسیست‌ها) به سمت شهر آمل حرکت کردند تا با اشغال آن اعلام استقلال کنند، اما مردم این شهر در مقابل آنها ایستادگی کرده و از آن به بعد، آمل را به عنوان شهر «هزار سنگر» می‌شناسیم. فیلم «ماهی سیاه کوچولو» نیز درباره این رویداد است. برای پرداختن به این اتفاق نیز ما تنها به گفته‌های شفاهی و تصویری بسنده نکردیم، بلکه با تحقیقات دقیق کتابخانه‌ای به این حوزه ورود داشته‌ایم.

وی افزود: متاسفانه با وجود منابع بسیار، ما در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب در سینما بسیار کم‌کار بوده‌ایم، همین اتفاق نیز ممکن است برای جوانان امروز ایجاد سوال کند. برای مثال در «ماهی سیاه کوچولو» به گروهکی پرداخته می‌شود که در جریانات مبارزات انقلابی بر علیه نظام ستمشاهی همراه انقلاب بودند، اما پس از پیروزی انقلاب به دلیل ماهیت اسلامی انقلاب راه خود را جدا کرده و به سمت بیراهه رفتند و با حرکت مسلحانه دست به کشتار مردم زدند. درباره این کار نکته‌ای دیگر نیز وجود داشت آن هم این‌که پیام کار می‌توانست در زمان حال نیز مصرف داخلی داشته باشد.

شفیعی درباره دلایل ورود خود به این حوزه (تاریخ‌نگاری انقلاب) این گونه توضیح داد: کار کردن در حوزه انقلاب، جزء دغدغه‌های همیشگی من است و هیچ گاه از فعالیت در آن نیز پشیمان نخواهم شد، اما آن چیزی که برایم قابل درک نیست بی‌مهری مسئولان و فضای رسانه‌ای با «ماهی سیاه کوچولو» است، زیرا رفتاری که با این فیلم در اکران صورت گرفت به هیچ وجه قابل درک نیست! این کار تنها پس از دو هفته نمایش به دلیل پایین آمدن کف فروش از اکران پایین آمد، در صورتی که دو فیلمی که همان زمان میزان فروش‌شان از کار ما کمتر بود به اکرانشان ادامه دادند.

این تهیه کننده ادامه داد: البته من قبول دارم که باید فیلم جذاب و سرگرم کننده ساخت، اما این به آن معنا نیست که می‌بایست متناسب با سلیقه گیشه سیاست‌های خود را ترسیم کنیم. با این توضیح آن چیزی که ما این روزها در گیشه می‌بینیم به هیچ وجه بر پایه ارج نهادن به کارهایی چون «ماهی سیاه کوچولو» که اثری با محوریت انقلاب اسلامی است، بنا نشده.

وی در پایان با بیان این‌که هیچ گاه از اصولش در سینما خارج نخواهد شد، گفت: این فیلم را من جلوی دوربین بردم، اما با آن برخورد خوبی نشد، ولی این رفتارها من را از ادامه راهم که همان پرداختن به ارزش‌های انقلابی و اسلامی است ناامید نخواهد کرد. برای همین اگر من فیلم اجتماعی نیز بسازم هدف و مضمون همان موضوعاتی است که به آن اعتقاد دارم.

captcha