فقه اهل بیت(ع)، فقه جامع و همه جانبه‌ است
کد خبر: 3470597
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
استاد حوزه:

فقه اهل بیت(ع)، فقه جامع و همه جانبه‌ است

گروه حوزه های علمیه: استاد حوزه علمیه گفت: فقه اهل بیت(ع) فراگیر و همه جانبه و بسیار پیشرفته‎‌تر از چیزی است که امروز به آن رسیده‎ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت ‎الاسلام والمسلمین غنوی، استاد اخلاق حوزه علمیه  امروز 6 بهمن در نشست علمی فقه اخلاق که از سوی انجمن اخلاق حوزه برگزار شد اظهارکرد: تفقه به عنوان یک اصل مطرح است و جامعیت آن، کل دین را در بر می‎گیرد.

وی افزود: تفقه تنها به یک عرصه دین توجه نمی‎کند بلکه همه ابعاد دین را مورد توجه قرار می‏دهد؛ احکام شرعی در این حوزه متکلف بخشی از شریعت هستند ولی فقه متکفل مباحث دیگر دینی نیز می‎باشد.

استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: قرآن کریم به ما امر به تفقه کرده است و همه تلاش‎های بعدی پیامبر و ائمه(ع) در شکل دادن به فقه، همگی در جهت پیاده کردن این یک آیه است.

وی گفت: در زمان ائمه، برخی از شاگردان انی حضرات به دنبال طی کردن همین مسیر ناظر به نگاه ائمه بودند و به همین دلیل خروجی‎هایی چون کتاب زهد از ابوحمزه ثمالی و حسین بن سعید شکل گرفت که نگاه آنها به عرصه‎های مختلف اخلاقی و... نگاهی فقهی و برگرفته شده از اسلوب ائمه بود.

غنوی بیان کرد: این روند تا زمان امام رضا(ع) وجود داشت تا در زمان امام رضا(ع) افرادی چون حسین و حسن بن سعید اهوازی کتابی را نوشتند که تمام عرصه‎ها و آموزه‎های دینی را در بر می‎گرفت و این روش از متد و الگوی ائمه گرفته شود.

وی گفت: پس از این جریان، نوبت به بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی .... رسید که این بزرگان این اصول را تبیین و تدوین کردند و امروزه آثار آنها به عنوان مهمترین منابع کشف و اجتهاد ما به شمار می‏رود؛ در این دوره بود که فقه با یک شیب بسیار تند، از دیگر ساحت‎های علمی پیش گرفت و مابقی عرصه‎ها در جایگاه خود باقی ماندند.

وی خاطرنشان کرد: اصول فقه نیز از دل همین جریان شکل گرفت ولی ساحت‎های دیگری که از جمله آنها اخلاق بود کمتر مورد توجه بود و این مساله تا امروز نیز ادامه دارد.

وی گفت: پس از این دوره بود که با ورود جدی فرهنگ یونان، ایران و هند، مساله اخلاق و پرسش های اخلاقی عمدتا آبشخور دیگری برای پاسخ گویی داشتند که ممزوجی از این فرهنگ‎ها بود.

این استاد حوزه بیان کرد: فقه اهل سنت و دیگر فقه‎ها در مقابل زایش‎های فقه شیعه به نوعی معطل هستند و وقتی به تفاوت‏ها می‎نگیریم می‎بینیم که باید به این گنجینه‎ها که مبدا شناخت موضوعات جدید هستند افتخار کنیم.

وی گفت: یکی از اصول اجتهاد توجه و دقت در خصوص منابع است زیرا قرار نیست در این عرصه هرچه خواستیم بسراییم و آن را به آیات و روایات مزین کنیم بلکه فقه، بر اساس مساله و پرسش و ادله استنتاق مستقر است.

این استادحوزه بیان کرد: امروز نیز برای یافتن پاسخ‎هایی که ما را به منظور نظر خداوند نزدیک می‎کند باید همچون بزرگان و علمای پیشین به همان منابعی رجوع کنیم که هزارسال پیش نیز به آن منابع رجوع می‎شد.

وی گفت: در عرصه فقهی به کمتر از ظهور بسنده نمی‎کنیم؛ در این بین باید از لابلای بحث فقهی قواعد و عناصر مشترک در عملیات استنباط را خارج کنیم تا کار به تطویل و تکرار نکشد.

غنوی بیان کرد: بررسی مباحث مرتبط به حجت، بررسی دلالت‎های حجت‏‌های ذکر شده و رسیدن به پاسخ از این مسیر، سه مرحله ‎ای هستند که باید در این زمینه به آن توجه کرد.

captcha