به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت الاسلام والمسلمین غنوی، استاد اخلاق حوزه علمیه امروز 6 بهمن در نشست علمی فقه اخلاق که از سوی انجمن اخلاق حوزه برگزار شد اظهارکرد: تفقه به عنوان یک اصل مطرح است و جامعیت آن، کل دین را در بر میگیرد.
وی افزود: تفقه تنها به یک عرصه دین توجه نمیکند بلکه همه ابعاد دین را مورد توجه قرار میدهد؛ احکام شرعی در این حوزه متکلف بخشی از شریعت هستند ولی فقه متکفل مباحث دیگر دینی نیز میباشد.
استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: قرآن کریم به ما امر به تفقه کرده است و همه تلاشهای بعدی پیامبر و ائمه(ع) در شکل دادن به فقه، همگی در جهت پیاده کردن این یک آیه است.
وی گفت: در زمان ائمه، برخی از شاگردان انی حضرات به دنبال طی کردن همین مسیر ناظر به نگاه ائمه بودند و به همین دلیل خروجیهایی چون کتاب زهد از ابوحمزه ثمالی و حسین بن سعید شکل گرفت که نگاه آنها به عرصههای مختلف اخلاقی و... نگاهی فقهی و برگرفته شده از اسلوب ائمه بود.
غنوی بیان کرد: این روند تا زمان امام رضا(ع) وجود داشت تا در زمان امام رضا(ع) افرادی چون حسین و حسن بن سعید اهوازی کتابی را نوشتند که تمام عرصهها و آموزههای دینی را در بر میگرفت و این روش از متد و الگوی ائمه گرفته شود.
وی گفت: پس از این جریان، نوبت به بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی .... رسید که این بزرگان این اصول را تبیین و تدوین کردند و امروزه آثار آنها به عنوان مهمترین منابع کشف و اجتهاد ما به شمار میرود؛ در این دوره بود که فقه با یک شیب بسیار تند، از دیگر ساحتهای علمی پیش گرفت و مابقی عرصهها در جایگاه خود باقی ماندند.
وی خاطرنشان کرد: اصول فقه نیز از دل همین جریان شکل گرفت ولی ساحتهای دیگری که از جمله آنها اخلاق بود کمتر مورد توجه بود و این مساله تا امروز نیز ادامه دارد.
وی گفت: پس از این دوره بود که با ورود جدی فرهنگ یونان، ایران و هند، مساله اخلاق و پرسش های اخلاقی عمدتا آبشخور دیگری برای پاسخ گویی داشتند که ممزوجی از این فرهنگها بود.
این استاد حوزه بیان کرد: فقه اهل سنت و دیگر فقهها در مقابل زایشهای فقه شیعه به نوعی معطل هستند و وقتی به تفاوتها مینگیریم میبینیم که باید به این گنجینهها که مبدا شناخت موضوعات جدید هستند افتخار کنیم.
وی گفت: یکی از اصول اجتهاد توجه و دقت در خصوص منابع است زیرا قرار نیست در این عرصه هرچه خواستیم بسراییم و آن را به آیات و روایات مزین کنیم بلکه فقه، بر اساس مساله و پرسش و ادله استنتاق مستقر است.
این استادحوزه بیان کرد: امروز نیز برای یافتن پاسخهایی که ما را به منظور نظر خداوند نزدیک میکند باید همچون بزرگان و علمای پیشین به همان منابعی رجوع کنیم که هزارسال پیش نیز به آن منابع رجوع میشد.
وی گفت: در عرصه فقهی به کمتر از ظهور بسنده نمیکنیم؛ در این بین باید از لابلای بحث فقهی قواعد و عناصر مشترک در عملیات استنباط را خارج کنیم تا کار به تطویل و تکرار نکشد.
غنوی بیان کرد: بررسی مباحث مرتبط به حجت، بررسی دلالتهای حجتهای ذکر شده و رسیدن به پاسخ از این مسیر، سه مرحله ای هستند که باید در این زمینه به آن توجه کرد.