آرامش هنر قرآنی را در هیچ بخشی از هنر تجربه نکردم
کد خبر: 3476320
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

آرامش هنر قرآنی را در هیچ بخشی از هنر تجربه نکردم

گروه هنر: یک بانوی قرآن پژوه گفت: آرامشی که از هنر قرآنی به دست آوردم در هیچ جا از هنر تجربه نکرده‌ام، برای همین هیچگاه از این حوزه دور نخواهم شد.

فائقه فقیه موسوی، هنرمند قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ابتدا بیوگرافی مختصری از خود ارائه و بیان کرد: مدرک تحصیلی من کارشناسی ارشد مهندسی فن‌آوری اطلاعات است. فعالیت در هنر را هم از سال 75 آغاز کردم در این عرصه نیز رشته‌های مختلفی را فراگرفتم. از طراحی گرفته تا نقاشی، اما در نهایت به سمت گرافیک سوق پیدا کردم. در این فرصت‌ها، آزمودن رشته‌های مختلف سبب شد تا من عرصه جدیدی را فراگیرم که تا به حال آزموده نشده بود، زیرا با ترکیب فوم‌های ماکت‌سازی که در معماری استفاده می‌شود با رنگ و نقاشی هنری به وجود آوردم که اصطلاحا آن را «تابلو فرم» نام نهادم، البته خواهرم نیز در این مسیر با من همراه بود. قدم بعدی این بود که تصمیم گرفتیم ترکیبی از اسما الحسنی را در کارمان لحاظ کنیم که شکلی زیباتر به هنرمان دهد.

 وی افزود: برای اینکه کارمان وجه بین‌المللی نیز داشته باشد، آمدیم اسامی را به زبان انگلیسی روی تابلوم فرم آوردیم. این مسئله در ابتدا کارمان را کمی دشوارتر کرد، ولی در ادامه نتیجه که گرفتیم بسیار مطلوب بود، زیرا تا به حال این شکل از هنر که سه بعدی بود، تجربه نشده بود. درضمن باید اضافه کنم که برای تزئین اثرمان از سنگ، مس و طلا برای تزئین بهره می‌بردیم همچنین رنگ‌ها نیز یا رنگ روغم بود یا اینکه از رنگ اکرلیک بهره می‌بردیم.

 این هنرمند قرآنی درباره نمایشگاه‌هایی که تا به امروز برپا کرده، گفت: دو نمایشگاه از آثار من و خواهرم در تهران قم برگزار شد که هر دو با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است، همچنین اساتیدی که در نمایشگاه حضور می‌یافتند از جنس و شکل کار اظهار رضایت کرده و زیبایی آن را بکر توصیف می‌کردند، به نحویکه هیچ ایرادی از فرم و فضای کارمان نمی گرفت.

هنرم ترکیبی از رنگ و فوم است

فقیه موسوی در پاسخ به این سوال که چه فاکتورهایی هنرش داشت که از سوی همایش بانوان قرآن پژوه به عنوان فعال قرآنی انتخاب شده؟ تصریح کرد: به نظرم کاری که من در کارم انجام دادم این بود که فضای هنری را به فضای قرآنی نزدیک کردیم، در صورتی‌که در کارهای گذشته بیشتر فضای تکراری داشتند یا اینکه تنها کلام قرآن را به صورت خوشنویسی عرضه می‌کردند، البته در هنرهای سنتی (تذهیب، معرق و...) نزدیکی هنر با قرآن آزموده شده بود، اما منظور من هنرهای مدرن بود که تا به امروز کمتر چنین فضایی تجربه شده بود.

وی متذکر شد: درباره هنر «تابلو فوم» باید این نکته را هم اضافه کنم که زیبایی آن تا به اندازه است که در ابتدا وقتی از دور تابلو را نگاه کنیم تصور می‌کنیم که تابلوی نقاشی را می‌بینیم، چون زیبایی فوم‌ها و رنگ‌ها منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

این بانوی قرآن‌پژوه درباره انگیزه‌های خود نیز اینگونه توضیح داد: اگر با صداقت بخواهیم به این پرسش پاسخ دهم باید بگویم که در ابتدا با انگیزه کامل قرآنی به این حوزه ورود نکردم، چون انگیزه‌های هنری و حرفه‌ای هم نیمی از انگیزه من را تشکیل می‌داد، اما در ادامه هر اندازه که بیشتر کارم را با قرآن درآمیختم متوجه بازخوردهای بسیار خوب آن شدم. در حقیقت آرامشی به من زمان کار کردن دست می‌داد که تا به آن روز کمتر آن را تجربه کرده بودم. برای همین هیچگاه از کار کردن خسته نمی‌شدم. همین بازخوردهای مثبت سبب شد که من در ادامه تمام تمرکز خود را معطوف به هنر قرآنی کنم.

هنر قرآنی باید بر تقدس مفاهیم بیفزاید

وی درباری آسیب‌هایی که ممکن است هنر قرآنی را تهدید کند، گفت: هنرمندی که می‌خواهد اثر هنری مبتنی بر مفاهیم قرآنی خلق کند، حتما باید توجه داشته باشد که کارش به نحوی باشد که تقدس کلام از بین نرود. این اتفاق در کار ما در شکل رنگ‌ها رخ می‌داد، چون باید هر رنگ به گونه‌ای انتخاب شود که با پیام همخوانی داشته باشد. دلیل این مسئله هم این است که در عالم هنر هر رنگ معنا و مفهومی خاص دارد.

موسوی در پایان درباره تاثیرات همایش بانوان قرآن پژوه اینگونه توضیح داد: این قبیل برنامه‌ها قادرند برای هنرمندانی که علاقمند به کار قرآنی هستند ایجاد انگیزه کنند تا کمیت و کیفیت هنر قرآنی بالاتر رود. این اتفاق برای من رخ داد، چون زمانی که فهمیدم کارم از سوی همایش بانوان قرآن پژوه پسندیده شده و قرار است به عنوان بانو قرآن پژوه معرفی شوم، انگیزه بسیار بالایی برای خلق کارهای فاخرتر در این حوزه پیدا کردم. برای همین بعد در سال آینده می‌خواهم کارهای بهتری را در این حوزه خلق کنم.

captcha