چهاردهمین جلد دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه کتاب می‌رسد/ تفاوت‌های این اثر با دایرةالمعارف لیدن
کد خبر: 3471602
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
حجت‌الاسلام خراسانی خبر داد:

چهاردهمین جلد دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه کتاب می‌رسد/ تفاوت‌های این اثر با دایرةالمعارف لیدن

گروه ادب: مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه دایرةالمعارف قرآن متفاوت از دایرةالمعارف لیدن است، گفت: چهاردهمین جلد از این اثر به بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جلد چهارم دایرةالمعارف قرآن گفت: در سال جاری جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن را آماده کردیم که ادامه حرف «ر» و «ز» است. این مجلد برای مراحل مختلف چاپ ارسال شده است و بوستان قم آن را به چاپ می‌رساند و پیش‌بینی می‌شود این جلد از دایرةالمعارف اردیبهشت‌ماه به نمایشگاه کتاب برسد و در صورتی که به نمایشگاه کتاب نرسد، در نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان ارائه خواهد شد.
وی افزود: مدخل‌هایی از این اثر شامل «رفاه»، «رکوع»، «رمضان»، «روح»، «رود نیل»، «روزه»، «رهبانیت»، «رویا»، «رهن»، «ریا»، «زبان عربی» و «زبان قرآن» است و یا موضوعاتی مانند «زکات»، «زلزله»، «زمستان»، «زن»، «زندان»، «زوجیت»، «زیارت»، «زیتون» و «زیبایی» در این دایرةالمعارف جای گرفته است.
به گفته خراسانی، جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن مشتمل بر 72 موضوعی است که در ذیل آنها مقاله می‌آید و برخی مدخل‌ها نیز ارجاعی است و از نویسندگان آنها می‌توان سیدرضا اسحاق‌نیا، محمد سحرخوان، علی اسدی، صادقی و ... را نام برد که این نویسندگان هم تحصیلات حوزوی دارند و هم در دانشگاه تدریس می‌کنند، همچنین تنوع مقالات در دایرةالمعارف سبب شده تعداد نویسندگان نیز زیاد باشد.
وی ادامه داد: نویسندگان بخش‌های علمی کارهای عمده را برعهده دارند و با حفظ اینکه همه مقالات رنگ و بوی قرآنی دارند، در بخش‌های فلسفه، کلام و عرفان، ادیان، معارف، علوم قرآنی، اعلام و تاریخ و فقه و حقوق و اخلاق، مقالات با تخصص‌های خاص خود را آماده و ارائه می‌کنند و سپس در شورای علمی گروه مطرح و جلساتی برای آن برگزار می‌شود و پس از اینکه اصلاحات مورد نیاز روی مقالات انجام شد، سپس ویرایش انجام می‌شود و حدود بیش از 15 مرحله پژوهشی روی مقاله انجام خواهد شد تا مقاله‌ای خوب و جامع و در چارچوب‌های دایرةالمعارفی ارائه شود.
حجت‌الاسلام خراسانی در پاسخ به اینکه مستشرقین هم دایرةالمعارف قرآن را نوشته‌اند و آیا موضوعی بود که آنها دیدگاه خاصی داشته باشند و در دایرةالمعارف در حال نگارش این موضوعات روشنگری شود، بیان کرد: دایرةالمعارفی که در هلند تدوین و منتشر شده شامل 700 مدخل در 5 مجلد است؛ هر چند در ابتدا قرار بوده شامل هزار مدخل باشد، طبعاً در مدخل‌هایی که آنها گزینش کرده‌اند، با توجه به اینکه نویسندگان غیرمسلمان هم در میان آنها وجود دارد، دیدگاه‌های خاصی داشته‌اند و از این رو نویسندگان ما به آن توجه دارند که اگر القای شبهه‌ای وجود دارد، بتوانند بدون اینکه اشاره مستقیم داشته باشند، پاسخ‌گو باشند.
وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در رابطه با موضوعاتی مانند زیارت، زن و زبان قرآن ممکن است آنها نکات و مباحثی داشته باشند که با آموزه‌های اسلامی کاملا منطبق نباشند و یا به گونه‌ای شبهه تلقی شود که در این موارد نویسندگان ما نگاهی به این مباحث دارند و در ذیل مقاله خود به آن اشاره کرده و به پاسخگویی شبهه می‌پردازند، اما مدخل‌های آنها محدود است و ما 3 هزار مدخل یا موضوع داریم و دایرةالمعارف قرآن کشورمان با این اثر متفاوت است.
مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن تصریح کرد: دایرةالمعارف قرآن بزرگترین دایرةالمعارفی است که در جهان اسلام در حال تدوین است و به زبان فارسی نگاشته می‌شود و در ذیل هر یک از مدخل‌ها و موضوعات مقاله‌ای جامع و با استانداردهای شناخته شده دایرةالمعارفی است و اختصار، جامعیت، استفاده از منابع دست اول، نثر دایرةالمعارفی، ایجاد ارتباط بین موضوعات با ارجاعات درون مقاله‌ای و برون‌مقاله‌ای از امتیازاتی است که در کار دایرةالمعارف است و مخاطبان می‌توانند به راحتی موضوع مورد نظر خود را براساس حروف الفبا پیدا کنند.
وی در ادامه با اشاره به جلد پانزدهم این دایرةالمعارف بیان کرد: در حال حاضر جلد 15 دایرةالمعارف قرآن در حال نهایی شدن است و تعدادی از مدخل‌ها باقی مانده که ویرایش صوری و فنی آن در حال انجام است و امیدوارم بتوانیم سال آینده آن را به دست نشر بسپاریم.
حجت‌الاسلام خراسانی با بیان اینکه مجموعه دایرةالمعارف در 30 جلد منتشر خواهد شد و امیدواریم بتوانیم این کار را تسریع کنیم، یادآور شد: برنامه گروه دایرةالمعارف قرآن بر این اساس است که هر یک از مجلدهای این اثر در هر سال ارائه شود. نخستین جلد آن نیز سال 81 منتشر شده است؛ از این رو جلد چهاردهم نیز امسال عرضه می‌شود.

captcha