سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا + عکس
کد خبر: 3489155
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا + عکس

گروه چهره‌ها: سرهنگ بازنشسته محمد شایسته از جمله قرآنیان موفق نزاجا است که 31 مقام اولی در رشته‌های قرائت، مفاهیم و حفظ قرآن در سال‌های مختلف در مسابقات ارتش و نیروهای مسلح را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، 37 سال از صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) در 29 فروردین‌ماه 58 مبنی بر نامگذاری این روز بنام ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد؛ در بخشی از این پیام آمده است؛ «ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداكارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى كشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال كنند و احترام برادرانه از آنان نمایند».
بسیاری از ارتشیان به‌ویژه قرآنیان نیروی زمینی ارتش، سرهنگ محمد شایسته را می‌شناسند. هنگامی که با او به گفت‌وگو نشستم، ادب حاکم بر کلامش حکایت از نظم و انضباط نظامی‌گری‌اش داشت. او در سال 42 در خانواده‌ای متوسط در شهر مشهد متولد شد. شایسته با وجود اینکه در خانواده‌ای بزرگ شد که پدر و مادرش بی‌سواد بودند، اما به تحصیلات بسیار بها داد به گونه‌ای که پس از اتمام تحصیلش در سال 61 وارد دانشگاه افسری شد.
سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا
شایسته در خصوص تحصیلاتش می‌گوید: «آخرین مقطع تحصیلی‌ام کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است، البته به دلیل علا‌قه‌ام به فراگیری علوم قرآنی به صورت مجزا در رشته علوم قرآن و حدیث نیز تحصیل کردم».
او که علت ورودش به عرصه قرآن را علاقه‌مندی پدر و مادرش به حضور در جلسات قرآن بیان می‌کند، ادامه می‌دهد: «خانواده‌ام بسیار در مجالس و محافل دینی و مذهبی شرکت می‌کردند و ماهم به تبع آنها در این جلسات حضور پیدا می‌کردیم تا اینکه به سنی رسیدم که در محله با جلسات سنتی قرآن آشنا شدم و آموزش‌های اولیه را در آن جلسات فرا گرفتم».
جلسات اسماعیل نجار در مشهد
این حافظ قرآن کریم که نخستین بار آموزش قرآن را از جلسه قرآن اسماعیل نجار در مسجد فاطمه زهرا(س) مشهد آغاز کرده است، اظهار می‌کند: «خاطرم هست که او بسیار آدم متدین، با اخلاق و متخصصی بود اما طریقه آموزشش به روش‌های قدیمی بود، اما به هرحال آموزش‌های پایه و اساسی را در محضر او دیدم».
سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا
سرهنگ شایسته از حضورش در تهران و دانشگاه افسری در سال 61 اینگونه می‌گوید: «هنگامی که به این دانشگاه آمدم در جلسات تخصصی اساتید شرکت کردم به گونه‌ای که به صورت تخصصی در رشته قرائت، حفظ و مفاهیم فعالیت کردم. همچنین با جلسات قرآن مرحوم استاد علی اربابی که در امامزاده پنج تن لویزان برگزار می‌شد آشنا شدم و در جلسات او شرکت می‌کردم».
او که به دلیل نظامی بودن و مسئولیتش و از سوی دیگر حضورش در جبهه حق علیه باطل، فرصت حضور بیشتر در جلسات قرآن اساتید و پیشکسوتان قرآنی را به او نمی‌داد لذا بر آن شد تا این خلأ را با تهیه نوارهای قرآن از اساتید مصری به صورت شخصی ادامه دهد.
تقلید از سبک عبدالباسط
شایسته می‌گوید: «بیشتر نیز از نوارهای صوتی استاد عبدالباسط استفاده می‌کردم، اما به‌دلیل اینکه بتوانم جواب سؤالات شاگردان و سایر دوستان در کلاس‌ها را که به سبک دیگر اساتید تقلید می‌کردند، بدهم تلاوت‌های اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، منشاوی و شحات انور را گوش می‌دادم و تا حدودی تخصص نیز در این زمینه دارم تا اگر دوستان سؤالی داشتند بتوانم کمکشان کنیم».
هنگامی که از او می‌پرسم آیا همراهی در زمینه ورود به عرصه‌های قرآنی داشته‌اید، می‌افزاید: «یک خواهر  و سه برادر دارم که آنها ورودی به این عرصه نداشتند، اما فرزندانم(سه پسر و یک دختر) در حوزه‌های قرآنی قدم برداشته‌اند به گونه‌ای که آنها پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌اند و برحسب علاقه‌شان یا قاری هستند و یا حافظ. پسر بزرگم کارشناسی علوم قرآنی دارد که هم معلم پرورشی و قرآنی آموزش و پرورش است که خودش نیز جزو نفرات برتر در رشته قرائت، حفظ و مفاهیم است. پسر دیگرم نیز که در رشته کارشناسی فقه و حقوق مشغول تحصیل است در قرائت قرآن نیز حضور دارد».
سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا
او که از همان سال 61 که وارد دانشگاه افسری شده است در دانشگاه کلاس‌های قرآن برپا می‌کند همچنین از سال 64 هنگامی که حدود 16 سال در مناطق عملیاتی بوده است، نیز باز هم از تدریس قرآن غفلت نکرده است و در آنجا نیز جلسات قرآنی در گردان خودش برپا کرده است. هنگامی هم که به مرخصی می‌آمده به فعالیت‌های قرآنی‌اش در مشهد ادامه می‌داده است.
این قاری پیشکسوت ارتش می‌افزاید: «به مراتب هنگامی که زمان و ساعات جنگ کم شد و فرصت بیشتری را در پادگان سپری می‌کردیم فعالیت‌های قرآنی‌ام در مشهد بیشتر شد».
او که تاکنون 20 جزء از قرآن را حفظ کرده‌ است، اما به دلیل مشغله کاری و زندگی‌اش تنها توانسته 1 جزء از قرآن را تثبیت کند در خصوص روش حفظش می‌گوید: «حفظ قرآن را از سال 74 آغاز کردم به دلیل اینکه هنگامی که در مسابقات بین‌المللی ارتش‌های کشورهای اسلامی که به میزبانی کشور پاکستان برپا می‌شد، حضور پیدا کردم در رشته قرائت رتبه اول را کسب کردم و قانونی است که افرادی که رتبه بین‌المللی می‌آوردند دیگر نمی‌توانند در آن رشته شرکت کنند، لذا این امر انگیزه‌ای شد تا در رشته حفظ قرآن ورود پیدا کنم».
سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا + عکس
شایسته در زمانی که در منطقه عملیاتی بوده است، فرمانده گردان بوده و هنگامی که بازگشته است به دلیل تخصصش به سمت مدیر دارالقرآن نیروی زمینی ارتش منصوب شده است، ادامه می‌دهد: «به دلیل این مشغله و پست مدیریتی که داشتم طی برنامه‌ریزی که کرده‌ بودم یک شب درمیان دو صفحه حفظ می‌کردم و خودم نیز آشنایی با مفاهیم قرآن داشتم و چون زمانم کم بود، کمبود وقت می‌آوردم».
استفاده از تمامی‌ زما‌ن‌ها
این حافظ قرآن که معتقد است حفظ قرآن تنها 10 درصد کار است و 90 درصد بحث تثبیت و نگه‌داری محفوظات است، بیان می‌کند: «لذا حافظی که نتواند مرور، تثبیت و تکرار کند، حفظش فایده ندارد و من هم سعی می‌کردم که از تمام وقت‌های مرده‌ام در طول روز، طی مسیر کار تا منزل و ... نهایت استفاده را برای مرور استفاده کنم».
او که 10 جزء اول قرآن را طی چهار ماه و نیم به اتمام رساند‌ه‌ است، می‌گوید: «به دلیل اینکه در نظر داشتم در مسابقات قرآن ارتش حضور پیدا کنم این 10 جزء را به سرعت هرچه بیشتر حفظ کردم اما 10 جزء بعدی را طی دو سال به اتمام رساندم. اما مهم است که بگویم همان زمان که قرائت قرآن را می‌خواندم نیز به ترجمه و تفسیر قرآن نیز اهمیت می‌دادم و دوست نداشتم از آیات قرآن بدون تأمل، بگذرم حتی برای خودم نیز یادداشت‌برداری هم انجام می‌دادم».
سرهنگ شایسته در ارتباط دادن بحث قرائت و حفظ به مفاهیم در کلاس‌هایش می‌گوید: «شاید همین امر موجب حضور و علاقه‌مندی بسیاری در جلسات قرآنم شده است. روش این است که شاگردانم در کوتاه‌ترین زمان به بهترین نتیجه برسند».
او که در سال 74 برای گذراندن دوره عالی به تهران می‌آید و به عنوان مدیر دارالقرآن نیروی زمینی ارتش منصوب می‌شود، می‌افزاید: «بسیاری از قاریان و حافظان ارتش شاید شاگردان آن زمان من بودند که در کلاس‌های تخصصی دارالقرآن شرکت می‌کردند و در حال حاضر برای خود استادی هستند».
