معلمی از جنس قرآن که آموزش‌های تخصصی را به کلاس‌ درس می‌آورد + عکس
کد خبر: 3493474
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

معلمی از جنس قرآن که آموزش‌های تخصصی را به کلاس‌ درس می‌آورد + عکس

گروه چهره‌ها: به بهانه فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم، با معلم قرآنی که آموزش‌های تخصصی را به کلاس‌های درس عمومی می‌آورد، به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمود متولی، معلم قرآنی است که بیش از 27 سال در عرصه آموزش قرآن خدمت‌رسانی کرده است. به‌ دلیل علاقه شخصی به قرآن و فعالیت تخصصی در این حوزه به آموزش‌های عمومی روخوانی و روان‌خوانی قرآن در کلاس‌های درس خود اکتفا نمی‌کند و معتقد است باید برای دانش‌آموزانی که استعدادهای ویژه‌ای در زمینه قرآنی دارند آموزش‌های تخصصی نیز ارائه شود؛ در این گزارش به بهانه فرارسیدن هفته بزرگداشت معلم به معرفی این معلم قرآن پرداخته‌ایم.
محمود متولی، متولد 1349 در قزوین که سابقه تدریس قرآن در آموزش و پرورش را داشته و طی این سال‌ها همواره به تدریس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی پرداخته است. از سال 69 عضو گروه تواشیح بین‌المللی طه و گروه همسرایی اهل بیت(ع) تهران است و در کنار افتخار معلمی قرآن که سال‌های سال است با خود به همراه داشته، جلسات قرآن را نیز ترک نکرده و همواره در جلسات و محافل قرآنی عمومی و تخصصی شرکت می‌کند.
این معلم قرآن که از همان سنین نوجوانی پا به جلسات قرآن می‌گذارد، زمانی‌که در پایه چهارم ابتدایی تحصیل می‌کرد، قرائت قرآن را آغاز می‌کند و به روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط می‌شود تا اینکه از سال 65 و در مقطع دبیرستان کم‌کم وارد عرصه تخصصی شده و زیرنظر اساتیدی از جمله؛ مرحوم استاد مولایی و استادان سیدمحسن خدام‌حسینی و محمدحسین سبزعلی و... مباحث تخصصی قرائت را فرامی‌گیرد.
وی که علاقه خاصی به تدریس قرآن داشته است از همان سال‌های مقطع دبیرستان جلسه قرآنی را برپا می‌کند تا کودکان و نوجوانانی که علاقه‌مند به یادگیری قرآن هستند، سر سفره قرآن بنشاند و در حد بضاعت خود به آموزش قرآن برای آنها بپردازد و خود نیز بهره لازم از این جلسه قرآنی را ببرد.
همزمان با شرکت در جلسات برای تحصیل در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته می‌شود و پس از دو سال تحصیل در دانشگاه تربیت معلم وارد آموزش و پرورش شده و به تدریس قرآن و در کنار آن تدریس معارف اسلامی می‌پردازد؛ حدود دو سال نیز به‌عنوان معاون در مدرسه فعالیت می‌کند.
از نخستین روزهایی که تدریس قرآن در آموزش و پرورش را آغاز می‌کند، ارتباط عاطفی نزدیکی با دانش‌آموزان برقرار می‌کند؛ چراکه معتقد است اگر دانش‌آموزان معلم و استاد خود را دوست داشته باشند به حرف‌های او بیشتر گوش می‌کنند.
این معلم قرآن درباره شروع تدریس قرآن در آموزش و پرورش و معلمی قرآن می‌گوید: از همان ابتدا در شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزانم را سطح‌بندی می‌کردم و با توجه به وضعیت دانش‌آموزان، سطح آنها را مشخص می‌کردم و استعداد آنها را در نظر می‌گرفتم و با توجه به سطح توانایی هر دانش‌آموز و استعدادهایی که داشتند روی صوت و لحن و نکات تجویدی آنها کار می‌کردم.
وی با بیان اینکه روخوانی و روان‌خوانی را در کلاس قرآن به‌صورت عمومی کار می‌کنم و همواره تلاش دارم تا دانش‌آموزانم در روخوانی ساده قرآن مشکلی نداشته باشند، عنوان می‌کند: هرچند که آموزش‌ها در مدرسه باید به‌صورت عمومی باشد، اما طی این سال‌ها همواره تلاش کرده‌ام تا اگر دانش‌آموزی استعداد خاصی دارد برای او برنامه اختصاصی بگذارم و حتی از آنها دعوت می‌کردم تا در جلسه قرآنم حضور پیدا کرده و قرائت قرآن را به‌صورت تخصصی دنبال کنند.
معلمی از جنس قرآن که آموزش‌های تخصصی را به کلاس‌ درس می‌آورد + عکس
متولی ادامه می‌دهد: طی این سال‌ها که افتخار معلمی قرآن در آموزش و پرورش را داشته‌ام علاوه بر اینکه به‌صورت عمومی و تخصصی روی دانش‌آموزان کار می‌کردم به بحث نماز و صحت نماز دانش‌آموزانم نیز توجه ویژه‌ای داشتم و این موضوع برایم خیلی مهم بود که دانش‌آموزانم نماز را صحیح بخوانند.
