عدم تناسب فعالیت‌های علمی حوزه باسرعت تحولات جامعه
کد خبر: 3471550
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
استاد سطح خارج فقه تأکید کرد:

عدم تناسب فعالیت‌های علمی حوزه باسرعت تحولات جامعه

گروه حوزه‌های علمیه: عضو جامعه مدرسین و استاد سطح خارج فقه با بیان اینکه من نمره عالی در زمینه ورود حوزه نیازهای روز نمی‌دهم، گفت: اگرچه فعالیت‌های علمی حوزه متناسب با سرعت تحولات جامعه نیست ولی نمره خوبی می‌توان به حوزه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد سطح خارج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: برخی بر این عقیده هستند که حوزه علمیه در زمینه موضوعات میان‌رشته‌ای اعم از فقه‌های مضاف و اسلامی‌سازی علوم انسانی بسیار خوب عمل کرده است و لیست بلندبالا هم ارایه می‌دهند.
وی ادامه داد: در مقابل این گروه برخی دیگر نیز هستند که نمره صفر می‌دهند و زحمات کشیده شده در این زمینه را نادیده می گیرند و یا قابل توجه و احصاء نمی دانند.
دبیر همایش ملی فقه هنر تصریح کرد: من بر خلاف این دو گروه نظر میانه‌ای دارم و چون در متن حوزه هستم و از طرفی در بخش فقهی نیز مسئولیتی در کرسی‌های نظریه‌پردازی دارم نمره 20 و عالی به حوزه نمی دهم اما نمره صفر و دو را هم قبول ندارم.
تلاش‌ها به اندازه نیاز جامعه نیست
علیدوست بیان کرد: تلاش های صورت گرفته به اندازه نیاز جامعه نبوده است اما نباید کارهای انجام شده را هم نادیده بگیریم زیرا دائما سؤالات و نیازهای جدید تولید و خلق می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر ما در بحث پاسخ به سؤالات روز، رفع نیازمندی های علمی جامعه در زمینه دینی و ورود به عرصه‌هایی مانند فقه هنر و ... هر قدر هم سریع حرکت کنیم، ساحت‌های جدیدی پیش روی ما گشوده می‌شود.
وی اظهار کرد: خلق نیازهای جدید و گشایش ساحت‌های نو را نباید به حساب کم‌کاری حوزه علمیه گذاشت، زیرا در بسیاری از رشته‌ها اعم از فقه و تفسیر و کلام و ... نشست‌های نقد و نظر و بعضا کرسی‌های نظریه‌پردازی و کرسی‌های آزاداندیشی داریم، اما سرعت تحولات دنیای معاصر به گونه‌ای است که ما از آن عقب می‌مانیم.
وی افزود: تولید و خلق یک نیاز جدید و حتی طرح شبهات نو شاید سرعت زیادی را نطلبد و به وفور و با سرعت تولید می‌شود، اما برای پاسخ به یک شبهه یا مطلب علمی ممکن است فرصت زیادی نیاز باشد.
نمره خوب به حوزه
وی تاکید کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز این مسئله کاملا مشهود است و موضوعی زمان‌بر است، به همین دلیل کارهای صورت گرفته ممکن است در دید برخی افراد کمتر مورد توجه باشد و یا نادیده انگاشته شود، ولی من نمره خوبی را به حوزه می‌دهم.
captcha