مسئول آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه خراسان
سرهنگ شایسته که با وجود بازنشستگی در سال 87 تدریس قرآن را رها نکرده است و هنگامی که به مشهد بازگشته است به پیشنهاد یکی از دوستانش به حوزه‌ علمیه خراسان دعوت می‌شود و در حال حاضر مسئول آموزش‌های تخصصی دوره‌های تربیت مربی، استاد، قرائت، حفظ و صوت ولحن را در این حوزه عهده‌دار است.
سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا + عکس
او که بیش از 30 بهار از زندگی‌اش را در راه قرآن گذاشته است، جانشین معاونت فرهنگی سازمان عقیدتی ـ سیاسی آخرین عنوان شغلی‌اش بوده است و سپس در سال 87 و پس از فراغت از کارش مجدد به زادگاهش باز می‌گردد.
این پیشکوت قرآنی ارتش در خصوص میزان بکارگیری مفاهیم و آموز‌ه‌های قرآنی در کارش، می‌گوید: «البته این را باید افرادی که با آنها کار کرده‌ام بگویند، اما آنچه مسلم است از فرد قرآنی انتظار می‌رود که عامل به قرآن باشد و من هم سعی کردم که چون چهره قرآنی هستم و ارتشیان با من آشنا هستند، کاری کنم که مردم کار و عملی خلاف قرآن از من نبینند».
هنگامی که از او در خصوص برکات قرآن در زندگی‌اش می‌پرسم؛ با افتخار از درخشش مدال‌هایی بر سینه‌اش که از حضور خانواده‌اش بر عرصه قرآنی کسب کرده است، می‌گوید: «هنگامی که در بحث قرآنی قدم می‌گذارید و حرکت می‌کنید همین قرآن و آموز‌ه‌‌های قرآنی بزرگ‌ترین عامل بازدارنده از خطا و گناه است و همین برایم بس است که فرزندانم قرآنی و سالم هستند که این بزرگترین تأثیر قرآن در زندگی‌ام بوده است».
قرآن بزرگترین بازدارنده از خطا
این مدرس قرآن به ورودکنندگان به عرصه قرائت و حفظ قرآن پیشنهاد می‌کند: «افرادی که می‌خواهند در این زمینه وارد شوند بهترین استاد و کلاس را پیدا کنند که این فرد می‌تواند فعالیت‌ در عرض پنج یا چهار سال را با برنامه‌ریزی این استاد و حضور در کلاس در عرض زمان کمتری مثلا دو الی سه سال به سرانجام برساند، ضمن اینکه به صورت اصولی آموزش می‌بینند و دیگر اینکه حتما هنگامی در عرصه قرآن وارد می‌شوند بدون فراگیری مفاهیم قرآن نباشد».
هنگامی که از سرهنگ شایسته در خصوص دیدارش با مقام معظم رهبری می‌پرسم، می‌گوید: «در منطقه که بودم علاوه بر بحث مقام قرآنی که داشته‌ام به گونه‌ای که سی و یکبار مقام اول در رشته‌های قرائت، مفاهیم و حفظ قرآن در سال‌های مختلف در مسابقات متعدد قرآن ارتش و نیروهای مسلح کسب کردم، بخاطر این رتبه‌های قرآنی و از سوی دیگر به دلیل اینکه در کارم به عنوان فرمانده گردان عملیاتی نمونه ارتش شناخته شدم و در سال 73 به این دو دلیل، به دانشگاه افسری دعوت شدم و از دست فرمانده کل قوا نشان دریافت کردم. همچنین دیدار جمعی نیز با سایر قرآنیان نیز چندین بار با ایشان داشته‌ام».
سرهنگی با افتخار 31 بار کسب رتبه اولی/ دریافت نشان از دست فرمانده کل قوا
این مدرس قرآن که در سابقه فعالیتش در ارتش در مسابقات قرآن نیروی زمینی و نیروهای مسلح بسیار شرکت کرده‌ است در پایان توصیه می‌کند: «اگر خانواده‌ها به قرآن  متمسک شوند، خودشان و فرزندانشان را از خطا و لغزش‌ها حفظ می‌کنند چون قرآن بزرگترین عامل بازدارنده از خطاست و تقریبا زندگی آنها را بیمه می‌کنند و اینکه فرزندانشان را با عناوین مختلف در کلاس‌های دیگر ثبت ‌نام می‌کنند و حال آنکه قرآن مهجور واقع شده است. اگر به قرآن هم ارزش قائل شوند و برای آن وقت بگذارند مطمئن باشند که نتیجه مطلوبی خواهند گرفت».
سمیرا باباجهد انصاری
captcha