وی که طی 27 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش در مدارس مختلف دولتی، غیرانتفاعی، استعدادهای درخشان و... تدریس کرده است در کنار آموزش قرآن به دانش‌آموزان، گاهی به آموزش قرآن برای دانشجویان نیز پرداخته است. وی که عنوان می‌کند شاگردانم طی این سال‌ها در حوزه‌های قرآنی به جاهای خوبی رسیده‌اند، می‌گوید: به‌عنوان مثال زمانی که آقای صالح اطهری‌فرد دانشجو بودند من به ایشان آموزش می‌دادم و یا آقای هادی ربیعی از مجریان قرآنی نیز از شاگردان من بودند.
این معلم قرآن که اخلاق خوب را از ویژگی‌های مهم برای یک معلم قرآن می‌داند، معتقد است: مهم‌ترین ویژگی یک معلم قرآن اخلاق نیکو و پسندیده است تا بتواند دانش‌آموزان را جذب کند. معلم قرآن باید به آنچه می‌گوید و آموزش می‌دهد، عمل کند تا دانش‌آموزان نیز به او نگاه کنند؛ زمانی‌که دانش‌آموزان ببینند معلم قرآن نماز اول وقت می‌خواند، به دستورات الهی عمل می‌کند و دروغ نمی‌گوید کم‌کم از او تأثیر می‌گیرند.
وی که طی سال‌های گذشته در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) و مسجد امام حسن مجتبی(ع) ـ میدان پارس جلسه قرآن داشته است، عنوان می‌کند: همچنین معلم قرآن باید ظاهر خوشی داشته باشد، خوش‌پوش باشد، عطری استفاده کند یا لباس‌هایی به تن کند که بچه‌ها را جذب کند؛ معلم قرآن علاوه بر جنبه‌های ظاهری، در بحث تخصصی نیز باید به روخوانی و قواعد قرآن مسلط باشد و امکانات روز را بداند و حتی بتواند قرائت قرآن را به سبک‌های مختلف و تقلید از اساتید مصری انجام دهد و در مقابل دانش‌آموزان نیز قرائت به سبک اساتید مصری داشته باشد تا روی دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.
این معلم قرآن با بیان اینکه بهترین تشویق دانش‌آموزان برای قرائت قرآن این است که معلم قرآن در مقابل آنها قرآن را با صوت زیبا قرائت کند، می‌گوید: گاهی اوقات می‌بینیم کسی که به‌عنوان معلم قرآن تدریس می‌کند، بلد نیست قرآن بخواند، بنده در سال‌های گذشته شاهد بودم که برخی معلمان قرآن حتی بلد نبودند قرآن را بخوانند و در زمان حضور در کلاس قرآن به حل جدول و مطالعه مجلات می‌پرداختند و قرآن به یک درس دکوری تبدیل شده بود.
متولی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های آموزش و پرورش این است که روی استعدادهای خوب کار نمی‌کند، عنوان می‌کند: ما در حوزه قرآنی استعدادهای خوبی بین دانش‌آموزان داریم که معاونت پرورشی و فرهنگی می‌تواند این استعدادها را جمع‌آوری کرده و روی آنها کار ویژه کند. معاونت پرورشی ـ فرهنگی که متولی امور قرآنی آموزش و پرورش است باید استعدادهای خوب را جمع‌آوری کرده، برای آنها هزینه کند و آنها را تشویق به کار تخصصی در حوزه قرآن کند و همچنین از اساتید قرآنی خوب برای این دانش‌آموزان بهره بگیرد تا این استعدادها رشد کنند و به هرز نروند.
معلمی از جنس قرآن که آموزش‌های تخصصی را به کلاس‌ درس می‌آورد + عکس
وی یادآور می‌شود، من به‌عنوان یک معلم قرآن که وظیفه آموزش عمومی قرآن به دانش‌آموزان را دارم گاهی اوقات از فرصت زنگ تفریح یا ساعات اوقات فراغت دانش‌آموزان برای آموزش تخصصی قرآن استفاده می‌کنم و آنها را به جلسه قرآن خود و دیگر جلسات قرآنی دعوت می‌کنم اما این روند کافی نیست و استعدادهای قرآنی خاص باید مورد توجه ویژه آموزش و پرورش قرار بگیرند که متأسفانه تاکنون اینطور نبوده است.
این معلم قرآن هم‌اکنون در مدرسه علامه حلی 7، مدرسه شاهد، مدرسه 22 بهمن شهرری، مدرسه نواب صفوی در منطقه نازی‌آباد تدریس می‌کند و طی 27 سال سابقه تدریس نیز در مدارس متعدد شهر تهران تدریس داشته است.  

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
محمد معافی
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۲۳:۳۰
3
3
سلام آقای متولی من معافی هستم دلم برات خیلی تنگ شده نمی‌دونم کجایی خیلی دنبالت گشتم پیدا نکردم اگه اینو می‌خونی به این شماره تماس بگیر ببینمت ۰۹۱۲۱۷۵۱۵۰۰
captcha