آغاز دوره کشوری تربیت مربی قرآنی کودک در آران و بیدگل
کد خبر: 3478703
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
به همت مؤسسه امیرالمومنین(ع) صورت گرفت؛

آغاز دوره کشوری تربیت مربی قرآنی کودک در آران و بیدگل

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: دوره کشوری تربیت مربی قرآنی کودک در آران و بیدگل با حضور 40 نفر از بانوان قرآن‌آموز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دوره کشوری تربیت مربی قرآنی کودک در قالب طرح ملی آموزش تخصصی قرآن‌ کریم، با حضور 40 نفر از بانوان قرآن‌آموز توسط مؤسسه امیرالمومنین(ع) شعبه آران و بیدگل در شعبه این مؤسسه آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده با بیان این مطلب که این دوره ویژه بانوان در گروه سنی 20 تا 35 سال است، افزود: دوره مقدماتی و تکمیلی با تدریس مهدی فاضلی، فعال کشوری در زمینه کودک و با اعطای گواهینامه معتبر از سوی معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود که به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت که دوره تکمیلی آن در 2 روز آغازین هفته آینده برگزار خواهد شد.
مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین (ع) تصریح کرد: تبلیغات و ثبت‌نام این دوره در بهمن‌ماه سال‌جاری انجام شد که 70 نفر از بانوان علاقه‌مند در این دوره ثبت نام  کردند که با توجه به شناسه آموزشی تدوین شده و اهمیت افزایش کیفیت دوره، حداکثر توانستیم 40 نفر را در این دوره پذیرش کنیم.

آغاز دوره کشوری تربیت مربی قرآنی کودک در آران و بیدگل

وی بیان کرد: داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و کسب قبولی در آزمون ورودی روخوانی و روان‌خوانی قرآن‌کریم از شرایط فراگیران این دوره بود که این آزمون در روز سه‌شنبه، 4 اسفندماه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده در بیان اهمیت و ضرورت این دوره با اشاره به حدیث شریف «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر » گفت: با توجه به یافته‌های علمی دانشمندان علم روانشناسی، شخصیت اصلی هر فرد در سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد؛ لذا نیاز است که آموزش‌های دینی و قرآنی با رعایت استانداردهای لازم و در قالب زبان کودکانه در این مقطع سنی ارائه شود.
وی ایجاد زمینه آشنایی، علاقه و انس کودکان با قرآن و مفاهیم دینی و نماز را هدف کلی دوره مقدماتی عنوان کرد و افزود: تربیت مربیان قرآنی ویژه کودکان و آشنایی آنان با مهارت‌های مختلف آموزش قرآن، ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه آموزش‌های قرآنی به کودکان، استفاده از شیوه‌های غیرمستقیم و عملی در ارائه و انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان و ارتقای سطح دانش و مهارت مربیان در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی قرآن به کودکان از اهداف جزئی این دوره است.

آغاز دوره کشوری تربیت مربی قرآنی کودک در آران و بیدگل

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن‌زاده استفاده از زبان کودکانه در قالب شیوه‌های مختلف از قبیل داستان، شعر، بازی، نقاشی، کاردستی و... جهت انتقال و آموزش تعالیم و پیام‌های دینی و قرآنی به کودکان را شیوه آموزشی دوره مقدماتی خواند.
وی در خصوص سرفصل‌های آموزشی دوره مقدماتی تصریح کرد: سرفصل‌های آموزشی این دوره از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری و در 24 ساعت تعریف شده است که آموزش آن به مدت 3 روز متوالی و در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود. 
مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین (ع) افزود: اسلوب آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به کودکان، اسلوب آموزش حفظ جزء 30 به کودکان، اسلوب آموزش مفاهیم آیات کاربردی قرآنی، اسلوب آموزش نماز با سبک شخصی‌سازی و اهمیت آموزش آن در این سنین و فنون کلاس‌داری از عناوین دروس این دوره است.

افزایش مهارت مربیان  بر اساس آموزه‌های دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده همچنین در خصوص اهداف دوره تکمیلی گفت: ارائه مطالب و آموزش‌های نوین و ابتکاری در زمینه فرزندپروری مثبت، افزایش مهارت مربیان در زمینه برخورد با مشکلات رفتاری کودکان بر اساس آموزه‌های دینی، آشنایی با مشکلات و بدرفتاری‌های کودکان و ارائه مطالب مفید و کاربردی در جهت رفع آن و بهبود ارتباط مربی با کودک و کاهش مشکلات رفتاری کودکان در کلاس و منزل از جمله این اهداف است.
وی روانشناسی نحوه برخورد با کودکان و مشکلات ایشان را از عناوین دروس تکمیلی خواند و افزود: سرفصل‌های آموزشی این دوره نیز از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری و در 24 ساعت تعریف شده است.
مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین (ع) افزود: گذراندن دوره کارورزی به مدت 50 ساعت پس از اتمام دوره مقدماتی و تکمیلی در مؤسسات قرآنی و مهدهای کودک محل سکونت شرکت کنندگان، از الزامات این دوره بوده و اعطای گواهی‌نامه پایان دوره از طرف معاونت قرآن و عترت از امتیازات این دوره به شمار می‌آید که نحوه آزمون آن شامل ارائه فعالیت‌های عملی توسط فراگیران در حین دوره و آزمون عملی پایان دوره است.

captcha