قوانین آتش بیار معرکه/ ثواب آسیه و ایوب پیامبر نصیب چه زن و مردی می‌شود؟
کد خبر: 3474500
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲

قوانین آتش بیار معرکه/ ثواب آسیه و ایوب پیامبر نصیب چه زن و مردی می‌شود؟

گروه جامعه: حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به نقش پدر و مادر در زندگی فرزندان و تاثیر حمایت‌های بیش‌از حد آنها در طلاق فرزندانشان، از قوانین قضایی دادگستری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این قوانین آتش‌بیار معرکه است و باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به چرایی شکسته شدن قبح طلاق در جامعه امروزی بین زوج‌های جوانان و خانواده‌های آنان، گفت: شکسته شدن قبح طلاق علت‌های زیادی دارد، که یکی از علت‌های آن حمایت‌ها و دخالت‌های بیش از حد والدین بعداز ازدواج فرزندانشان است.

وی ادامه داد: زمانی‌که پدر و مادرها را پشتیبان پسر یا دختر می‌بینیم، به محض اینکه مشکلی برای آنها پیش می‌آید بلافاصله به طلاق فکر می‌کنند چرا‌که مطمئن هستند، پشتیبانی مثل پدر و مادر دارند. در این مواقع به محض‌ اینکه اختلاف کوچکی می‌افتد پدر و مادر به پشتیبانی فرزندانشان می‌آیند و به آنها جرات می‌دهند و لذا این قدرت و جرات پیدا کردن باعث خواهد شد که به راحتی صحبت از طلاق شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: چون در گذشته تعداد فرزندان خانواده‌ها ‌بیش‌از چهار نفر بود، مایل نبودند که بچه‌هایشان طلاق بگیرند و به خانه پدری بازگردند. آنها اگر می‌خواستند جدا شوند در این مواقع حمایتی نداشتند. چراکه تعداد بچه زیاد بود و خیلی به چشم پدر و مادر جلوه نمی‌کرد.

 طبق آمار 33 تا 35 درصد خانواده‌ها تک فرزندی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد: امروزه پدر و مادرها دو فرزند بیشتر ندارند و طبق آمار 33 تا 35 درصد خانواده‌ها تک فرزندی و سایرین معمولاً دو فرزندی هستند. به دلیل اینکه پدر و مادر تنها یک و یا دو بچه بیشتر ندارند برای آنها عزیز و در چشم آنها جلوه می‌کند؛ لذا آنها از روی محبت و دلسوزی به فرزندانشان جرات می‌دهند و بعد از ازدواج از آنها پشتیبانی کرده و رها نمی‌کنند.

وی افزود: پدر و مادر‌های تک فرزند و یا دو فرزند بعد از ازدواج فرزندانشان مثل یک سد پشت آنها هستند و به محض اینکه کوچکترین اختلافی با همسرشان پیش می‌آید مادر و پدر به دفاع برمی‌خیزند و حتی می‌بینید بلافاصله فرزندشان چه پسر و دختر را به خانه خودشان منتقل می‌کنند و سریع می‌گویند که اگر نمی‌توانی بسازی می‌توانی جدا شو؛ در واقع به تعبیری زمینه را برای طلاق و جدا شدن آماده می‌کنند.

این استاد حوزه با اشاره به دلایل کمتر بودن طلاق در گذشته، ادامه داد: پدر و مادرهای قدیم به‌دلیل اینکه فرزندان زیادی داشتند باید به نوبت آنها را سر و سامان می‌دادند و موجبات ازدواج آنها را فراهم می‌کردند، لذا به محض اینکه یکی از آنها ازدواج می‌کرد می‌گفتند, دیگر پشت سرت را نگاه نکن و به دنبال زندگی‌ات برو و با همسرت سازش کن؛ ولی درحال حاضر پدر و مادرها نمی‌گوید بساز بلکه بلافاصله احقاق حق می‌کند و به دفاع برمی‌خیزند.

والدین سابق باعث وصل بودند و امروز مایه قطع هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد در خانواده‌های گذشته به دلیل حمایت‌های کمتر پدر و مادر طلاق هم کمتر رخ ‌می‌داد، گفت: مدیرعامل پیشگیری سازمان بهزیستی کل کشور در مصاحبه‌ای‌ گفته‌ بود دومین عامل بروز طلاق دخالت والدین است و این درحالی است که والدین سابق باعث وصل بودند و امروز مایه قطع هستند.

وی از وضعیت قوانین دادگستری نسبت به موضوع طلاق انتقاد کرد و افزود: در بسیاری از مواقع می‌بینیم هنوز طلاقی اتفاق نیفتاده اما خانواده‌ها اعلام جنگ می‌کنند. متاسفانه قوانین دادگستری قضائی ما طوری است که به محض اینکه اختلافی می‌شود، به محاکم مراجعه می‌کنند و حکم تخلیه جهیزیه را می‌گیرند. این قانون خوبی نیست و موجب خانه‌براندازی است، چراکه هنوز اتفاقی نیفتاده است و زن و شوهر تنها یک اختلاف دارند.

این کارشناس مذهبی گفت: در این مواقع بهتر این است زمانی‌که زن و شوهر از هم جدا شدند، طبق قانون جهیزیه دختر خانم داده شود و در این صورت جهیزیه‌اش را ببرد، نه اینکه هنوز اتفاقی نیفتاده یک حکم بگیرند و به‌دنبال جهیزیه با یک مامور اقدام می‌کنند، لذا متاسفانه این قوانین آتش‌بیار معرکه است و باید اصلاح شود.

‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی خاطرنشان کرد: عوامل زیاد دیگری هم در شکسته شدن قبح طلاق وجود دارد که یکی از آنها استقلال مالی زن است. ‌زن امروز پا به پای مرد استقلال مالی دارد و چون استقلال اقتصادی، مالی، شغلی و امثال اینها دارد لذا طلاق گرفتن برای او مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند و تصور می‌کنند اگر طلاق بگیرد برایش مشکلی ایجاد نمی‌شود. چون با خودش می‌گوید حقوق و اتومبیل دارم و در نهایت مستقل می‌شوم و خانه‌ای اجاره می‌کنم و مهریه‌ را هم می‌گیرم. حساب و کتاب‌هایی که با خودش انجام می‌دهد باعث می‌شود که ترس از طلاق و جدا شدند در او کم‌ شود.

ثواب آسیه و عیوب پیامبر

وی در پاسخ به‌ این سوال که اسلام چه راهکارهای برای یک زندگی پایدار، به دور از حاشیه‌ها و اصلاح رفتارهایی که منجر به طلاق می‌شود، دارد؟ گفت: در تعالیم اسلامی اگر کسی با بد اخلاقی همسرش، صبوری کند ثواب آسیه همسر فرعون را دارد و اگر کسی با بد اخلاقی خانم خودش صبوری کند ثواب ایوب پیامبر را دارد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر کسی صبر را از آموزه‌های دینی یاد بگیرد، هرگز به طلاق نمی‌‌رسد. گذشت، حلم، پاسخ بدی را با خوبی دادن و دستورات دیگر قرآن در این رابطه کارساز است. لذا اگر به این تعالیم فکر ‌کند زندگی‌اش به طلاق نمی‌رسد.

captcha